Szerző: Bizó Dániel

2010. március 4. 14:18

Kirúgta a Call of Duty alkotóit az Activision

Összerúgta a port a Call of Duty fejlesztője a kiadó Activision Blizzarddal. Az Infinity Wardtól távozott két alapító, és beperelte a kiadót az állítólagoson elmaradt jogdíjak miatt. Az Acitvision eközben új stúdiókat von be a franchise fejlesztéseibe, és külön divíziót hoz létre ennek koordinálására.

Függelemsértés, per

Egyelőre nem tudni, pontosan miben gyökerezik az Infinity Ward (IW) két alapítója, valamint a stúdiót birtokló Activision kiadóvállalat közti ellentét, a helyzet azonban kétségtelenül elmérgesedett. Hétfőn keltek lábra az első hivatalos forrásokból származó hírek, hogy súlyos ellentét alakult ki az IW és a kiadó közt, kedden pedig közölte az Activision, hogy távozott Jason West és Vince Zampella, az IW új vezetést kap és a Call of Duty (CoD) nevet ki akarják terjeszteni.

Az éves eredményeket tárgyaló hétfőn benyújtott tőzsdefelügyeleti dokumentum alapján az Activision úgy találta, hogy az IW-nél két vezető megszegte szerződését és nem engedelmeskedtek a felsőbb utasításoknak. Bár a beadvány nem nevezi meg a vezetőket, kétségtelen, hogy Westről és Zampelláról van szó. Távozásukat, vagy inkább eltávolításukat követően a páros beperelte a kiadót, mondván, az nem teljesítette a szerződésben vállaltakat, különös tekintettel a jogdíjak kifizetésére. A vezetők szerint sokkolta őket a kiadó lépése, miután szívüket-lelküket kitették az IW sikere érdekében.

A Call of Duty: Modern Warfare 2 tavaly novemberi megjelenésekor bevételi rekordot döntött, az első napon 4,7 millió példány fogyott 310 millió dollár értékben, a karácsonyi szezonnal együtt pedig mára meghaladta az 1 milliárd dolláros értékesítési álomhatárt, ezzel pedig 3 milliárd dollár fölé tornázta a franchise által eddig generált értékesítés nagyságát.

\"\"

The Call of Money

Az Activision minden jel szerint igazi fejőstehénné kívánja tenni a Call of Duty franchise-t, és nem elégszik meg az MW2 bombasztikus sikerével. Ahogyan a cég közleménye fogalmaz, ki akarja terjeszteni a Call of Duty márkát úgy, ahogyan azt a Blizzardnál is tették, utalva ezzel a stratégiai játékként indult Warcraft sorozatra, amelyből a világ legsikeresebb online szerepjátéka született, stabilan évi több százmillió dolláros profitot kitermelve.

A CoD számára külön üzleti egységet hoz létre az kiadó, miközben az IW vezetését átmenetileg az Activision műszaki vezérigazgatója, Steve Pearce, és a cég produkciós vezetője, Steve Achkrich veszi át. Az IW jövőbeni szerepe nem tisztázott, egyelőre csak annyi biztos, hogy a műhelyben készül az első letölthető pályacsomag a Modern Warfare 2 játékhoz. Az idén ősszel megjelenő következő CoD játékot egy másik fejlesztő, a Treyarch jegyzi, amely eddig is felváltva dolgozott az IW mellett, az azonban nem világos egyelőre, hol készül a 2011-es kiadás.

Az Acitvision ezen túlmenően frissen alapított egy saját stúdiót, amelynek feladata a CoD franchise előbb részletezett kiterjesztése lesz más műfajok irányában. A Sledgehammer Games egy akció-kaland CoD játékon munkálkodik majd, amelyben vezetőként részt vesz az a Glen A. Schofield is, aki a Dead Space producere volt. Az Activision egyúttal igyekszik földrajzilag is növelni a CoD elérését, ami kétségtelenül az ázsiai piacokat takarja, miután eddig leginkább az Egyesült Államokban és Európában aratott sikert a sorozat.

Még várni kell az igazságra

Hogy pontosan mi is áll a háttérben, mit takar a függelemsértés, nem tudni, csak következtetések vannak. Lábra kelt pletykák szerint West és Zampella nem értett egyet az Activision pénzgyáras törekvéseivel, és egyes híresztelések szerint más kiadókkal is tárgyalásokat folytattak az IW csapatának átvételéről.

Nem teljesen tisztázott az sem, hogy a CoD franchise jogai pontosan kinek a kezében vannak, valószínűsíthető, hogy a szerzői jogi licenc egy része Westet és Zampellát illeti, míg a kiadói jogok az Activisionnél vannak, ez a megállapodás azonban októberben lejár majd. A játékipari közösség láthatóan nem fogadta jól a fejleményeket, és a kreatív szabadságnak a pénzügyi eredmények nevében történő eltiprásaként értelmezik a történteket.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról