Szerző: Bodnár Ádám

2009. december 23. 09:56

Nehéz év volt 2009 a hazai PC-piacon

A 2008 őszén csúcsosodó pénzügyi krízis és az ezt követő gazdasági összeroppanás a magyar PC-piacra is rányomta a bélyegét. Az árfolyamok kilengései és az év egészére jellemző bizonytalanság azonban csak a vállalatok kedvét vette el a PC-vásárlástól, a lakosságét kevésbé.

Tavaly Magyarországon mintegy 640 ezer PC talált gazdára, majd 2009-ben a piac a szereplők becslései alapján 520-530 ezer darabra zuhant, ami 18-19 százalékos visszaesést jelent. A hazai piacon már évekkel ezelőtt átvették az uralmat a notebookok, ez a trend idén tovább erősödött. Hordozható gépből 400 ezer darabot adtak el 2009-ben, nagyjából 50 ezerrel kevesebbet mint tavaly, a desktopok forgalma eközben 200 ezer darabról 120-130 ezerre esett vissza.

A fogyasztók a PC-piac urai

A piacot egyértelműen az újdonságokra éhes lakossági kereslet mozgatta, a vállalatok többsége a gazdasági bizonytalanság miatt szinte teljesen felhagyott a PC-vásárlásokkal, de legalábbis minimalizálta a beszerzéseket. A gyártók is az otthoni felhasználókra koncentráltak leginkább: egyre-másra jelentek meg az újabbnál újabb netbookok, amelyek közül néhány árban és képességekben is kilóg a kategóriájából. Jó példa erre a kétmagos Atomra és NVIDIA Ion platformra épülő ASUS 1201N, vagy a Nokia Booklet 3G. Egy új kategória is megszületett 2009-ben, az AMD által megalkotott, ed az Intel által sikerre vitt CULV (Consumer Ultra Low Voltage) platform, amely a 150-200 ezer forintos kategóriába is elhozta a hosszú üzemidejű, könnyen hordozható laptopokat a netbookok jelentette méret- és teljesítménykorlátok nélkül.

\"\"

Folyamatosan érik a hazai notebookpiac,a vásárlók egyre érzékenyebbek a mobilitással kapcsolatos jellemzőkre mint amilyen a tömeg vagy az üzemidő, de a recesszió miatt a legkeresettebb gépek minden gyártónál a legalsó kategóriából kerültek ki. Jól fogytak a netbookok, a \"teljes értékű\" notebookokból pedig inkább az alsó (100-130 ezer forint), illetve közepes árkategóriás konfigurációk (150-180 ezer forint) voltak népszerűek. Utóbbi kategóriában már kétmagos processzorral, 2-4 gigabájt memóriával, 250 gigabájtos merevlemezzel és LED háttérvilágításos kijelzővel szerelt modellek is megkaphatók már.

A netbookok népszerűsége nem kérdés, csak a térnyerésük mértéke, amiről a gyártók is eltérően vélekednek. A Toshiba szerint a hazai notebookforgalomnak mindössze 10-12 százalékát adták a netbookok, a HP azonban legalább 20 százalékról beszél, ez közelebb esik a globális átlaghoz. Még mindig sokan nincsenek tisztában a netbook fogalmával és elsődleges PC-nek vásárolják ezeket a korlátozott képességű masinákat, leginkább az alacsony ár és a kis méret által megszédítve, de \"rengetegen választják már nagyon helyesen második, vagy harmadik számítógépnek\" - mondta a HWSW-nek Szalay Balázs, az Acer marketing menedzsere.

\"\"

Míg a lakosság költött új gépekre, a vállalatok inkább kiegészítők vásárlásával igyekezt3k a meglevő gépparkjukat modernizálni - vélekedett Gottlieb István, a Lenovo magyarországi vezérigazgatója. Új gépek beszerzése helyett a cégek zöme kisebb értékű termékekkel, például új akkumulátorral, memóriabővítéssel, dokkolóval frissítette fel a sok éve szolgálatban levő notebookjait. Az ilyen eszközök egyébként jelentős nyereségtartalommal bírnak a gyártók számára.

A fogyasztói vásárlások előretörésével az eladások erőteljesen eltolódtak a nagy kereskedelmi láncok (pl. Media Markt, Tesco) felé, a kisebb szaküzletek egyre kevéssé tudnak beleszólni az értékesítésbe. A hazai PC-kereskedelemben még további konszolidáció várható, mivel a jelenlegi modell hosszú távon egyszerűen nem életképes: az árak folyamatosan csökkennek, és egyre kevesebb kereskedő lesz képes kitermelni a túléléshez elegendő árrést, a piac pedig túl kicsi ahhoz, hogy bármelyik szereplő igazán nagy volument tudjon elérni, mondta a HWSW-nek Takáts Kristóf, a HP személyi számítógépes üzletágának vezetője.

Továbbra is első az Acer

Ahogy 2008-ban, idén is az Acer adta el a legtöbb PC-t Magyarországon. Az immár Fujitsu Technology Solutions néven futó Fujitsu Siemens alsó szegmensből történő visszavonulásával hatalmas űr keletkezett a piacon, a belépő szintű gépek iránti keresletet zömével az Acer szívta fel, amely világszerte és így Magyarországon is a fogyasztói szegmensben erős leginkább. A noteszpiacon az ASUS szerezte meg a második helyet, 20 százalékos részesedéssel, amely valószínűleg a hatalmas netbookkínálatnak köszönhető. A harmadik legtöbb notebookot a HP értékesítette idén, részesedése 15 százalék volt, ami hozzávetőleg 60 ezer gépet jelent.

\"\"

A notebookpiac negyedik helyén a Toshiba zárta 2009-et, a vállalat 40 ezer gépet értékesített, ami pont 10 százalékos részesedés megszerzésére volt elég. A japánok elégedettek lehetnek, ugyanis a zsugorodó piacon sikerült harmadával több gépet eladniuk mint tavaly. A ThinkPad és ThinkStation szériával korábban kizárólag a vállalati felhasználókra koncentráló Lenovo számára  nagy fordulatot hozott 2009, a cég az év közepén az otthoni felhasználóknak szánt teljes értékű laptopjaival is megjelent a hazai piacon, mégpedig sikeresen: a negyedik negyedévben 11 ezer IdeaPad kelt el, ezeknek csak harmada netbook. Az IdeaPad család sikerének köszönhetően a Lenovo a csökkenő piacon is növelni tudta eladásait.

Asztali PC-t a vállalatok és gamerek vesznek leginkább

A notebookok folyamatos előretörése mellett egyre csökken a desktop gépek forgalma, ma már inkább csak nagyvállalatok és állami intézmények vásárolnak ilyen konfigurációkat, mondta Takáts a HP részéről, mely piaci vélemények szerint bebetonozva uralja a hazai nagyvállalati és kormányzati desktoppiacot. Ennek köszönhetően a desktop PC-k piacán a HP 30 százalék körüli részesedésével vezető. A desktop piacot a nagy vásárlók miatt egyáltalán nem lehet leírni, de már a gamerek is határozott piaci szegmenst képviselnek, akiket laptopokkal (egyelőre) nem lehet megcélozni, mondta Gottlieb István. A Lenovo jövőre itthon is piacra fogja dobni fogyasztóknak szánt asztali gépeit, melyek a felső kategóriában szállnak harcba a vevők kegyeiért.

\"\"

Míg néhány éve még az asztali gép volt \"a pécé\", mára ennek helyét a notebook vette át. Akik ma asztali gépet vásárolnak, nem azért teszik, mert ez a legolcsóbb lehetőség, hanem mert konkrétan erre van szükségük, akár játékhoz, akár munkához. Ennek megfelelően a kínálat is szegmentálódik, a brutális gamer konfigurációk mellett egyre népszerűbbek a kis méretű modellek, vagy a kijelzővel egybeépített, stílusos \"all-in-one\" gépek, melyek legismertebb példánya az Apple iMac. Az asztali PC-k vásárlásakor egyre inkább előtérbe kerülnek a kis helyigényű, alacsony fogyasztású, csendes gépek.

A notebookok térnyerése a PC-alkatrészek forgalmán is érezhető, tudtuk meg Fodor Annától, az ASUS marketing-szakértőjétől. A válság gyakorlatilag kettévágta a piacot, a középkategóriás alaplapok, grafikus kártyák felől részben az alsó, részben a felső kategória felé tolódtak el az eladások. \"Akik alaplapvásárlás mellett döntenek, egyre nagyobb számban a jobb felszereltségű termékeket választják\" - mondta Fodor. \"Érdekes, kialakulóban lévő trend, hogy már alaplapoknál is egyre inkább szempont az energiafogyasztás.\"

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról