Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 23. 13:37

Az internetezők jobbára a neten tájékozódnak vásárlás előtt

Digitális fényképezőgép, számítógép vagy épp háztartási készülékek és ruházati kiegészítők vásárlása előtt leginkább az internet segítségét veszi igénybe a magyar lakosság -- derül ki a Google megbízásából, a TNS Infratest kutatásából. A vizsgált termékkategóriák többségében legalább kétszeres az internet előnye, de a ruházati kiegészítők esetében is csak a saját korábbi tapasztalat és a bolti eladó véleménye közelíti meg az online információgyűjtés gyakoriságát.

Az internetezők 88 százaléka használja is, amije van

A kérdőíves felmérésen alapuló kutatás alapja ezer 18-60 év közti internetező és 6830 online vásárlás, az eredmény pedig egyértelműen azt mutatja, hogy akik használnak internetet, azok ma már túlnyomórészt online tájékozódnak vásárlásaik előtt. A megkérdezettek 88 százaléka használ internetes keresőket mielőtt egy terméket megvásárolna, de akár innen, akár önállóan már csak 54 százaléknyian nézik meg a gyártó hivatalos weboldalát, 49 százalék a forgalmazókét. Kicsit kevesebb mint a felhasználók fele árösszehasonlító oldalakon is utánanéz a keresett termékeknek, s 44 százalék az online aukciós portálokat sem hagyja ki. Az internetezőknek mindössze 3 százaléka nem szokott vásárlás előtt online tájékozódni.

A vizsgálat az interneten leggyakrabban vásárolt termékekre fókuszál, azaz digitális fényképezőgépekre, hardverekre, háztartási gépekre és ruházati kiegészítőkre. A válaszadók 74-82 százaléka használja az internetet a fenti kategóriákban, kivéve a ruházati kiegészítőket, amik esetén mindössze 45 százalék ez az arány. Az igazi meglepetés viszont inkább az, hogy az internethasználók a klasszikus médiumokat szinte alig veszik igénybe, a televízió 7-17, a kültéri reklámok 11-16, a szórólapok 12-23, a rádió pedig 2-9 arányban jelenti a segítség forrását. Ennél még a személyes segítség is fontosabb befolyásoló, az internetezők átlagosan 30 százalékos arányban kérdeznek családtagtól, ismerőstől vagy bolti eladótól.

A válaszadók többsége úgy vélekedett, hogy az internet segít megtalálni a legjobb terméket, illetve szolgáltatást, a vevők több mint harmadát az online talált információ abban is befolyásolta, hogy melyik üzletben vásároljon, illetve ugyanennyien a keresgélés közben meggondolták magukat azzal kapcsolatban, hogy melyik termékre essen a végső választás.

Fizetni még mindig nem szeretünk online

Hiába viszont a felvilágosult keresési szokások, a fizetés terén a TNS kutatása szerint továbbra is a régi beidegződések élnek: a megkérdezettek 78 százaléka szokott az online vásárlásoknál készpénzzel fizet utánvétellel, 46 százalék banki átutalást, 17 százalék az online bankkártyás fizetést is elfogadja. Mindössze 5-6 százaléka a magyar válaszadóknak, akik online fizetési rendszert használnak, mint például a PayPal, vagy virtuális hitelkártyájuk lenne, esetleg mobiltelefonnal fizetnének.

A kutatás teljes eredménye megtekinthető az alábbi linken található prezentációban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról