Szerző: Dojcsák Dániel

2010. január 6. 15:46

Egyelőre nem robbant nagyot az androidos iGO

Éveken belül véget ér a PNA-korszak, a szélvédőre erősíthető, szinte kizárólag navigációra alkalmas készülékek ideje lejár. Helyettük a beépített autós navigációk, illetve az okostelefonokon futó alkalmazások tarolnak majd.

Ahogyan már korábban is írtuk, ezt a kanyart a magyar Nav N Go is igyekszik bevenni. A beágyazott autós megoldások terén még van hová fejlődni, az okostelefonok esetében viszont már szinte teljes a paletta.

A Windows Mobile eszközökre az iGo a kezdetektől fogva elérhető volt, a piaci képet tekintve viszont inkább az iPhone és az Android a két felület, amire érdemes odafigyelni. Az Apple esetében az iPhone 3GS tavalyi megjelenése tette lehetővé a Nav N Go illetve a versenytársak számára, hogy megjelenhessenek navigációs szoftvereikkel, a még fiatalnak számító Android platformon pedig tavaly júniusban született meg az első \"turn by turn\" navigációs program. A TomTom szinte azonnal ígéretet tett, hogy elsőként csatlakozik a kialakuló táborhoz, igaz azóta sem született meg a Google operációs rendszerére írt verzió, egyelőre úgy tűnik megelégedett a holland cég az iPhone-változattal.

\"\" \"\" \"\"

Csak Spica

A Nav N Go viszont belehúzott, s decemberben a Samsung Galaxy Spica készülékhez csatolva mutatta be androidos navigációját. Egyelőre csak Magyarországon került forgalomba, s itt sem lehet dobozosan megvásárolni, kizárólag a Pannon ajánlatában, a Spica-hoz csomagolva lehet beszerezni az iGo MyWay Androidot.Egyelőre ez is csak Magyarország térképet tartalmaz, arról pedig nem szól a fáma, hogy hogyan is lehetne bővíteni a kapott szoftvert. A HWSW ennek ellenére kipróbálta, hogyan teljesít a jól ismert szoftver az új környezetben.

Az Android platform nem engedi meg az SD-kártyáról indított szoftvertelepítést, így valójában a kártyán mindössze az adatok találhatóak meg, a futtatható programot külön le kell tölteni. Ehhez természetesen valamilyen internetkapcsolatra van szükség, de ez valószínűleg nem okoz problémát azoknak, akik a Google operációs rendszerével szerelt készüléket választották. Sajnos a Samsungnál/Pannonnál azt nem sikerült elérni, hogy a készülék menüjébe kerüljön egy hivatkozás, mindössze egy papírra nyomtatott útmutatót sikerült az SD-kártya mellé elhelyezni a mobil dobozába.

Némi molyolást igényel a telepítés

Az itt található lépéseket követve két perc alatt telepíthető és használatra kész az iGo. Mindössze egy böngészőt kell elindítani, ott a http://android.naviextras.com/dlapk címre kell ugrani, ezt követően pedig a szokásos módon továbbhaladni, mint bármely más telepítéskor. Az első indítás után egy gyors előzetes beállítás után máris a Clark Ádám téren találjuk magunkat, majd a GPS feleszmélése után máris indulhat az utazás.

Az Android iGO My Way alapjában véve egy iGO Amigo, amiről korábban már részletes leírást közöltünk a HWSW-n. A változások nem túl jelentősek, bár nagyon hasznosak, igaz néhány ziccert kihagytak a fejlesztők, úgyhogy még van fejlődési lehetőség.

\"\" \"\" \"\"

Az Android jót tesz

Az Android egyik legnagyobb előnye az átjárhatóság, a nyíltság, s a készülékek erőforrásainak szabad kombinálhatósága. A telefon névjegyzékében szereplő \"postacím\" bejegyzésre kattintva, de akár a böngészőben egy térképre mutató linket megnyitva az Android felajánlja a választási lehetőséget, hogy melyik szoftverben szeretnénk megnyitni a címet. Ez alapesetben a Google Maps, de ugyanígy választható az iGO is. Igaz a Google Maps azonnal elindul, az iGO-ra pedig legalább 8-15 másodpercet kell várni, viszont még így is egyszerű navigációt indítani. Csupán az feketíti be ezt a képet, hogy az indítás után az iGO többször kifagyott, s csak sokadik próbálkozásra volt hajlandó megemészteni a címet, akkor viszont megmutatta pontosan, s felismerte az \"utcanév házszám, város\" szintaxist.

Az iGO-n belül nem érhetőek el a telefonon tárolt névjegyek, habár a programnak van jogosultsága azokat írni és olvasni is. Az viszont még kellemetlenebb, hogy a szoftver nem kapcsolja be a GPS-t ha az nincs külön beállítva, így ha valaki gyakran használja, az kénytelen folyamatosan bekapcsolva tartani az \"utcaszintű helymeghatározás\" funkciót, ami gyorsan lemeríti az akkumulátort. Cserébe viszont az iGO indítása után nem kell perceket várni mire a GPS-jel élesedik, szinte azonnal látjuk helyzetünket.

Szintén az Android sajátosságaiból adódik, hogy a tájolást sem kell külön állítgatni a programban, hanem a mobilt elforgatva változik az álló és fekvő nézet. A menü és a kezelés egyébként teljességgel megegyezik az iPhone változattal, itt semmilyen meglepetésre nem kell számítani. A térképnézetben az ujjunkat a kijelzőn végighúzva előjön egy gyorsmenü, ahol a 3D-t, a nagyítást és a színeket lehet állítani, illetve a \"Hol vagyok?\" menüpont is itt kapott helyet. Az androidos menügombokra sem lettek egyedi funkciók állítva, akár a vissza, akár a menü gombot nyomjuk meg, akkor is a térkép és a menü nézet között ugrál a program.

\"\" \"\" \"\"

A PNA-s iGO Amigóhoz képest újdonság, hogy visszakerült a több pontos útvonal tervezésének lehetősége. Igaz nem teljesen tökéletes a dolog, mert rendezni, elmenteni nem lehet a terveket. Egy meglévő útvonalba lehet köztes útpontokat beállítani, vagy a másik lehetőség, hogy a végcélt cseréljük le az új címre.

Hol vannak a frissítések?

A szoftver használat közben pontosan úgy viselkedik, mint elődjei, szép, okos és ügyes, ezzel nincs probléma. A mobilos iGO rákfenéje viszont a frissítés. Eddig sem számított makulátlannak a Nav N Go a frissítések kezelésével, s az ünnepélyesen bejelentett Naviextras is épphogy a minimumot teljesíti, s például az ígért hang-extrák és egyéb plusz tartalmak sosem jelentek meg.

Az iPhone-változattal kapcsolatban óriási botrány alakult ki, mikor hosszú idő után sem érkeztek meg a friss térképek, muszáj volt a régit használni. Az Apple-felhasználók ráadásul csak úgy újíthatják meg térképeiket, hogy újra letöltik az éppen legfrissebb alkalmazást az App Store-ból. Ezzel szemben a Google operációs rendszert választók a Naviextras PC-szoftveren keresztül tölthetik le az új térképeket.

Egyelőre korai lenne a szoftver sikeréről beszélni, ugyanis közel egy hónap múltán is csak a Spica mellé jár az androidos iGO My Way, külön megvásárolni nem lehet, így az sem tudható, hogy mennyi a kiskereskedelmi ára, mely országokban lesz értékesítés és milyen térképek tölthetőek rá. Amíg a Naviextras fejlesztés nem készül el, addig a Samsung vásárlók is be vannak zárva az országba, mivel még egy Európa BaseMap sem került fel a Magyarország térkép mellé. Így ez egyelőre édes kevés, a TomTom-nak nem kell aggódnia.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról