Szerző: Dojcsák Dániel

2010. február 3. 10:19

Az iWiW megtette kötelességét, az iWiW mehet

Hazánkban sok helyen \"kötötték be az iWiW-et\" az elmúlt években, sokan vásároltak internet-előfizetést csak azért, hogy elérjék a közösségi oldalt. Óriási tömeget szívott fel, ugyanakkor megújulni nem tudott, s az ország online telefonkönyve maradt.

A Facebook hirdetéskiszolgáló rendszerének adatai alapján már több mint 740 ezer honfitársunk van jelen a világ legnagyobb közösségi oldalán. Tavaly november elején még csak 505 ezren voltak, tehát három hónap alatt 50 százalékkal bővült a magyarok létszáma a Facebookon. A novembert megelőző időszakban körülbelül hetente 14-15 ezer új regisztráló volt, a november, december, január hónapokat felölelő időszakban ugyanez már heti 19 ezer körülire módosult. Ha a növekedés továbbra is ezen a pályán marad, akkor akár tavasz végére meglehet az egymilliomodik magyar Facebook-felhasználó.

Lejtő jön?

Eközben az iWiW-nek már nincs hová növekednie, ugyanis szinte a teljes magyar online társadalom használja, akik nem, azok tudatosan döntöttek a közösségi oldal elhagyása vagy mellőzése mellett.  Több hazai webes szakértő is osztja a véleményt, miszerint a magyar társadalom számára az iWiW volt a legjelentősebb, de egyben utolsó \"killer app\", olyan alkalmazás, ami miatt a felhasználók elkezdenek internetezni. A hazai internetpenetráció növekedése lelassult, s nehéz elképzelni még egy olyan felületet, ami a háló nélkül maradt emberek nagyobb csoportjait lenne képes vonzani.

Az iWiW elsődleges feladata a Magyar Telekom nézőpontjából ugyanaz lehetett, mint anno 1995-ben az [origo]-é: okot adjon az internetezésre. 15 évvel ezelőtt nem volt igazi tartalomszolgáltatás a magyar weben, ezért az infrastruktúra-szolgáltató kénytelen volt lépni, létrehozta az [origo]-t, s annak szerteágazó tartalmi és szolgáltatás-kínálatát, hogy kedvet csináljon az embereknek a világháló használatához. A web 2.0 korszak hajnalán hasonló volt a helyzet, kellett egy hely a hazai weben is, ahol az emberek találkoznak, kommunikálnak és ismerkednek. Ugyan az iWiW egy teljesen eredeti és független ötletként látott napvilágot 2002-ben, de amikor 2006-ban beolvadt az akkori T-Online-ba, már pontosan lehetett látni, hogy a közösségi web az elkövetkező évek kulcsa a növekedéshez.

Levest is adott a tányérba

A T-Online (T-Home) könnyen mondhatta ezt követően, hogy \"gyere internetezz, mert van mit rajta csinálni!\". Ebből a szempontból az iWiW óriási sikertörténet, hiszen internet-hozzáférésre generált igényt olyan társadalmi rétegekben, ahol ez korábban nem volt jellemző. A középkorúak számára is értelmezhető szolgáltatást nyújtott, első lépcsőként szolgált a web világába frissen belépőknek. Pénzügyileg is bizonyára siker, hiszen az 1 milliárd forint környékére becsült vételár csak a közvetlen hirdetési bevételekből néhány év alatt megtérülhetett. Igaz ehhez illik hozzászámolni a további üzemeltetési és fejlesztési költségeket is.

Technológiai szemmel nézve azonban egyáltalán nem tűnik ilyen rózsásnak a helyzet. A korai időszakban bosszantóan sok teljesítményprobléma jellemezte a szájtot, később a leállások, lassulások a nagy fejlesztések bevezetésének idejére korlátozódtak. Számos kritika érte a funkcionalitása miatt is az oldalt, például az üzenetek számának és hosszának korlátozása, vagy a fotókezelés hiányosságai miatt. Időközben ezek is megoldódtak, a mostani fotóalbum-rendszer könnyen kezelhető és jól szervezhető. A hírfolyam bevezetése is kisebb zendülést váltott ki kezdetben, de valójában szorosabbra fűzte a kapcsolatot a felhasználók között, hiszen az eddig az üzenőfalra nem író felhasználók aktivitása is előtérbe került. Az alkalmazások közül is van több sikeres, habár megdöbbentő, átütő erejű átalakulásról nem lehet beszélni az iWiW és alkalmazásai kapcsán.

Az iWiW heti látogatottsága a Webaudit alapján

\"\"

A Facebook sem volt mindig ilyen

A Facebook is folyamatosan alakul, éppen ebben van az ereje. Eredetileg szűkös volt a funkciók és lehetőségek száma, de a külső alkalmazások korai bevezetésével, a Twitter-szerű kommunikációs megoldások erősítésével sikeresen vonzott újabb felhasználókat és tartotta meg a régieket. Olyan pezsgés van az oldalon, hogy ma már nem számít kattantnak, akinél egész nap nyitva van egy Facebook-ablak.

A felhasználói létszám bővülése nyilvánvalóan tovább gyorsul magyar részről is, ami további médiafigyelmet és hirdetői kedvet vonz majd oda. Az iWiW látogatottsága ettől még nem feltétlenül fog csökkenni, s bizonyára megtalálja saját aktív célcsoportját, vagy hatékony funkcióját a jövőben is, ahogyan a freemail sem halt bele más webes levelezők térhódításába, úgy elképzelhetőek párhuzamosan sikeres közösségi oldalak.

Arra viszont ez az eset is felhívja a figyelmet, hogy ma már egy gyökerekkel rendelkező helyi szolgáltató sincs biztonságban a globális versenytársaktól, s minden online piacon érdemes jobban körülnézni. A médiafogyasztással ellentétben itt nem korlátoznak jogi passzusok, pillanatok alatt megérkezhet egy másik földrészről is az új kihívó.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról