Szerző: Dojcsák Dániel

2009. június 12. 12:42

Az internet 3 millió állást teremtett az USA-ban

Habár a gazdasági válság hatására egyes ágazatokban tízezrével rúgják ki a dolgozókat, az informatika, pontosabban az internetes gazdaság az elmúlt évtizedben 1,2 millió magasan képzett embernek teremtett az átlagnál jóval jobban fizető állást - derül ki az IAB kutatásából.

Egyre fontosabb

Az Egyesült Államok GDP-jéhez 2,1 százalékkal, azaz 300 milliárd dollárral járul hozzá az internetes gazdaság, s a válság ellenére tovább növekszik. Igaz, a dotkomlufi kipukkanása óta már jóval lassabb ütemben, de továbbra is biztosan. A fogyasztók az USA-ban már a vásárlásaik 10 százalékát online intézik, s az internetes hirdetési piac 2002 óta négyszeresére nőtt, átlépve a 20 milliárdos határt is - mondta John Deighton, a Harvard Business School professzora, egyben a kutatás egyik szerzője.

Az Internet Advertisment Bureau vizsgálatának célja, hogy megpróbálja megmérni az úgynevezett \"internetes gazdaságot\", lehetőleg független szemlélettel és mindenre kiterjedő módon. Ennek egyik részeként megvizsgálták az is, hogy hány ember számára teremtett munkát az elmúlt évtized során óriásit fejlődő világháló. A becslés csak azokat veszi számításba, akik az internetes hálózat építésében és üzemeltetésében közvetlenül részt vesznek, vagy az azon folyó kereskedelem illetve hirdetési ágazat szereplői.

Direkt módon a jelentés szerint 1,2 millió ember dolgozik az internetes világ működéséért, igaz ebből a legtöbben, közel félmillióan az elektronikus kereskedelemért, illetve fizikai termékek szállításáért felelősek. Az 1,2 millióból 181 ezren internetszolgáltatás üzemeltetésével foglalkoznak, közel 60 ezren pedig a tartalomszolgáltatói területen dolgoznak, s 31,5 ezren a \"szoftver, mint szolgáltatás\" (SaaS) területen.

Minden századik amerikai az internetből él

Ha ezekhez a számokhoz hozzáveszik azokat, akik indirekt módon kapcsolódnak az internet működéséhez, akkor további 1,54 millió állásról lehet beszélni. Az óriásvállalatok mellett, mint a Google, Microsoft, SAP, Intel, stb. komoly szerepe van a kisebb cégeknek is. Az Egyesült Államokban több mint 20 ezer kis- és középvállalkozás foglalkozik valamilyen internetes területtel, többnyire internetszolgáltatással, tanácsadással, webdizájnnal, online kiadással. Ugyan jelentős részük 10 vagy annál kevesebb alkalmazottal működik, de még így is százezres nagyságrendű munkahelyet jelentenek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról