Szerző: Bizó Dániel

2009. szeptember 3. 12:11

Eladja amerikai LCD-tévé gyárát a Sony

Hatékonyságnövelési programja keretében a Sony megszabadul az amerikai piacot kiszolgáló LCD-tévéket gyártó egyik mexikói üzemétől. A tevékenységet a tajvani Hon Hai Precisionhöz kerül, vagyis a Foxconn alaplapok gyártójához.

A Sony a hét elején jelentette be, hogy eladja a mexikói Tijuana városban található LCD-tévéket végszerelő üzemét, mely elsősorban az Egyesült Államok piacát látta el, ami a város fekvéséből is nyilvánvaló - Tijuana a Kaliforniai-félsziget észak-nyugati részén, a határon fekszik, mindössze 200 kilométerre Los Angelestől. A Sony részesedésének 90 százalékát adja át, míg 10 százalékot megtart magának ellenőrzés céljából.

A Hon Hai mind a 3300 embert átveszi, aki a 150 ezer négyzetméteres létesítményben dolgozik, melyet 24 évvel ezelőtt nyitott meg a japán vállalat, hogy kiszolgálja az Egyesült Államok hatalmas piacát. A gyárban LCD-tévék mellett jelenleg tévévevőket és audiorendszereket is készítenek. Átadását követően a tujianai üzem továbbra is a Sony amerikai igényeit szolgálja ki, kiszervezett formában.

A japán vállalat közlése szerint a lépést az indokolja, hogy erőforrásait az olyan tevékenységek felé fordítja, melyek hozzá tudnak járulni a termékek megkülönböztetéséhez, vagyis versenyelőnyt tudnak adni. Ezek közé tartozik a kutatás-fejlesztés és design is, ahogyan a külvilág számára nem látható belső szervezeti felépítés, melyek felgyorsítják a termékek piacra kerülését - a fogyasztói elektronika házon belüli legyártása azonban  a cég szerint többé nem.

A Sonyt azonban sokkal inkább a kényszer, semmint egy ideális környezetben végrehajtható stratégia vezérli. Az erősen exportorientált, bevételeik sokszor 70-90 százalékát külföldről szerző japán vállalatokat a válság különösen erősen sújtotta, mivel nemcsak  megzuhant a kereslet termékeik iránt az amerikai és európai piacokon, de a pénzügyi világrendszer zavara miatt hirtelen megerősödő jen az egyébként is csökkenő bevételeik értékét tovább erodálta.

A japán gyártók számára villámgyorsan változott meg az üzleti realitás, amit hatalmas, dollár százmilliós veszteségek nyomatékosítanak. A Sony az elmúlt negyedévet 268 millió dollárnak megfelelő veszteséggel zárta, ami több mint 1 milliárd dolláros romlás az egy évvel korábbihoz képest - bevételei közel 20 százalékkal estek. A tijuanai üzem eladásának rugója valószínűleg tehát sokkal inkább rövidtávú pénzügyi, semmint stratégiai. A Sony közlése szerint a tranzakcióval csökkennek fix költségei és további megtakarításokat fog tudni elérni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról