Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 11. 10:13

Steve Jobs szerint a Kindle sikere átverés

Steve Jobs visszatérése sokak számára vallásos élmény lehetett, igaz az Apple-dzsemborin túl nagy tűzijáték nem volt, s elmaradtak a várt bejelentések, mint például az Apple netbook. Kritika viszont akadt bőven, az előadók szinte minden konkurensbe rúgtak egyet, ahol lehetett.

Az egyik legkarcosabb kitekintés az Amazonról, illetve annak elektronikus olvasójáról szólt. Jobs már korábban is erősen kritizálta a Kindle megjelenését, s évekkel ezelőtt is állította, hogy nem jött még el az idő ezen termékek forgalmazására. állításait pedig azóta is fenntartja. Az e-könyvek piaca szerinte nem elég nagy, s valójában nem lehet komoly sikerekről beszélni.

Ki hiszi el?

A Kindle gyatraságát elsősorban azzal magyarázza Jobs, hogy túl drága ahhoz, hogy ennyire specializált egyfunkciós készülék legyen, ez pedig megöli a koncepciót. Az Apple vezetője szerint az általános célú eszközök egyszer biztosan győzni fognak, s akkor nem lesz helye a Kindle-nek. \"Biztos vagyok benne, hogy mindig is lesznek dedikált eszközök, és ezeknek mindig is lesz néhány előnye abban, amire tervezték őket, de az általános célú eszközök nyernek majd, mert az emberek egyszerűen nem akarnak majd mindenért külön fizetni.\"

Jobs szerint az Amazon titkolózása a Kindle eladásaival kapcsolatban egyértelműen arra utal, hogy nincsenek valós sikerek. Ha valaki sokat ad el valamiből, akkor azt mindenkinek el akarja mondani. Ehhez képest az új Kindle 2 kapcsán mindössze annyiról szóltak a hírek, hogy az első bolti készletek szinte azonnal elfogytak, arról nem, hogy ez pontosan hány darabot jelentett, s mennyien olvasgatnak digitálisan az Egyesült Államokban. A Kindle európai terjeszkedése is megrekedt, ami talán a mobilszolgáltatókkal való egyeztetésen csúszik el, de az sem lehetetlen, hogy az Amazon lassítja a tempót.

Bagoly mondja verébre

Érdekes egyébként, hogy pont a zárt rendszerek királyaként is számon tartott Apple kritizál egy másik zárt rendszert, s a hardverben keresi a hibát. Az Amazon feltételezhető sikertelenségének az oka inkább keresendő abban, hogy a felhasználók keze meg van kötve, s csak az Amazon rendszerén keresztül vásárolhatnak tartalmakat. A független gyártók, illetve a Sony nyitottsága viszont kedvezhet az érdeklődésnek: sokkal többen vásárolnának meg egy viszonylag sokba kerülő szerkezetet, ha tudják, hogy nincsenek hozzáláncolva egy adott üzlethez. Arról nem is beszélve, hogy az ASUS tervei szintén megbolygathatják az ebook olvasók-piacát, s a tajvani gyártó bizonyára nem lesz rest azzal kérkedni, hogy hány darabot ad el az olcsó elektronikus olvasóból.

A tegnapi show előadásai közben egyébként a hordozható játékkonzolok gyártói is megkapták a magukét. A Sony PSP-t és a Nintendo DS-t is kellemetlen összehasonlításokban alázták, szembeállítva az iPhone 3GS platformmal. A kevés játék, nehézkes vásárlás és a SIM-kártya hiánya voltak a legfőbb érvek a klasszikus mobil konzolok ellen, arról azonban nem beszéltek az Apple vezetői, hogy az iPhone-ra letölthető szoftverek rendszerint csak néhány percig, esetleg óráig szórakoztatóak, a PSP-re és Nintendo DS-re megvásárolható címek viszont teljes verziós játékok több órás játékidővel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról