Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 14. 14:42

Lecsupaszították a Facebookot

A Facebook kritikája, hogy néha átláthatatlan, túl sok funkció van és az alkalmazások áradata nehezíti az eligazodást a világ legnagyobb közösségi hálózatában. A fejlesztők meghallották ezeket a véleményeket, s mostantól bárki elérheti a Facebook egyszerű változatát, ahol csak a legalapvetőbb közösségi funkciók érhetőek el.

A Harvard Egyetemről indult közösségi oldal kifinomultsága az egyik ok, ami miatt szinte bármilyen társadalmi közegben népszerűvé tudott válni az utóbbi időben, de a kezelőfelület összetettsége sok esetben már talán inkább hátráltatja az aktív használatot. Lehetnek olyan pillanatok, amikor a felhasználó csak játszani akar, keresgélni, linkeket bámulni, chatelni vagy bármi más fejlettebb funkciót igénybe venni a Facebookon, de az idő nagy részében, például munkaidőben, az elsődleges prioritás, hogy az ismerősökkel kommunikálhasson.

Ebben segít a teljesen letisztított, szinte csupasz Facebook Lite. Használatához nem szükséges semmilyen változtatás a felhasználói fiókon, egyszerűen csak át kell navigálni a \"lite.facebook.com\" címre. Ezután nagyjából ismerős kép fogadja a látogatót, hiszen az üzenet feed a szokásos formában jelenik meg, továbbra is lehet üzenetet küldeni, linket, fotót, videót megosztani. Továbbá megmaradt az ismerős ajánló rész, az eseménynaptár és a profil oldal. Körülbelül olyan funkcionalitást kapott a Lite verzió, mint amit a legtöbb mobilos kliens is kínál, csak természetesen nagyobb kijelzőre optimalizálva.

\"\"

Aki valóban csak üzengetésre, kommentálásra, ismerős követésre használja naphosszat a Facebookot, annak érdemes átállnia, hiszen sokkal gyorsabb, egyszerűbb, mint a teljes változat, illetve a \"dekoráció\" mellőzésével átláthatóbb is. Mivel nem töltődnek be az animációk, a szélső sávokban lévő alkalmazások, illetve a böngészőablak alján megjelenő interaktív sáv sem, ezért memóriából is kevesebbet igényel. Google Chrome alatt a normál változatot megnyitva 29, a Lite viszont csak 14 megabájt memóriát kért a rendszertől.

A Facebook szerint a mostantól az összes felhasználó számára elérhető Lite még csak egy kezdeti változat, ezért egyrészt előfordulhatnak benne hibák, másrészt várható, hogy alakítják még a felületet, s további funkciókat csiszolnak be a könnyű változatba is.

A Lite megjelenése sokak szerint viszont messze nem a kényelemről szól, hanem egyszerűen a Facebook egy mikroblogging felületet fejleszt, amivel csapást mérne a Twitterre. Az egyszerű felület az új felhasználók számára kritikus lehet, amíg bele nem jönnek a közösségi hálózat kezelésébe, de a szolgáltató számára is fontos érdek, hogy saját kerítésén belül tartsa a közösségi funkciók mellett a blogolást és a keresési funkciókat is. Ez utóbbi terület bevonása akár azt is jelentheti, hogy hosszú távon, egyes szegmensekben fenyegetést jelenthetnek akár a Google-re is.

A múlt hónap óta a felhasználók 30 napra visszamenőleg már kereshetnek a hírelemek, a státusok, fotók, linkek és videók között, s szintén augusztusban a Facebook felvásárolta a Friendfeed nevű web 2.0-ás aggregátor szolgáltatást. Ezek az események külön-külön is érdekesnek tekinthetőek, de sorban egymás után egy erős terjeszkedési stratégia körvonalait rajzolják ki.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról