Szerző: Dojcsák Dániel

2009. augusztus 12. 13:56

A tévépiac negyede a Digié

A becslések szerint közel hárommillió tévéelőfizetés van hazánkban, melyből 2,5 millió a 14 legnagyobb szolgáltató ügyfeleiből áll össze. Az NHH első gyorsjelentéséből kiderül, hogy a digitális technológia egyre jobban előretör, a Digi lassan utoléri a UPC-t, a prémium műholdas HD-szolgáltatás viszont nem kelendő.

A hírközlési piac újabb területével bővült a Nemzeti Hírközlési Hatóság havi jelentéseinek köre. A vezetékes telefonokra, mobiltelefonokra és a mobilinternetre vonatkozó adatok mellett a jövőben a hatóság havonta közzéteszi a tévészolgáltatásokra előfizetők számát is.

Semmi meglepetés a telefonpiacon

A televíziós gyorsjelentés mellett az NHH 2009. júniusától a vezetékes gyorsjelentésében is több szolgáltatót szerepeltet. Ugyan a klasszikus vezetékestelefon-szolgáltatók mindegyike szerepelt a listában, a kábeltelevíziós vagy egyéb hálózaton hangszolgáltatást nyújtó cégek közül csak a legnagyobb 4 szerepelt, júniustól viszont már héttel több, azaz 11 szereplő jelenik meg a listában. A hét új adatszolgáltató viszont érdemben nem változtatta meg az arányokat, mindössze 34 ezer előfizetőt tudnak felmutatni jelenleg, s valószínűleg a korábbi egyenletesen csökkenő vezetékestelefon-piaci trendeket nem töri meg a kis szereplők mérése sem.

Egy évvel ezelőtt hazánkban 100 lakosra 31,98 hangátviteli csatorna jutott, ami 2009 júniusára 30,69 százalékra csökkent, illetve az új adatszolgáltatókat is belevéve, 31,04-re. Jelenleg összesen 3110238 bekapcsolt hangátviteli csatorna van, így a magyar háztartások 62,2 százaléka rendelkezik egyéni telefonvonallal. A fenti számokba a normál PSTN telefonvonalak mellett szerepelnek a VoIP, a VoCATV (kábeltévés telefon) és az alternatív szolgáltatások is.

Az újonnan debütáló televíziós gyorsjelentés becslése szerint ma Magyarországon 2 millió 937 ezer televízióelőfizetés létezik, de a gyorsjelentés nem tartalmazza minden szolgáltató adatait, így a számok a teljes piac 80-85 százalékára, azaz a mért szolgáltatók 2,448 millió előfizetőjére vonatkoznak.

Már 1 millió digitális TV-előfizetés

A vizsgált piacon belül a vezetékes televízió-előfizetések száma 1,7 millió, ebből 1,4 millió analóg és 315 ezer digitális. A vezeték nélküli műsorszórás, melybe a műholdas és mikrohullámú rendszerek tartoznak, az előbbinek körülbelül a felét teszi ki, 722 ezer darabbal. A gyorsjelentés visszamenőleg is tartalmaz adatokat, amiből az is kiderül, hogy az összes előfizetések száma érdemben nem változik, áprilisban 2,422 millió, májusban 2,425 millió júniusban pedig 2,448 millió előfizető volt a 14 legnagyobb szolgáltatónál. Az érdekes trend inkább az analóg kapcsolatok számának csökkenése, illetve a digitális adások térhódítása.

Júniusban az összes előfizetésből 1 millió feletti volt a digitálisak száma, ami áprilishoz képest 49 ezres bővülést jelent, miközben az analóg előfizetések száma két hónap alatt 23 ezerrel, 1,41 millióra csökkent. Így ma már az összes előfizetés 42,4 százaléka digitális. Technológiák szerint felbontva pedig 12,9 százalék a digitális kábeltévé és az IPTV aránya, 29,5 százalék pedig a műholdas digitális és az Antenna Digital mikrohullámú digitális szórásának részesedése.

A UPC a legnagyobb

Az NHH által vizsgált 14 legnagyobb tévészolgáltató közül továbbra is a UPC a legnagyobb szereplő 33,4 százalékkal, de szorosan lohol a nyomában a Digi is, amely immár a piac negyedét uralja (24,1%). A dobogó harmadik helyét a T-Home szerezte meg 18,2 százalékkal, de itt érdemes megjegyezni, hogy a Magyar Telekom a legkülönfélébb platformokon szolgáltat, kezdve a T-Home SatTV-től, a T-Kábelen át az IPTV-ig. A kisebb szolgáltatók között szerepel még a FiberNet (6,7%), a ViDaNet (4%), a PR Telekom (3,3%), a Tarr (3%), a TvNetwork (1,7%), a Zelka (1,6%) és az Antenna Hungária (1,5%). A RubiCom, a PARISAT, az Invitel és a Hello HD pedig elhanyagolható 1 százalék alatti részesedéssel bír.

Érdekes, hogy a tavalyelőtt nagy lendülettel érkező műholdas, digitális, nagy felbontású csatornákat kínáló HelloHD mindössze 2500 körüli előfizetőt tudott összeszedni, illetve az is figyelemre méltó, hogy a vezetéknélküli műsorterjesztési szolgáltatások piacán a román Digi 57,1 százalékos részesedéssel bír, ami több mint kétszerese a UPC számainak, illetve négyszerese a T-Home-nak. Sőt, már a vezetékestévé-piacon is 10,4 százalékot hozott a Digi, amivel a harmadik legnagyobb szolgáltatóvá lépett elő, megelőzve a FiberNet-et.

A teljes jelentés letölthető PDF-formátumban az NHH weboldaláról. A jövőben a tervek szerint a hivatal minden hónap 30-án teszi majd közzé a havi televíziós gyorsjelentést, a többihez hasonlóan.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról