Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 22. 17:59

Csak 50 millióan használnak Chrome-ot

Nyögvenyelősen halad a Google Chrome világmegváltó terveinek kivitelezése. Egy év alatt sem sikerült három százaléknyi internetezőt meggyőznie, s az elemzők szerint ez a növekedési ütem nem feltétlenül fog megváltozni.

Karnyújtásnyira a felnőttségtől

Az indulás óta a Google folyamatosan szórja ki az újabb verziókat böngészőjéből, s látszik az elkötelezettség egy teljes funkcionalitású, de egészen új filozófiával rendelkező szoftver megalkotására. A napokban kiadott stabil 3.0 verzió pedig már karnyújtásnyira van egy olyan szinttől, amitől már komolyan lehet vennie az új jövevényt. A karnyújtás pedig a kiegészítők telepíthetősége, ami a fejlesztői béta változatban már élő lehetőség, azaz legfeljebb két verzió múlva a nagyközönség számára is elérhető lesz.

\"\"

Idén augusztusban a Net Applications mérései szerint a Chrome részesedése a globális böngésző piacon 2,84 százalék, ami folyamatosan, stabilan növekszik, de csak apró csípésekre képes az Internet Explorerrel és a Firefoxszal szemben. A fejlesztők arra számítanak, hogy az évi 3 pontos növekedési ráta tartható, s két év múlva, 2011 szeptemberében 10 százalék feletti eredménnyel büszkélkedhetnek majd.

Álmok

Ez viszont egyelőre inkább csak egy kívánság, mint egy becslés a Google részéről. A siker érdekében a Google nemrég megállapodást kötött a Sonyval, hogy az telepítse elő gépeire a Chrome-ot, Gartner adatai szerint azonban a Sony piaci részesedése mindössze 1,5 százalék, azaz körülbelül 1 millió gépet adott el az elmúlt negyedévben. Ha ezt a szintet tartja, s a vásárlók fele megmarad az Internet Explorer alternatívájaként kínált Chrome-nál, két év alatt akkor is csak 4 millió új felhasználót hoz a konyhára az árukapcsolás.

Ez viszont a böngésző piacon csupán körülbelül fél százalékpontot jelent, amennyiben elfogadjuk az internetworldstats.com eredményét, hogy 1,6886 milliárd egyedi felhasználó van globálisan, s ezt analógiába állítjuk a Net Applications böngészőpiaci százalékos adataival - ezzel a módszerrel valószínűleg némileg alul is becsüljük a felhasználók számát a több böngészőt használók miatt. Ez alapján nagyjából 50 millióra tehető globálisan a Chrome-ot használók száma. Az egyik megoldás tehát a nagyobb gyártókkal, mint a HP, Dell, Lenovo való egyezkedés, amiben segíthet majd a jövőben a Chrome OS is.

A másik út az organikus növekedés, valamint kiaknázni saját webes súlyát. Ez utóbbi területen látszik is a Google igyekezete, hiszen több szolgáltatásánál is állandó ajánlásként szerepel a Chrome letöltése, mint például a YouTube videók esetében is, de ezzel együtt sem tudtak a 3 százalékos küszöbön organikus növekedéssel egy év alatt átjutni.

Egy másik lehetőség az, hogy a fejlesztésben még úttörőbb szerepet vállalnak, s egy olyan irányba sikerül elvinniük a szoftver evolúcióját, ami valós, tömeges igényeket elégít ki és jól megkülönböztethetővé válnak a laikusok számára is a konkurensektől. A gyorsaság elsőre jó címernek tűnt, de idő közben minden ellenfél felvette ezt a címszót, az egyszerűség pedig egyelőre inkább hátrány, mint előny az új szereplő számára, mivel nem elég sokoldalú.

A kemény propaganda is kevés

Az sem segíti a Chrome terjedését, hogy a világ vállalati hálózatain többnyire Microsoft rendszerek futnak, s ezeken a helyeken az Internet Explorer használata kötelező, s a felhasználóknak nincs is jogosultsága másik böngészőre váltani, s valószínűleg otthon sem szeretnének mást, mint a jól megszokott kezelőfelületet látni. Így a Google Apps sikere akár közvetetten okozhat növekedést a Chrome részesedésében is, de a webes szolgáltatásokban való dominancia látszólag nem segít a növekedésben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról