Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 15. 17:23

Mellényúlt a Google a Buzzal

A Google Buzz bejelentése után alig telt el pár nap, máris javítani kell a rendszert. A túlzott automatizálás sérti a felhasználók személyiségi jogait, a Google visszavesz egy kicsit.

Kevesebb mint egy héttel a debütálás után a Google Buzz rendszerében az automatikus követés  helyett egy intelligens ajánló lép működésbe. Eddig a Buzz magától követni kezdte azokat ismerőseinket, akikkel gyakran érintkezünk, de ennek vége, s a más szolgáltatásoknál is jól megszokott módon mindössze ajánlja azokat a felhasználókat, akik érdekesek lehetnek. A különbség gyakorlatilag annyi, hogy minden egyes esetben a felhasználó jóváhagyása is szükséges a továbblépéshez.

A Zümm előbb lő, aztán kérdez

Az első belépés után az automata algoritmus ugyanúgy felméri a kapcsolódási pontokat, de ebből már csak egy listát készít, s a felhasználó kijelölheti, hogy kiket szeretne tényleg figyelni. Az egyetlen kérdés, ami maradt, hogy a Google hogy gondolta egyáltalán, hogy a teljesen automata rendszer megáll a lábán, s nem söpri el azonnal a nép haragja. Felfogható egyfajta tesztként is az eset, s a világ egyelőre jól vizsgázott. Még mindig észrevesszük, ha a fejünk felett túlzásokba esnek a webes cégek.

Ehhez valamelyest hasonló volt a Facebook felhasználási feltételeinek változása vagy éppen a  Facebook Beacon esete, a közösség nyomására a szolgáltató ott is mindkét esetben kénytelen volt megváltoztatni eredeti terveit. Habár a Google szolgáltatásai már többször feszegették a privát szféra határait, de egy ilyen univerzális területen komolytalan volt azt hinni, hogy emellett szó nélkül elmennek az emberek.

Muszáj

A motiváció természetesen érthető, hiszen manapság minden nagyobb webes szereplő azon erőlködik, hogy az egyre komplexebbé váló közösségi térből minél nagyobb részt ellenőrizhessen. A verseny arról szól, hogy kinek a csatornáin keresztül megy majd át a legtöbb adat, ki képes legjobban megismerni a felhasználóit, hogy aztán valamilyen módon pénzt kovácsoljon az információból. A Google egyelőre lemaradni látszik, hiszen a Facebook 400 milliós közösségével szemben nem tud és valószínűleg nem is fog tudni kiállítani semmit.

Éppen ezért volt szükség egy szemléletváltásra, s ahelyett, hogy új platform épült volna, a közösségi térben mindössze egy új réteg, egy új felület mutatkozott be, a Buzz, ami összefogja a már meglévő csatornákat: mindez megerősítve a százmilliós Gmail felhasználói bázissal már komoly tényező. Mivel a közösségi web sajátos törvényszerűségek alapján működik, ezért feltételezhető, hogy a Google is érezte, hogy itt nem lehet sokszor próbálkozni, mindenkinek egy lövése van.

Érthető, hogy a szolgáltató minden határon igyekezett átlépni, s ha valami nem megy át a társadalmi szűrőn, akkor inkább visszakozik belőle, de nem hagy ki ziccereket. Sőt, a kritika és az ellenkezés inkább csak felkelti a laikusok érdeklődését is a szolgáltatás iránt. Persze minden felhasználónak az arcába tolták, hogy megszületett a Buzz, de nem árt, ha több különböző színtéren is találkoznak vele az emberek. A negatív visszhang nem feltétlenül jó, de hasznos lehet.

Hasznos is lehet

Egyrészt a média és a közösségi média által felvert por miatt több potenciális használóra számíthat a vállalat, másrészt a konkurens cégek figyelmét is felkeltheti egy hirtelen sikeressé váló próbálkozás. Nem véletlen, hogy a Buzz indítása utáni napokban több olyan közlemény is érkezett a Google-től, amiben az első napok használati statisztikáival kérkedtek, pedig a cég rendszerint semmiféle adatot nem szolgáltat a szolgáltatásait használók számáról.

A most élesített változtatások mellett a közeljövőben a Buzz további apró csiszolásokon megy majd át, a fő csapásirány viszont nem változik. Egészséges lenne, ha a beállítások, főként a privát szférát érintőek könnyebben értelmezhetőek, átláthatóbbak lennének, illetve az automata továbbítás bővülhetne paraméterezhető szűrőkkel, kapcsolókkal is.

Mivel a felhasználóknak csak nagyon kis része van tisztában a közösségi aggregátorok működésével, ezért bizonyára gyakoriak lesznek a \"web 2.0-ás balesetek\", amikor felhasználók véletlenül posztolnak ki számukra kellemetlen dolgokat és kirúgatják magukat a munkahelyükről, összevesznek családjukkal, csupán azért, mert nem gondolták, hogy egy kedvencnek jelölt YouTub- videó, vagy egy feltöltött Picasa album létezéséről azonnal tudomást szerez minden ismerősük.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról