Szerző: Bodnár Ádám

2010. január 25. 10:45

A hardverpiac lábal ki leglassabban a válságból

A Gartner legfrissebb jelentése szerint a 2009-es visszaesést követően idén növekedésnek indul az informatikai piac, ahogy a makrogazdasági környezet javul. Arról azonban nincs szó egyelőre, hogy a költési hajlandóság újra visszatérne a recesszió előtti szintre.

2009-ben az informatikai világpiac 3215 milliárd dollárt tett ki a Gartner becslése szerint, ez 4,6 százalékos csökkenés a megelőző évhez képest. Idén 4,6 százalékos bővülésre van kilátás, a forgalom 3364 milliárd dollárra fog emelkedni.

A válság leginkább a hardverpiacot érintette, itt volt a legnagyobb mértékű a visszaesés, 2008-hoz képest tavaly majdnem 14 százalékkal esett a forgalom. Hardverekre 2010-ben sem szívesen költenek majd, a szegmens mindössze 1,6 százalékkal bővül és 331,7 milliárd dollárt tesz ki, véli a Gartner. A szoftverpiac 4,9 százalékkal 231,5 milliárd dollárra bővül idén, az IT szolgáltatások piaca pedig 5,6 százalékkal erősödik. Az informatikai költések jelentős részét a távközlési szolgáltatások teszik ki, tavaly ez a szegmens 3,6 százalékkal 1887 milliárd dollárra apadt, idén 4,7 százalékkal 1976 milliárd dollárra emelkedik.

A fellendülés azonban leginkább a lakossági szegmensnek köszönhető, derül ki a Gartner most nyilvánosságra hozott másik kutatásából. A közel 1600 vállalati és intézményi informatikai vezető bevonásával készült felmérés szerint a vállalati szegmens informatikai költései mindössze 1,3 százalékkal bővülnek 2010-ben. A megkérdezett CIO-k egybehangzó véleménye szerint 2009 volt az eddigi legnehezebb év, amely során jelentősen meg kellett kurtítani az IT-büdzséket, amelyek így a 2005-ös szintre estek vissza.

A vállalatok, intézmények informatikai vezetői számára a legfontosabb üzleti prioritások idén a folyamatok hatékonyabbá tétele, a költségek csökkentése és a rendelkezésre álló információ okos felhasználása lesznek analitikai módszerekkel. Technológiai oldalon a virtualizáció, a cloud és a \"webkettő\" térhódítására számítanak a legtöbben, derül ki a Gartner kutatásából. A további technológiai prioritások közé tartozik az integrált kommunikáció (hang, adat), az üzleti intelligencia, a mobil technológiák, a dokumentumkezelés, a szolgáltatásorientált alkalmazások és archietktúrák, a biztonság, valamint az IT- menedzsment.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról