Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 17. 13:25

Egyre többen és egyre többet netezünk

2009-ben az internet-előfizetések száma leginkább a mobilinternet terén ugrott nagyot, de a vezetékes kapcsolatok térnyerése is folytatódott, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság legfrissebb adataibóll.

Tavaly decemberben további 25 ezerrel nőtt a vezetékes szélessávú internet-előfizetések száma, így év végére elérte az 1,742 milliót. A 2008 végi szinthez képest a növekedés 15 százalékos, azaz 230 ezerrel nőtt az előfizetők tábora. A tavalyi év egyik érdekessége volt, hogy az ADSL-kapcsolatok száma alig nőtt, a 2008 decemberi 796 ezerről 2009 végére 809 ezerre emelkedett csupán, a növekedésért a kábelnet és kisebb részben az optika terjedése felelős. A mérésben szereplő kábeles szolgáltatók által nyújtott előfizetések száma egy év alatt 216 ezerrel nőtt, s a lendület decemberben is megmaradt, hiszen akkor is 22 ezerrel gyarapodott a végpontok száma.

\"\"

Decemberben az internet-előfizetések növekedése mellett a bekapcsolt vezetékes telefonvonalak csökkenése is folytatódott, a novemberi 3,082 millióról egy hónap alatt 3,069-re esett a vonalak száma. A hagyományos rézdrótos megoldásoknál a csökkenés 21 ezer (éves szinten 200 ezer), de meglepő módon a szolgáltatók által a különböző akciók révén szinte ingyen kínált VoIP-megoldásokra is 7 ezerrel kevesebb embernek volt igénye decemberben.

Többen, többet internetezünk

Az internet-előfizetések számával párhuzamosan növekszik a hazai internetpenetráció is. Ugyan az újonnan belépők száma nem növekszik már annyira dinamikusan mint pár éve, de stabilan nő a penetráció, a ritkán vagy egyáltalán nem netezők tábora is egyre jobban kopik. Az NRC Piackutató Kft. és a TNS legutóbbi VMR kutatása szerint ma már a 14-69 magyarok 58 százaléka rendszeresen használja a világhálót. Az összes 15-24 éves 84, a 25-34 évesek 67, de még az ötvenen túliaknál is 22 százaléknyian internetezőnek számítanak már.

Ahogyan bővül a felhasználók száma, úgy csökken a netező populáció férfias, fiatalos, városias jellege, igaz továbbra is e három demográfiai tényező dominál. A gyakori internetezők 52 százaléka férfi, 45 százaléka 30 év alatti, 26 százaléka pedig budapesti.

\"\"

Mit csinálunk a weben?

A gyakori internetezők 86 százaléka internetezik otthonában. Folyamatosan nő, és már megközelíti a 7 százalékot azok aránya, akik elsődlegesen mobil szélessáv használatával interneteznek otthonukban. A munkahelyén a felhasználók 27 százaléka, iskolában pedig 9 százaléka szokott internetezni. Az iskolai internetezés természetesen elsősorban a fiatalokra jellemző: a 14-24 évesek 28 százaléka szokott oktatási intézményből kapcsolódni a hálóra.

Ma már a felhasználók 30 százaléka használja társ- vagy partnerkeresésre a webet, chatelni 73, fórumozni 38 százalék szokott, míg blogokat 54 százaléknyian olvasnak. A tartalomfogyasztás mellett egyre jellemzőbb a tartalommegosztás vagy -létrehozás is, de ennek ellenére csak minden ötödik ember töltött már fel videót valamelyik megosztóra, blogot a netezők 10 százaléka ír, Twitteren pedig alig több mint az internetezők 1 százaléka képviselteti magát. A felhasználók fele viszont szokott ingyenes webes játékokkal játszani, igaz rendszeresen csak 11 százalék teszi ezt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról