Szerző: Bodnár Ádám

2009. július 14. 10:10

A vártnál is jóval kelendőbbek a netbookok

A vártnál is nagyobb piaci sikernek örvendenek a netbookok, idén majdnem kétszer annyi ilyen gép fogy mint tavaly. A kategória tagjai közben egyre jobban használhatók, s a teljes értékű notebookok vevőit csábítják.

Kétszer annyi netbookot adnak el idén mint egy évvel ezelőtt -- erre a következtetésre jutott a DisplaySearch friss felmérése. A piackutató vállalat korábban úgy becsülte, 2009-ben 27,5 millió netbook talál majd gazdára, a legújabb előrejelzés azonban már 32,7 millió darabról szól, ennek több mint harmadát az EMEA szívja fel. A második negyedévben 7 millió felett volt az eladott netbookok száma a DisplaySearch szerint, ez majdnem 100 százalékos növekedés éves szinten. Tavaly világszerte 16,4 millió ilyen gépet adtak el.

Az első netbookok még erősen korlátozott funkcionalitású készülékek voltak, kis méretű és alacsony felbontású kijelzővel, néhány gigabájtos SSD-vel és Linuxszal, a termékkategória sikerét látva azonban a gyártók folyamatosan fejlesztették ezeket a készülékeket, így a legtöbb gép ma már legalább 10 hüvelykes kijelzővel, használható méretű billentyűzettel, 120-160 gigabájtos merevlemezzel és Windowszal kerül a boltokba, de már beépített 3G modemmel és optikai meghajtóval rendelkező konfigurációkat is kapni. A netbookok sikerét mi sem jelzi jobban, hogy a korábban elsősorban prémium kategóriás PC-kre koncentráló Sony is megjelent az első ilyen modelljével és a pletykák szerint a Nokia is hamarosan meg fog.

A netbookok kategóriájában a következő nagy ugrást a korábbinál nagyobb grafikus teljesítményt biztosító chipsetek jelentik majd, mint amilyen az NVIDIA Ion platform, amely már nagyfelbontású videók lejátszását is lehetővé teszi. John Jacobs, a DisplaySearch vezető elemzője szerint a jövőben egyre inkább el fognak mosódni a határok a notebookok és a netbookok között, főleg ha elterjednek a fogyasztóknak szánt vékony és könnyű gépek. Erre a következtetésre jutott az NPD Group is, melynek 600 fős felmérése alapján a vásárlók zöme nincs tisztában a netbook fogalmával.

A recesszió miatt a netbookok a korábban vártnál jóval nagyobb arányban részesednek a laptopeladásokból is. A DisplaySearch várakozásai szerint idén 129 millió notebookot adnak el világszerte, vagyis majdnem minden negyedik hordozható számítógép a legolcsóbb kategóriából kerül majd ki. Ennek persze nem csak a netbookok népszerűsége az oka, hanem az is, hogy a recesszió miatt a vállalatok lényegében leálltak a PC-vásárlásokkal, a fogyasztói forgalom pedig szintén a válság hatására a drágább laptopok felől az olcsóbb netbookok felé tolódtak el.

Jövőre azonban már változhat a kép, erőre kaphatnak a notebookok, ahogy a cégek -- a Windows 7 bevezetésével együtt -- megkezdik a korábbi konfigurációk lecserélését. Míg a vállalatoknál jellemző, hogy egy új operációs rendszer bevezetésével párhuzamosan a PC-iket is lecserélik, addig a fogyasztóknál ez ritka, ők inkább a gép cseréjével együtt váltanak új operációs rendszerre. Az iSuppli ennél is tovább megy, és arra hívja fel a figyelmet, hogy a netbookoknak sokat kedvez a gazdasági krízis, az emberek az alacsony árcédula, nem pedig a képességeik miatt választják az ilyen gépeket. Ezért a piackutató úgy véli, a gazdasági helyzet normalizálódásával az érdeklődés is csökkenni fog, ami azt sejteti, hogy a vevők inkább a kissé drágább, de jóval használhatóbb ultravékony modellek felé fordulnak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról