Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 19. 12:11

Hatalmas pénz van az elgépelt domainnevekben

A Google évente akár félmilliárd dollár bevétet kasszírozhat be a népszerű weboldalak elgépelt változataival trükköző domaineken üzemelő weboldalakból. Az első ránézésre hasonlító, egy-egy karakternyi eltéréssel játszó domainek sok laikus felhasználót becsapnak.

A Harvard Egyetem két kutatója, Tyler Moore és Benjamin Edelman egy alapos felmérést követően 497 millió dollárra becsülte a Google úgynevezett \"typosqatting\" módszernek köszönhetően szerzett bevételeit, ami a társaság tavalyi forgalmának 2 százaléka. A megtévesztő nevű domainek persze nem a Google tulajdonában vannak, azokat szemfüles felhasználók üzemeltetik. Ezeken az oldalakon általában az elgépelt weboldal tematikájához releváns linkgyűjteményt, illetve hirdetéseket helyeznek el.

A béna netezőkön gazdagszanak meg a csalók

Miután betöltődött egy ilyen oldal, a figyelmetlen hajlamos rácsodálkozni, hogy miért nem a megszokott weblap tárult elé, s még mindig sokan, akik egyszerre néznek és kattintanak is. A rutinos felhasználók persze ilyen esetben azonnal észlelik hogy mi történt és be is zárják az ablakot, vagy újraírják a címet. Ettől függetlenül az elgépelésre utazó domainek világszerte tízmilliós látogatottságot könyvelhetnek el naponta.

A két kutató az Alexa.com segítségével összeszedte a mai web több mint 3 ezer legnépszerűbb .com végződésű szájtját, majd egy szoftver segítségével átvizsgáltak 285 ezer \"elgépelt\" domaint. A 100 ezer legnépszerűbb ilyen oldal adatait figyelembe véve a kutatók szerint naponta összesen 68,2 millió egyedi látogató érkezik ezekre az oldalakra. Ha ezeket nem külön-külön mérnénk, hanem egy közös nagy szájtban, akkor a globális rangsorban a 10. helyre kerülne a \"szuperoldal\", látogatottabb lenne mint a Twitter, az Amazon vagy a MySpace.

\"\"

Az ál-oldalak 60 százalékán Google hirdetés fut

A vizsgálatok során fény derült arra is, hogy a typo oldalak 60 százalékán Google hirdetések futnak. A harvardi szakemberek némi számolgatás után arra jutottak, hogy ebből a Google a fent említett félmilliárd dollárnyi bevételhez jut éves szinten. Etikai szempontból erősen aggályos a rendszer, hiszen a Google gyakorlatilag csalók tevékenységéhez asszisztál, ebből pénzt keres, illetve gazdaggá teszi a typo oldalak üzemeltetőit. A felhasználókat és az eredeti szájtok üzemeltetőit leszámítva mindenki jól jár. Érdekes kérdés, hogy ha csak a Google félmilliárd dollárt keres az üzleten, akkor mekkora lehet ez a speciális piac összességében.

Igaz, a Google gyakorlata az, hogy eltávolítja a hirdetéseket az elgépelt domainekről, de csak akkor, ha az eredeti oldal tulajdonosa kéri azt. A kutatók egyike pedig tanácsadóként vállalt szerepet egy egyesült államokbeli bírósági perben, ahol egy cég azt szeretné bebizonyítani, hogy kár érte azáltal, hogy az Adwordsben feladott hirdetései a csalók oldalain jelentek meg.

Megdöbbentő számok

A két kutató egyébként elérhetővé tette az eredmények egy részét, amiből kiderül, hogy az 50 legnépszerűbb .com weboldal naponta 2,1 milliárd látogatót számol összesen, de minden 250. látogató félregépeli a címet. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy csak a top 50 oldal typo másai közel 9 millió napi látogatót könyvelhetnek el. További részletek Benjamin Edelman kutató weboldalán találhatóak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról