Szerző: Bodnár Ádám

2009. július 28. 14:55

Az IBM kezébe kerül az SPSS

A Cognos 2007-es 5 milliárd dolláros bekebelezése után újabb nagy hallal erősít az IBM, amely 1,2 milliárd dollárt ad az SPSS-ért, a statisztikai analitikai szoftverek egyik vezető szállítójáért.

Az IBM 1,2 milliárd dollárért felvásárolja az adatbányászati, elemzési, döntéstámogatási rendszereket fejlesztő SPSS-t. A részvényenkénti 50 dolláros árat az IBM készpénzben egyenlíti ki, az ügylet a várakozások szerint még az idén lezárul, amennyiben az SPSS részvényesei és a hatóságok is jóváhagyják. A bejelentés előtt az SPSS papírjaival 35 dolláron kereskedtek, vagyis az IBM több mint 40 százalékos stratégiai prémiumot fizet.

Az üzleti elemzés szerepe egyre inkább felértékelődik, ahogy a vállalatok mind nehezebben szereznek új vásárlókat, legyen szó akármelyik szektorról. Az SPSS által is szállított prediktív analitikai szoftverek lehetővé teszik a cégek számára, hogy a rendelkezésükre álló adatok alapján múltbéli összefüggéseket és jóvőbeni következtetéseket vonjanak le, legyen szó akár a piaci tendenciákról, akar az ügyfeleik viselkedéséről, és ez alapján hozzanak stratégiai döntéseket. Természetesen a prediktív analízis más területeken is bevethető, legyen szó akár a bűnüldözésről vagy az egészségügyről.

Az IDC előrejelzése szerint a recesszió ellenére az üzleti elemző szoftverek piaca az idén 4 százalékos növekedik és így eléri a 25 milliárd dollárt -- a piac növekedési üteme nem jelzi jól az üzleti intelligencia terjedésének gyorsaságát, az árverseny ugyanis lefojtja a gyártók ilyen bevételeinek bővülését. A mostani felvásárlástól az IBM pozíciójának megerősítését várja ezen a területen, az SPSS piackutatók és statisztikai elemzéseket végzők számára etalonnak számító termékei és technológiái a nemrégiben létrehozott Business Analytics and Optimiztation Consulting részlegbe tagozódnak be, amely az Information Management portfólió része.

Az üzleti elemzés a szoftverpiac egyik legfelkapottabb területévé vált az elmúlt évek során, amit a szektorban végrehajtott jelentős felvásárlások is igazolnak. Az IBM 2007-ben történetének legnagyobb akvizíciójával, 5 milliárd dollárért szerezte meg a piac egyik legnagyobb szereplőjét, a Cognost, nem sokkal azután hogy egy 4,8 milliárd eurós ügylet során az SAP kezébe került a Business Objects, az Oracle pedig 3,1 milliárd dollárért megvette a Hyperiont. A piac konszolidációjának mozgatórugója az integrált intelligencia-megoldások kifejlesztése, ebbe a tendenciába illeszkedik bele az SPSS mostani felvásárlása is, mely az IBM szoftver- és tanácsadó üzletágait egyaránt erősíti.

Sam Palmisano, az IBM elnök-vezérigazgatója márciusban egy részvényeseknek írt körlevelében kifejtette, a Nagy Kék em csak egyszerűen túl fogja élni a recessziót, hanem megerősödve kerül ki belőle és \"támadásba lendül\". A stabil pénzügyi háttérrel rendelkező cég az év elején még a Sun felvásárlását tervezte, azonban az ügylet végül kútba esett, a Sunt végül az Oracle kebelezte be. A recesszió jó alkalom az IBM számára, hogy már korábban is kiterjedt termék- és szolgáltatáskínálatát akvizíciók révén továbbiakkal bővítse, hiszen a kedvező kilátások ellenére az árak a padlón vannak, most érdemes vásárolni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról