Szerző: Dojcsák Dániel

2010. január 25. 11:42

Nem olvassák a leveleidet a Google-nél

A Google konspirációs elméletekkel Dunát lehetne rekeszteni, a szolgáltató ráadásul gyakran rá is játszik erre. Most például újabb eszközöket vet be a Gmailen belüli AdSense hirdetések pontosításáért. A rendszer már nem csak az épp olvasott levélből következtet arra, mire vágyik a felhasználó, hanem emlékszik a korábban olvasottakra is.

Még pontosabb reklámok a Gmaiben

A Google munkásságának személyiségi jogi firtatása már szinte néphagyomány. Folyamatosan támadják a céget a hirdetéskiszolgáló rendszere miatt, ami túlzottan is pontos találatokat ad a tartalmak mellé. Egy weboldalon ez még nem zavar senkit, de amikor a Gmail-es levelezésben egy üzenet témájához pontosan passzoló reklám jelenik meg, akkor a legtöbben biztosak benne: a Google elolvassa a leveleit.

Ezzel kapcsolatban tett közzé egy érdekes bejegyzést a Gmail Blog a napokban. A Google úgy döntött, hogy tovább finomítja a hirdetések megjelenítését a Gmailben, s mielőtt ez ijesztővé válna bárki számára, egy kis magyarázatot is fűzött hozzá. A változás lényege, hogy amennyiben egy adott üzenet mellé nem tudnak kiszolgálni releváns hirdetéseket, akkor nem kezdenek el véletlenszerűen a témához kevéssé passzoló reklámokat beszórni, hanem egy másik, előzőleg megnyitott levél alapján próbálják kitalálni, hogy mi lehet az a marketingüzenet, ami nem tolakodó, hanem inkább hasznos.

Nem felejti el, miket olvastál

Egy gyakorlati példával ezt úgy szemléltették, hogy ha kapunk egy visszaigazoló levelet egy chicagói szállodai szobafoglalásáról, akkor értelemszerűen emellett a levél mellett oda szóló repülőjegy, ottani étterem és egyéb Chicagóhoz köthető reklám jelenik meg. Ha ezt követően kapunk valakitől egy születésnapi üdvözletet, de ehhez a témához éppen nincs elegendő hirdetés, akkor újra a chicagói szolgáltatások reklámjai tűnnek majd fel. Hisz feltételezhető, hogy attól, hogy egy másik levélbe kattintottunk át, még nem mondtuk le az utat, s továbbra is az jár a fejünkben, hogy megérkezés után hol vacsorázunk majd.

Ehhez a Google-nek nem kell extra információkat eltárolnia a felhasználóról, vagy még komplexebb profilokat építeni, egyszerűen egy megnyitott levél alapján készült reklámpreferenciák kerülnek át egy következő megnyitott levél mellé is. Ezzel a cég javítja az átkattintási arányát, amivel sokkal több pénzt termel. A nem releváns hirdetések megjelenítése gyakorlatilag felesleges, hiszen alig-alig fordul elő, hogy a rendszer véletlenül beletrafál és sikerül felkeltenie az adott ember érdeklődését.

Konspiráció

Az új módszer viszont biztosan tovább fogja erősíteni azt a képzetet, hogy a Google olvassa a leveleinket. Ez azóta kering a köztudatban, mióta a Gmail és az AdSense összefonódott. Az tény, hogy a Google szerverein futó robotok \"olvassák\" a leveleket, de korántsem olyan magától értetődő, hogy a szolgáltató alkalmazottai is megtehetik ugyanezt. Lehetne példálózni különböző biztonsági protokollokkal, de valójában a legtöbb ember levelezését akkor sem olvasná senki a Google-től, ha tehetné. Egyszerűen unalmas lenne. Kit érdekel, hogy milyen hírlevelekre van feliratkozva valaki, hogy milyen randit beszélt meg, vagy hogyan öntötte ki a szívét?

A levelek feldolgozásakor egyetlen szempont van, mégpedig az érdeklődés minél pontosabb meghatározása, amivel a lehető legkevésbé zavaró és legrelevánsabb hirdetések jeleníthetőek meg az adott személy számára. A relevancia, vagyis odaillőség a Google számára nem jelent többet mint pénzt, ha pontos a célzás, több a bevétel. A Google-t nem érdeklik a magánéletünk piszkos részletei.

Aki szeretne részletesebben tájékozódni az új megoldásról, vagy egyszerűen érdeklődik a téma iránt, akkor érdemes elolvasnia a Google Help Centerében megjelent cikket, illetve a személyiségi jogok védelmével, a Gmail működésével és a hirdetési módszerekkel kapcsolatos magyarázó szövegeket. Ez utóbbi helyről egy link vezet a hirdetési rendszer beállítás menüjéhez, ahol mindenki megadhat vagy eltávolíthat témákat, melyekben reklámok jelennének meg neki. Ha valaki tudja, hogy nem akar sosem művészetekkel foglalkozni, akkor nem is fog olyan hirdetést látni. Ez elsőre gálánsnak tűnik, de valójában ezzel is a meddőszórást csökkenti a Google, hogy még több pénzt kereshessen. A fenti változtatások és újítások a Gmail privát szférát érintő szabályozásait nem érintik, ez 2008 szeptembere óta változatlan. A szöveg itt érhető el.

Túl sokat tud

Annak ellenére, hogy a Google igyekszik bebizonyítani, hogy emberek nem férhetnek hozzá a levelezéshez és egyéb intim adatokhoz, a több tucatnyi szolgáltatáson keresztül a cég valóban képes lehet arra, hogy egy minden képzeletet felülmúló profilt építsen a felhasználóiról. Ezzel egészen addig nincs probléma, amíg ezt a profilt kizárólag a hirdetéskiszolgálás tökéletesítésére használja, és valóban nem férhet hozzá illetéktelen személy, tehát gyakorlatilag a gépeket leszámítva senki. Ha ez mégis megtörténik, megtörténhet, akkor viszont óriási gondot jelent a domináns webes szolgáltató gyakorlata. Aki inkább a \"jobb félni mint megijedni\" elvben hisz, az jobb ha elkerüli az összes web 2.0-ás szolgáltatást, kezdve a Google eszközeitől, a Facebook-on át a Microsoft hasonló megoldásáig.

Igaz a Google ebből a szempontból semmiben nem különbözik más szolgáltatóktól, maximum annyiban, hogy jobban szem előtt van. Ennyi erővel lehetne támadni a Magyar Telekomot, hogy olvasgatja a [freemail] leveleket és az iWiW üzeneteket, vagy a Sanomát, hogy belenéz a Citromail-be, de akár a Microsoftot is, hogy bogarászik a Hotmail postafiókokban. A Google esete leginkább a McDonalds-éra hasonlít, hisz azt veszik elő leggyakrabban az egészségtelen ételek miatt, holott a sarki gyrosos bizonyára meg sem közelíti higiéniai és ételminőségi szempontból az említett gyorséttermet. Ugyanezen az analógián elindulva valószínűbb, hogy a céges rendszergazda hamarabb kezd turkálni a csinos szőke recepciós levelezésében, mint hogy egy nagy szolgáltatónál bárkinek lehetősége lenne észrevétlenül hozzáférni intim adatokhoz.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról