Szerző: Dojcsák Dániel

2009. november 5. 14:26

Nav N Go: 10-ből 9 fejlesztés megbukik

Magyarország annyira kis piac, hogy nem éri meg technológiai fejlesztések eredményeképp létrejövő termékeket csak ide pozicionálni, a globális versenyben viszont könnyen elvérezhetnek a legnagyobb ötletek is. A jó ötlet kevés, a jó munkaerő kevés, a zseniális feltaláló kevés, megfelelő üzleti tervezés és háttér kell.

A Nav N Go sikerét a korábbi években maga a piac generálta, de a PNA/PND korszak leáldozóban van, az okostelefonok navigációs piaca pedig kiszámíthatatlan. A magyar cég átgondolta sorsát, s úgy ítélte meg, hogy az eddigi szerencsés életútja után egy komolyabb szakmai, iparági együttműködés jelentheti a biztosítékot arra, hogy a következő évtizedben is sikeresen növekedjen egy globális piacon.

Sikeres házasság

A Nav N Go ma jelentette be, hogy belépett a Mobilitás és Multimédia Klaszterbe, a magyarországi mobil és multimédiás technológiákkal foglalkozó szereplőket összefogó kutatás-fejlesztési együttműködésbe. A 2007-ben alapított MMKlaszternek ma már 62 tagja van, s a tagok által összeadott 100 millió forintos keret segítségével mostanra 7 sikeres projektnek tudtak összesen 2,7 Mrd Forint értékben támogatást szerezni, illetve ezen túl már létező termékeket kifejlesztő cégek esetében is segítséget nyújtottak a továbblendülésben.

A navigációval foglalkozó cég belépése a szakmai közösségbe mindkét fél számára gyümölcsöző lehet, hiszen a Nav N Go hozzáfér a Klaszter osztott erőforrásaihoz, tanulhat, tapasztalhat a világpiac működésével kapcsolatban, a Klaszter-tagok számára pedig több korábbi projekt esetében jól jött volna egy navigációval foglalkozó fejlesztő cég, akire támaszkodhattak volna. Vahl Tamás, a Nav N Go ügyvezető igazgatója is méltatta a kezdeményezést, melyben a közös K F I minden előnyét kiélvezhetik a résztvevők.

Egyedül egy induló, felfutóban lévő cég nem rendelkezhet elegendő piacismerettel, nincs háttere, szakismerete. \"Az állami és uniós források szétosztásánál is szempontnak kell lenni, hogy mennyi remény van a sikerre, s a magányos hősként viselkedő cégeknél az esély körülbelül annyi, mint a lottó ötösre. Igaz a Klaszter sem biztosíték semmire, de úgy működik, mint egy lottónyeremény-közösség\" - mondta Vahl.

Vége a PNA-piacnak, tovább kell lépni

A Nav N Go esetében pedig szükség is van a magas szintű támogatásra, a hatékony fejlesztésre, újszerű projektekre. A cég 2005-ös indulásakor egy piaci vákuumba került be, s körülbelül 20 ember és 100 millió forint kombinációjából létrehoztak egy olyan terméket, amit magába szippantott a piac. Ebből egészen mostanáig vígan tudtak növekedni, finanszírozni saját magukat, s a fejlődést. Jó helyen voltak, jó időben, de a navigációs piacok konszolidálódásával ez a húzás eltűnik.

Vahl Tamás is elfogadja azt a jóslatot, hogy 2012-2014 között a PNA/PND-piac teljesen lelassul, s egészen más, sokkal komplexebb iparágon keresztül lehet majd a fogyasztókig eljutni. A navigációs piac viszont tőkeigényes, a gyógyszeriparhoz hasonlóan sok zsákutca jellemző, de az azokig való eljutás is komoly pénzekbe kerül. Vahl szerint náluk körülbelül 10-ből 1 fejlesztés válik be, abból kell finanszírozni a többi költségeit és a cég fejlődését is. A megfelelő célok, ötletek kiválasztása így kritikussá válik, ebben jelent komoly versenyelőnyt egy olyan szakmai közeg, mint az MMKlaszter.

A Nav N Go jelenleg leginkább a PNA-kra licencelt és a dobozos iGO termékek forgalmazásával szerzi bevételeit, ami évi 30 millió eurót jelent. Ennek körülbelül harmada az amerikai, harmada a nyugat-európai, a maradék harmada pedig minden más egyéb piacról származik. Annak ellenére, hogy a cég magyarországi és itt történik a fejlesztés és a stratégiai tervezés is, az árbevétel mindössze 5 százaléka realizálódik itt, a körülbelül évi 40 ezer licenc értékesítésével. Az új területek, mint az iPhone és az Android platform bevonása sem jelent majd robbanást, s annak ellenére, hogy az App Store-ban is veszik az iGo Amigo-t, a cég növekedését nem az amerikai, sem a nyugat-európai piacokról várja.

A Nav N Go elképzelései szerint a fogyasztói termékektől függést meg kell szüntetni, s hidakat kell építeni az autóipar, a vállalati szféra (flottakezelés, stb), a vezeték nélküli megoldások piaca és az otthoni megoldások irányába. Az autóipar a legegyszerűbb példa, ahol jellemzővé válhat, hogy a PNA-eszközök helyett az új autókba beépített megoldások terjednek el, s egy White Label gyártó csak úgy tud megállni, ha az ő szoftverével szállítják a gyári navigációt, ő pedig kiegészítő szolgáltatásokat tud hozzá kínálni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról