Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 3. 15:42

Az Adobe szerint az Apple a hibás mindenért

Egymásra mutogat az Adobe és Steve Jobs, Az iPad bemutatásával újra feléledtek az indulatok azzal kapcsolatban, hogy miért nincs Flash-támogatás az Apple mobil eszközein, Kevin Lynch, az Adobe műszaki vezetője próbálja csitítani a kedélyeket.

Az Apple iPad megjelenésekor az érdeklődők szomorúan vették tudomásul, hogy a slate tablet gép nem támogatja a webes videók 80 százalékát, illetve a hirdetések nagy részét és az interaktív alkalmazások többségét megjelenítő Adobe Flash-t, noha Jobs minden eddiginél jobb webes élményt ígért a készülék kapcsán. Az elvakult rajongók elhitték, hogy azért nem támogatott az Adobe interaktív médiaplatformja, mert már jön a HTML5, vagy éppen azért mert az Adobe nem akarja.

Lehetne Flash iPhone-ra is, ha az Apple engedné

\"Készen állunk arra, hogy engedélyezzünk a Flash-t ezeken az eszközökön, amennyiben az Apple megengedi felhasználóinak, hogy használják azt, de jelenleg nem érkezett igény az együttműködésre az Apple-től, hogy ez megtörténhessen\" - írta egy blogbejegyzésben Kevin Lynch, az Adobe műszaki vezetője. Lynch szerint a cupertinói vállalat belerondít a web nyitott ökoszisztémájába és szabadságába, hiszen nem engedi, hogy a felhasználók maguk válasszák ki, hogyan szeretnének kapcsolatba kerülni a tartalmakkal és alkalmazásokkal. Az Adobe szerint a nyitott modell sokkal hatékonyabb hosszútávon, mint az elfalazott megoldás, amit az Apple is használ. A gyártó megpróbálja eldönteni, hogy a felhasználó mit és hogyan nézhet meg a weben az eszközén keresztül, s egyedileg bírálja el, hogy milyen tartalmak lesznek engedélyezve, s mik tiltva.

\"\"

A nagy szavak mellett Lynch azzal védekezik, hogy az Adobe jelenleg is fejleszti tovább a Flash Player 10.1-et, hogy jobban működjön az Android, Blackberry, Symbian és Palm eszközökön, s itt nem csak az okostelefonokra gondol, hanem a tabletekre, netbookokra és egyéb MID-ekre is, ahol a Flash-t klasszikusan gyenge teljesítmény jellemzi. A lényeg viszont az, hogy az Adobe minden platformon dolgozik, kivéve az Apple-t. Steve Jobs szerint azonban a Flash lassú és bugos, tönkreteszi az Apple-felhasználók élményét és ezért nemkívánatos vendég az iPod touchon és iPaden is futó Phone OS-en

A HTML5 sem olyan fenyegető

Sokak szerint a HTML5 elterjedésével a Flashnek lőttek, s a legtöbb ember szerint eljött az idő, hogy az Adobe platformjának dominanciája megtörhetővé váljon. Lynch viszont azt mondja, \"nem hiszem, hogy az egyik kiváltaná a másikat, ma biztosan nem, s talán a távoli jövőben sem. Az Adobe támogatja a HTML fejlődését és mindig figyelünk arra, hogy újabb képességekkel ruházzuk fel a szoftverünket, ahogyan ez a fejlődés megtörténik. Ha a HTML mindent képes lenne megcsinálni, amit a Flash, az bizonyosan sok erőfeszítéstől megkímélne minket, de ez a helyzet nem fog előállni.\"

A szakértő emlékeztet arra is, hogy jelenleg a HTML5 előtt a legnagyobb akadály a böngészőkben való támogatottság. Ugyan a Google Chrome éppen most lépte át az 5 százalékos küszöböt, a Safari továbbra sem erősödik, így csak éppen a felhasználók 86 százaléka által használt böngészők nem támogatják jelenleg a HTML5-öt. Ez persze az Internet Explorer átállásával könnyen változhat, de ennek ellenére, ha most váltana a világ a HTML5-ös videózásra, akkor az visszavetné a felhasználókat és a tartalomszolgáltatókat a webes videó sötét középkorába, ahol az inkompatibilitási problémák napi szinten megkeserítik mindenkinek az életét.

Az Adobe a fejlesztő eszközökből él, nem a lejátszókból

Így az Adobe nem fél a következő években a HTML5 miatti összeomlástól, sőt, figyeli a piac változásait, s ha úgy alakul, hogy a fejlesztők mindent HTML5-ben készítenének szívesen, akkor a Flash és a Dreamweaver sokkal erősebb támogatást kap majd a HTML5, CSS3 és JavaScript kimenetek támogatására. Lynch azt mondja, \"mi támogatunk bármilyen technológiát és formátumot, ami lehetővé teszi az ügyfeleinknek, hogy elérjék céljaikat\".

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról