Szerző: Koi Tamás

2009. december 17. 13:07

Jogellenesen diszkriminálják a külföldieket a magyar operátorok

Kijelenthető, hogy egy külföldi állampolgár számára itthon kész tortúra mobiltelefon-előfizetést vásárolni. A Vodafone még feltöltőkártyás csomagot is csak magyarországi lakcímmel rendelkezőknek ad el, ami sem a fogyasztóvédőknek, sem a hatóságnak nem tetszik.

Nem szívesen látja a külföldieket a Vodafone

A magyar szolgáltatók többé-kevésbé egységesen megkövetelik a külföldi magánszemélyektől, hogy havidíjas előfizetés kötése esetén rendelkezzenek valamilyen Magyarországon kiállított igazolvánnyal vagy tartózkodási engedéllyel. A Pannon, a Vodafone és a T-Mobile ráadásul ideiglenes tartózkodás esetén csak abban az esetben köt szerződést külföldi állampolgárral, ha magyar magánszemély vagy gazdálkodó szervezet készfizető kezességet vállal, vagy átvállalja a számla fizetését a külföldi állampolgártól.

A Pannonnál és a T-Mobile-nál elérhető feltöltőkártyás előfizetésekhez (kivéve a Pannonnál megköthető új generációs kártyás előfizetéseket) azonban ennél jóval egyszerűbben juthatnak hozzá a külföldiek: a T-Mobile lapunkhoz eljuttatott válaszában azt közölte, hogy nem tesz különbséget pre-paid kártya vásárlása esetén külföldi és magyarországi állampolgár közt, és a Pannon is beéri szerződéskötéskor az útlevél, illetve egy lakcímet igazoló okmány bemutatásával (hogy ennek kötelezően magyarországi lakcímnek kell-e lennie, arról nem rendelkezik egyértelműen a szolgáltató hatályos üzletszabályzata).

A világ egyik legnagyobb mobilszolgáltatója, a Vodafone ugyanakkor  nem tesz semmilyen megkülönböztetést pre-paid és post-paid előfizetéseknél a szükséges dokumentumokat illetően. A külföldi állampolgároknak feltöltőkártyás csomag vásárlása esetén is szükségük van Magyarországon kiállított dokumentumokra vagy tartózkodási engedélyre - ha ez nincs, magyarországi állampolgár kezessége szükséges. Az Európai Gazdasági Térség állampolgárai a Vodafone weboldalának tanúsága szerint elvileg egyszerűbben, útlevél, vagy az anyaországban kiállított személyi igazolvány bemutatásával is megköthetik a szerződést, de csak akkor, ha magyarországi számlázási címet igazolnak (például ingatlanbérleti szerződéssel).

Alapvető jog

Fogyasztóvédelmi szakértők szerint a szolgáltatók uniós állampolgárokat kezelő jelenlegi gyakorlata legalábbis aggályos: \"Az EU állampolgárok alapvető jogai sérülnek azzal, hogy egyes társaságok csak magyar állampolgársággal rendelkező, vagy magyarországi bejelentett lakcímmel rendelkező magánszemélyeknek adnak el feltöltőkártyás szolgáltatást\" - nyilatkozta a HWSW-nek Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő, a CP Contact tanácsadócég ügyvezetője. \"A szolgáltatások szabad áramlásának éppen az a lényege (s ezt több, különböző témában született Európai Bírósági döntés is alátámasztja), hogy a határokon átívelő szolgáltatások létrejöttével a fogyasztók választása szélesebb körből történjen meg. Gyakorlati kérdés, hogy a többszöri ármaximalizálás után is drága roaming igénybevétele helyett egy tartósan, vagy gyakran Magyarországon tartózkodó külföldi állampolgár bejelentett lakcím nélkül is az olcsóbb hazai mobilszolgáltatást, vagy mobilinternet-szolgáltatást vegye igénybe.\"

Biztosíték

A Magyarországra érkező külföldieknek érdemesebb feltöltőkártyás előfizetést vásárolniuk, a szolgáltatók ugyanis havidíjas konstrukcióban komolyabb biztosítékokat várnak el egy külföldi, akár uniós országból érkező állampolgártól, mint egy magyartól.
\"Távközlési szolgáltatóként fontos számunkra, hogy azonosítsuk ügyfeleinket és gondoskodni tudjunk róla, hogy hozzánk hasonlóan ők is eleget tegyenek szerződéses kötelezettségeiknek\"- nyilatkozta lapunknak a kért biztosítékok kapcsán Dr. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója.
\"Szigorú szabályokat követünk, amelyek a visszaélések és csalások kapcsán szerzett múltbeli tapasztalatok alapján sajnos jogosak. Ezek a szektor egészében egységes szabályok a visszaélések megelőzését szolgálják.\"

A hazánkban ideiglenesen (tanulmányi, vagy üzleti úton) tartózkodó külföldi állampolgárok mobilkommunikációs költségei jelentős mértékben nőhetnek, hiszen a külföldi szolgáltatók ügyfelei ilyenkor roamingkörnyezetben használják a szolgáltatást. Bár az Unió a beszédroaming árát az elmúlt években jelentős mértékben letörte, a mobilinternet tarifájának nagykereskedelmi szintű szabályozása egyelőre hatástalannak bizonyul (lásd az erről szóló korábbi írásunkat). Jelentős összegeket takaríthat meg tehát az a külföldi állampolgár, aki itt tartózkodása idején közvetlenül szerződik valamelyik hazai operátorral, és az így kapott SIM-kártyát használja mobiltelefonjában, amikor magyarországi üzleti partnereit, barátait hívja fel. Ennél lényegesen nagyobb összeg spórolható meg, ha a kártyát mobilinternet-elérésre (is) használja valaki.

Bár a feltöltőkártyás előfizetések egy külföldi számára könnyebben elérhetők itthon, egyes társaságok itt is diszkriminálják a külföldieket. Siklósi hangsúlyozta, a szolgáltatóknak a feltöltőkártyás előfizetéseknél ugyanazokkal a feltételekkel kellene szerződést kötniük az uniós állampolgárokkal, mint a magyarokkal - ennek a kritériumnak márpedig sem a Pannon, sem a Vodafone nem felel meg maradéktalanul. A szakértő szerint a helyzeten a hatósági nyomás változtathat, ugyanakkor annak a lehetőségét sem zárta ki, hogy fogyasztóvédelmi szervezetek közreműködésével próbaperek indulhatnak a szolgáltatók ellen, melyek kimenetele aligha lehet kétséges.

A hatóság is vizsgálja

Lényegében a fogyasztóvédelmi szakértő álláspontját osztotta lapunk megkeresésére a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is, mely a Vodafone szerződéskötési feltételei kapcsán további vizsgálatokat helyezett kilátásba: \"Az NHH áttekintette az egyes szolgáltatók előírásait a külföldiek szerződéskötésével kapcsolatosan és arra a megállapításra jutott, hogy a Pannon és T-Mobile esetében a rövid időre itt tartózkodó külföldi is igénybe tudja venne a mobiltelefon szolgáltatást, ha kártyás (prepaid) előfizetést vásárol. A Vodafone esetében - úgy tűnik - nincs így, ezért vele szemben vizsgálatot indít a jövő év elején az NHH, mert úgy látja, hogy nem fogalmaz pontosan az ÁSZF-ben, vagy túlzó követelményeket támaszt a szerződés megkötéséhez kártyás előfizetés esetén, ami kizárja a mobiltelefon szolgáltatásból az arra egyébként jogosult személyt\" - nyilatkozta a lapunknak Márton György, az NHH szóvivője.

A HWSW a fenti vizsgálat eredményéről és következményeiről a jövő év elején tájékoztatást kér majd a hatóságtól.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról