Szerző: Bizó Dániel

2010. január 11. 15:00

Zsíros profit a Google telefonján

A Google Nexus One okostelefon ára az általános vélekedés szerint kifejezetten kedvező és versenyképes a rivális modellekhez képest. Az iSuppli költségelemzése alapján egyértelmű azonban, hogy a Google nem kínálja mesterségesen olcsón a készüléket, inkább a többi gyártó kalkulál sokkal vastagabb profittal.

Nem mesterségesen olcsó

A prémium képességekkel rendelkező windowsos okostelefonjaival híressé vált, és számos vállalat számára szállító tajvani HTC által gyártott Nexus One megvásárolható közvetlenül a Google-től is, hálózatfüggetlen készülékként 529 dolláros áron. Ez Európában a magasabb adókulcsok és költségek miatt várhatóan szokás szerint legalább 30-40 százalékkal magasabb lesz, legalább 500 euró, vagyis 130 ezer forint környékén érkezik meg a kontinensre a készülék.

Ezzel lényegében annyiba kerül, mint a szolgáltatói csomaggal és hűséggel terhelt iPhone 3G S, és listaáron olcsóbb mint a független Samsung Omnia II, vagy a Blackberry Stormok. Tekintve, hogy a várhatóan később HTC Passion néven is forgalomba kerülő, Android 2.1 platformos Nexus One a jelenleg elérhető okostelefonok technikai csúcsát képviseli, ez az ár kifejezetten kedvezőnek mondható.

Az iSuppli becslése szerint az 529 dolláros ár azonban még így igencsak vastag profitot hordoz magában. A kutatócég költségelemzése alapján a Nexus One anyagköltsége mindössze 174,15 dollár - összeszerelés, szoftverek, licencdíjak, csomagolás és szállítás nélkül. Ha ezeket a tényezőket és adókat is belevesszük, akkor is egyértelmű, hogy 529 dollárért a Nexus One egy erőteljesen nyereséges termék a Google számára, és szó nincs keresztfinanszírozásról.

Mint egy iPhone

A Nexus One gyártási költsége ez alapján lényegégben megegyezik az Apple iPhone 3G S modellével, amely az iSuppli tavaly nyári elemzése szerint 178 dollárból állítanak elő. Ezt a Google ügyes optimalizálással érte el. A Nexus ledrágább eleme a nagy teljesítményű, 30 dolláros Qualcomm Snapdragon (1 GHz ARM alkalmazásprocesszor, grafikus mag, memória-, háttér- és perifériavezérlő, GSM/UMTS rádió) rendszerchip, költsége azonban nem nagyobb, mint az Apple által használt kétchipes (Samsung processzor + Infinenon rádió) megoldás összköltsége.

[+] Első benyomások a Google Nexus One-ról

Sőt, a HTC ezzel a megoldással végeredményben helyet és energiafogyasztást is spórolt, és a kevesebb alkatrész révén olcsóbbá tette a gyártást is. Mivel a Google egyik fő hangsúlya a teljesítményen volt, ezért beágyazott memória 4 gigabit NAND Flash és 4 gigabit DDR DRAM kombinációjából áll, amelyek egy multi-chip tokozásban kaptak helyet.

Ennek költsége nagyjából 20 dollár az iSuppli szerint, ami jóval több, mint az 3G S esetében használt megoldás 12 dollárja, azonban 60 százalékkal több memóriával és harmincszoros beépített gyors háttértárral látja el a készüléket, és megintcsak egyetlen tokon oldja meg azt, amihez az 3G S-nek két tokra van szüksége. Ezzel vált lehetővé, hogy a Nexus One egy rendkívül kompakt, kétoldalas ultraintegrált alaplapot kapjon, amely a készülék alsó harmadát foglalja csak el, és több helyet hagyjon a kijelzőnek és az akkumulátornak.

\"\"

Ezt a költséghátrányt Google azzal kompenzálja, hogy nincs hatalmas beépített NAND tár a különféle tartalmaknak, a készülékhez hozzácsomagolt 4 gigabájtos microSD kártya alig több mint 8 dollárba kerül (az iPhone 16 vagy 32 GB beépített NAND flash tárral rendelkezik), és a felhasználó által természetesen bővíthető. Ez nemcsak rugalmasabb megoldás, de újabb eszköz ahhoz, hogy egyszerűsödjön a gyártási folyamat, és csökkenjen a selejt aránya. Érdekes módon az iSuppli szerint a Nexus 3,7 hüvelykes, 800x480-as Samsung AMOLED panele alig, mindössze 4 dollárral drágább, mint a 3G S hagyományos, 480x320-as Toshiba LCD-je.

Inkább mesterségesen drága

A költségelemzés alapján egyértelmű, hogy a Google akár sokkal olcsóbban is adhatná a Nexust, hogy nyomást gyakoroljon az iparra, erre azonban, egyelőre legalábbis, leginkább üzletpolitikai okokból nem kerül sor. A Google számára valószínűleg több okból sem volt vonzó az alacsony ár. Mivel a cég számára egy új üzletágról és új termékről van szó, ezért valószínűleg egy olyan, kontrollált ütemű felfutást akar látni, ahol kezelni tudja az esetlegesen felmerülő problémákat, és ki tudja értékelni a felhasználói visszajelzéseket. Mivel a termék még így is viszonylag drága az átlagos telefonokhoz képest, ezért erősen szűrt, a technológia iránt affinitással rendelkező ügyfélbázisra tesz szert.

Problémák márpedig vannak, már most is. A szoftverfejlesztők és professzionális felhasználók a  készülékhez való szoftverfejlesztői készletet hiányolják egyre erősebben, míg mások a gyenge 3G-s teljesítményt hozzák fel hibaként. Szokásához híven a Google műszaki támogatását kizárólag e-mailen lehet elérni, és csak két napon belül válaszolnak az így felmerülő kérdésekre. Egyes felhasználói beszámolók szerint a Google még az amerikai T-Mobile számára sem kínál megfelelő dokumentációt ahhoz, hogy az válaszokat tudjon adni a felhasználók kérdéseire.

Egy további indok, hogy a magas ár megnyugtassa az operátorokat és ne bőszítse fel túlságosan az Androidot használó partnereket, amelyek idén több tucat Android mobilt vezetnek majd be a piacra - nyilvánvaló azonban, hogy ha a Google stratégiát váltanak, lehetősége volna azonnali és drasztikus árcsökkentéssel nyomatékosítani akaratát.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról