Szerző: Bizó Dániel

2009. október 20. 16:27

Magyarországra érkezett a NetApp

Magyarországon is megjelent a tárolómegoldásokkal foglalkozó NetApp. A vállalat be akar kerülni a hazai élmezőnybe, és meg is van győződve róla, hogy sikerülni fog.

Kelet-európai terjeszkedés

Idén ősztől hazai jelenléttel is bír a NetApp, hogy a magyar piacból is kihasítsa a neki kijáró szeletet. A NetApp erőteljes európai jelenléttel bír, és Németországban például megelőzi az EMC-t is a hálózati csatlakoztatású tárolók terén, állították a cég képviselői a budapesti sajtótájékoztatón. A teljes termékportfólió elérhető itthon, amihez megfelelően magas szintű technikai támogatási szintet is igénybe lehet venni. A NetApp termékei már eddig is jelen voltak a magyar piacon, és elsősorban a banki és termelőipari szektorban bírnak számottevő jelenléttel. A lépés egy átfogó kelet-európai terjeszkedés része.

\"Az első háromba akarunk bekerülni Magyarországon\" - mondta el Andreas König, a cég EMEA piacokért felelős alelnöke. Jelenleg mintegy 3 százalékos részesedéssel bír a cég a magyar piacon, ami jóval alatta van a európai közel 15 százalékos átlagnak, mellyel a hálózati tárolók piacán rendelkezik. A legnagyobb lehetőséget talán a cég nem is termékeinek előnyeiben látja, hanem abban, hogy rendkívül erőteljesen és stabilan fókuszál partnereire, ami szerintük a válság alatti időszakban nem minden versenytársra volt igaz. \"Néhányan csökkentették befektetéseiket Magyarországon\" - fogalmazott König, hozzátéve, hogy a partnerek élénk érdeklődést mutatnak. A NetApp célja, hogy a rendszerintegrátorok, IT-szolgáltatók és viszonteladók kedvelt és előnyben részesített beszállítójává váljon mindenhol. A cég nem mást tűzött ki maga elé, minthogy az EMEA piacokon vezető helyre tör.

Arra a kérdésre, hogy a partnerek lojalitásának és preferenciájának elnyerésére épül-e értékesítési stratégiájuk, a cég képviselői egyértelmű igennel feleltek. A NetApp úgy látja, hogy a válság hatására nyomás alá került rivális szállítók hajlamosak voltak saját partnereik felett átnyúlva üzleteket hozni, hogy kompenzálják a forgalom visszaesését - ennek kétségtelenül következményei vannak. A NetApp hazai képviselői leginkább arra fókuszálnak, hogy a partnereket kiképezzék és támogassák, és rajtuk keresztül folyjon az értékesítés. A magyar vevők igénylik a hazai jelenlétet, amit leginkább a nyelvi kérdések és a bizalom indokolnak, magyarázta Bárány Zsolt országmenedzser.

Egyedül akar versenyképes lenni

Az 1992-ben alapult NetApp világszerte mintegy 8 ezer alkalmazottal rendelkezik, és 3,4 milliárd dolláros forgalmat realizált az áprilissal zárt pénzügyi évben, ennek ellenére továbbra sem tartozik a nagy halak közé, 10 milliárd dollár alatti piaci kapitalizációja pedig felvásárlási célponttá teheti az egyre terjeszkedő óriások szemében. A cég igazgatótanácsának elnöke és egykori elnök-vezérigazgatója, Daniel Warmenhoven azonban egy független NetAppot lát a jövőben, és nem hiszi, hogy az iparban tapasztalt felvásárlások azt jelentenék, hogy a tárolópiac konszolidálódna, ellenkezőleg, hatalmas az innovációs ütem, és vállalatok tucatjai alapulnak évről évre. \"A legnagyobb megtérülést részvényeseink számára a függetlenség szolgáltatja\".

Warmenhoven szerint még mindig tart az ipar horizontálissá szerveződése, vagyis az a folyamat, mellyel a korábban zárt, vertikálisan integrált termékeket forgalmazó gyártók felől az egy-egy területre specializált beszállítók termékeiből összeállított megoldások felé haladunk. A veterán szerint az átalakulásnak ez a hulláma még mindig tart, és a független tárolószállítók, mint amilyen az EMC és a NetApp is, egyre nagyobb teret nyernek. Warmenhoven elmondta, hogy a sajátmárkás tárolók terén a harmadik helyre jöttek fel 2009 első felében, míg ha az IBM által N-Seriesként forgalmazott NetApp tárolókat is hozzájuk írjuk, akkor a másodikok a 26 százalékos EMC mögött, méghozzá 13,6 százalékkal - a HP a harmadik helyre csúszott vissza, 11 százalékkal.

Abban, hogy a piacot az olyan szerveróriások uralják, mint a HP és az IBM, főként Európában, nem lát jelentős problémát Warmenhoven, ugyanis minden jel arra mutat, hogy a tipikus elképzeléseknél sokkal nyitottabbak és rugalmasabbak annál, semmint mindenáron saját termékeiket próbálnák meg erőltetni - igyekeznek a legjobb ajánlatokat kidolgozni az ügyfelek elnyerése érdekében. A HP ráadásul az EDS beolvasztásából Szerinte a közeljövőt a partnerségek, együttműködések fogják meghatározni, és nem a felvásárlások, melyek ráadásul rengeteg pénzt is felemésztenek. Warmenhoven szerint a megcélozható piac nagysága kétszerese annak, mint amekkorát a tárolórendszerek piaca mutat, köszönhetően a rengeteg értéknövelt szoftvernek és szolgáltatásnak.

Mit tudnak a termékek?

Túllépve az értékesítési stratégián, mitől is különböznének a NetApp tárolótermékei riválisaiétól? A cég szerint a legnagyobb különbség abban van, hogy a NetApp teljes mértékben a szoftverek képességeire fókuszál, melyeket kiszolgál egy sztenderd tárolórendszer, miközben a többiek egyes tárolókban gondolkoznak. Ennek haszna az ügyfelek előtt a tárolók sokkal magasabb kihasználtságában mutatkozik meg leginkább, állította Warmenhoven, ugyanis a NetApp úgynevezett egységes tárolóarchitektúrát alkalmaz, vagyis minden termék ugyanazokból a hardveres és szoftveres elemekből épül fel, egységes operációs rendszert és fájlrendszert használ, és ugyanazokat a procedúrákat alkalmazza.

Az egységes architektúra eredményeként egyetlen központi vezérlőmodullal irányítható az összes  tároló, beleértve az összes NAS és SAN-t, tekintet nélkül a hordozóréteg technológiájára. Ennek a megközelítésnek az előnye, hogy sokkal kevesebb felesleges kapacitást vásárol a szervezet, melyeket ráadásul sokszor nem tud kiaknázni, valamint azonos szaktudással menedzselhető az egész. A NetApp vezérlőmodulja képes a többi cég tárolótömbjeit is bevonni az egységes architektúrába.

A hatékonyság további kulcsát az olyan technikák adják, mint amilyen a kvóták túlfoglalása (overprovisioning), a blokkszintű deduplikáció és a klónozás, melyek leginkább egy egységes tárolón mutatják meg előnyeiket. Mindezek lehetővé teszik, hogy a tárolórendszer akár 100 százalék feletti kihasználtsággal üzemeljen, vagyis nyers tárolókapacitásának többszörösének megfelelő adatmennyiséget is tárolhat és kínálhat ezen felül még szabad kapacitást is az alkalmazások számára. A NetApp nem csak kizárólag olvasható, hanem írható, éles rendszert kiszolgálni képes snapshotokat is képes készíteni, amire kísértetiesen hasonlít a Fujitsu Eternusok hasonló technikájának, valamint a NetApp az olyan alkalmazásokkal történő szoros integrációt emelte ki, mint előnyt, mint amilyen az Oracle vagy SAP infrastrukturális, köztes- és üzleti szoftverei.

És mi a helyzet a hardverrel? Nem igazán számít, állítják a vállalat képviselői, a hardver legyen minél egyszerűbb és olcsóbb - a cég természetesen széles igényeket lefedő palettával rendelkezik,  csúcskategóriás FAS6000 tárolója 1000 terabájt fölé skálázható, Fibre Channel, 10 Gigabit Ethernet, iSCSI vagy SAS csatlakozással. A NetApp tárolói szinte kizárólag a nyílt piacon már elérhető alkotóelemekből épülnek fel, nincsenek egyedi ASIC-ok, extrém megoldások, és a gyártás és logisztika is teljesen kiszervezett.

A cég fejlesztőmérnökei közül alig néhányan dolgoznak hardvereken, miközben az évi nagyjából 500 millió dollárnyi kutatás-fejlesztési kiadást a szoftverekre fordítja a NetApp. Tímár Károly szerint  a magyar piac is elég érett ahhoz, hogy elszakadjon a hardverspecifikációk bújásától, így ez a szemlélet nem okoz gondot. Azok, akik még nem nagyon találkoztak a NetApp termékeivel, hajlamosak a hardver specifikációival foglalkozni, ezt követően azonban hamar a szoftveres szolgáltatások felé lehet terelni a beszélgetést.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról