Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 26. 14:04

Lejárt az ideje a kormányzati honlapoknak

A világ nyugati felén teljesen normális, hogy minden nagyvárosnak, államnak, országnak teljes értékű webes kapcsolódási pontja van az állampolgárok felé. Több száz információs oldal, szolgáltatás, közművek ügyfélszolgálatai, üzenetküldés, panasz, kérelem érhető el, átlátható köntösben. Szép, de már ez is elavult.

Ha valaki szeretne egy példaértékű oldalt látni, akkor érdemes ellátogatnia San Francisco hivatali oldalára az SFgov.org-ra, a magyar valóságba pedig a Magyarorszag.hu vagy a Budapest.hu portállal térhetünk vissza. A városi és állami webhelyek célja információ hatékony továbbítása, szolgáltatások nyújtása és az állampolgár és a közszféra kommunikációjának kiszolgálása. Az amerikai példák ugyan fényévekre vannak az itthoni szinttől, de ott már ezen is igyekeznek túllépni.

Chris Vein, San Francisco város és megye informatikai vezetője a minap azt nyilatkozta, hogy a népszerű web 2.0-ás platformok, mint a Facebook vagy a Google szolgáltatásai a jövőben helyettesíthetik majd a civil szektor webes felületeit. \"Egy alapvető változást látunk a szolgáltatások nyújtásának módjában\" - hangzott el  kedden a California CIO Academy-n, egy kétnapos, kormányzati IT-vezetőknek szervezett konferencián Sacramentóban. \"Előfordulhat, hogy eljön a vég a San Francisco város és megye hivatalos weboldalai számára. Túlzottan drámaian fogalmazok, de ma már nem a weboldalak jelentik az elsődleges információforrást.\"

Ott beszélj az emberekhez, ahol meghallják

A kormányzati CIO többek közt a Facebook-ot hozta fel példának, amelynek összesen 400 millió felhasználója van, s ezek közül 200 millió aktívan használja is a felületet. Bizonyos korosztályokat és társadalmi rétegeket tekintve a közösségi hálózatok jelentik az egyetlen külső kommunikációs csatornát a világ többi részével. Nagyon sok ember közösségi szolgáltatásokra cserélte az e-mailt és egyéb más szolgáltatásokat is.

\"\"

San Francisco városának hivatalos Facebook-csoportja jelenleg 260 ezer rajongóval rendelkezik, ami szép szám egy 800 ezer lakosú városnak (agglomerációval együtt 4,2 millió), még akkor is, ha egy világszerte jól ismert, kultikus városról is van szó. Ez a Facebook-csoport azonban nem csak egy divatoldal, hanem a városvezetés itt is bejelenti a folyamatban lévő ügyeket, közérdekű információkat, illetve lehetőséget ad arra, hogy bárki kommentálja is azokat. Összekötötték az oldalt a városi szolgáltatásokkal, illetve videókat jelentetnek meg a városvezetéssel kapcsolatos eseményekről. Sőt, még a parkolójegyet is ki lehet fizetni a Facebook-oldalon keresztül, de bármely egyéb, weben is végezhető szolgáltatás is megtalálható ugyanitt.

Minden megváltozik

A városvezetés szerint ez egyelőre egy kísérlet, amiben a cél, hogy létrejöjjön egy új, hatékonyabb, közvetlenebb portálja a városnak. A Facebook-felhasználók száma az Egyesült Államokban 110 millió felett van, ami azt jelenti, hogy több mint minden harmadik állampolgár fellelhető a közösségi oldalon. Az aktív felhasználók száma körülbelül fele az összesnek, ami rontja a képet, de ennek ellenére biztos, hogy érdemes ott elérni az embereket, ahol egyébkét is kommunikálnak. San Francisco terve ígéretes és példamutató. \"Azt hiszem, szükség van arra, hogy újraszervezzem a dolgokat, ahogy az információt nyilvánosságra hozom\" - mondta Chris Vein.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról