Szerző: Bodnár Ádám

2009. szeptember 28. 10:11

Mobilos helymeghatározás GPS nélkül

A GloPos olyan helymeghatározási megoldást fejlesztett ki, amely régebbi mobiltelefonokon is használható és olyan helyeken is működik, ahol a GPS egyáltalán nem, például épületeken belül vagy a föld alatt.

Beltérben vagy akár föld alatt is használható pozicionálási megoldást fejlesztett ki a finn GloPos. Az eljárás kizárólag a mobilhálózatból nyert információk alapján működik és olyan helyeken is lehetővé teszi a helymeghatározást, ahol nincs rálátás a GPS műholdjaira és Wi-Fi hálózatok sem elérhetők. A cég szerint elsősorban nagyméretű épületekben, például bevásárlóközpontokban, parkolóházakban, sportcsarnokokban vagy föld alatti létesítményekben, parkolókban vagy a metróban segíthet a GloPos.

GPS hiányában a cellainformációkat is lehet helymeghatározásra használni, azonban a \"háromszögeléses\" módszer gyakran több száz métert is \"téved\". A GloPos technológiája szintén a cellainformáción alapul, azonban a cellainformációkat nem a telefon dolgozza fel, hanem egy központi szerver, amelynek a telefon elküldi az adatokat, a válaszüzenetben pedig megérkezik a pozíció. A GloPos szerint ezzel a módszerrel a mobilhálózatokkal sűrűn lefedett városokban 1-30 méteres pontosság érhető el, városon kívül pedig 10-40 méteres, akár épületen belül is. Az \"öntanuló eljárás\" szabadalmaztatás alatt áll jelenleg, és a GloPos weboldala sem részletezi igazán a pontos működést.

\"\"

A GloPos működéséhez csak mobiltelefonos lefedettség és adatkapcsolat kell, a helymeghatározáshoz szükséges szoftver pedig akár a legolcsóbb telefonokra is telepíthető, így a belépő szintű készülékek tulajdonosai is hozzáférhetnek a helyfüggő szolgáltatásokhoz. Évente mintegy 1 milliárd mobiltelefon kerül piacra GPS nélkül, az eladások több mint négyötödét adva.

A GloPos egy olyan pontos helymeghatározási megoldással vértezheti fel ezeket, amelynek segítségével bekapcsolódhatnak a helyfüggő szolgáltatásokba, indítható lesz róluk például helyfüggő keresés, a tulajdonosok kaphatnak földrajzilag célzott reklámot vagy részesei lehetnek helyfüggő közösségi szolgáltatásoknak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról