Szerző: Bizó Dániel

2009. május 11. 18:07

A Ciscóra támad a 3Com

Ismét belép a vállalati switchek globális piacára a 3Com, és természetesen a Ciscót veszi tűz alá. A vállalat bár korábban kivonult a területről, valójában Kínában eddig is jelen volt egy mára teljes tulajdonába került vegyesvállalkozáson keresztül. A nagy múltú cég, melynek alapításakor Robert Metcalfe, az Ethernet atyja is jelen volt, ma jelentette be hivatalosan is, hogy H3C leányának eddig kizárólag Kínában megvásárolható termékeit immár világszerte kapni lehet majd.

A 3Com nem sokkal a dotkom válságot követően döntött úgy, hogy kivonul a nagyvállalati switchek Cisco által domniált piacáról, és inkább az alsóbb szegmensekre, a közép- és kisvállalatokra koncentrál. Nagyjából ezzel egyidőben alapította meg a Huawei Technologies-zel közösen a H3C Technologies-t, mellyel a hatalmas és gyorsan növekvő kínai keresletet igyekezett kielégíteni. Mintegy három évvel ezelőtt végül kivásárolta kínai partnerét, így a H3C százszázalékos tulajdonába került. A H3C nagyvállalati hálózati termékeinek sikerén felbuzdulva, valamint a gazdasági válság és a Cisco diverzifikálódásának hatására a 3Com úgy döntött, kilép a globális porondra is kínai fejlesztésű termékeivel.

A válság közepette lényegében a nagyvállalati switchek piacának mintegy 70 százalékát markában tartó Cisco összes ügyfele költségcsökkentési lehetőség után néz, amit az eszközök beszerzési költsége mellett a jelentős szoftvertámogatási díjak is fűtenek. A Ciscón kívül lényegében az összes szereplőnek arra épül a stratégiája, hogy költséghatékonyabb alternatívát kínáljon az etalonná vált cég Catalyst és az újgenerációs Nexus eszközeire. A 3Com így olyan díszes társasághoz csatlakozik, melynek tagjai közé a HP, a Brocade és a Juniper tartozik többek közt, eleddig azonban korlátozott sikereket értek el a piacon, részesedésük a nagyvállalati switchek piacán továbbra is egyszámjegyű, évek óta tartó erőfeszítéseik és stratégiailag kedvező helyzetük ellenére is -- a piac egyszerűen Ciscót akar. Mitől válna sikeresebbé a 3Com? -- merül a kézenfekvő kérdés.

A változás szele

A vállalat szerint alapjaiban változtak meg a körülmények, és a nagyvállalatok korábban soha nem látott hajlandóságot mutatnak arra, hogy felhagyjanak a Cisco eszközeivel, amennyiben jelentős költségeket tudnak megtakarítani. A 3Com állítja, tipikusan 20-30 százalékkal kedvezőbb árat kínál, de rendelkezik a Cisco legnagyobb teljesítményű switchénél, a Nexus 7000-esnél kétszer nagyobb switchcsel, az akár 512 darab 10 Gigabit Ethernet portot is kezelni képes HS12500-zal, mely állítása szerint ráadásul kevesebbet is fogyaszt.

A 3Com Intelligent Management Centere (IMC) a 3Com és H3C márkájú termékeken kívül akár \"idegen\" hálózati eszközöket is menedzselhet, szemben a piacvezetőkre jellemző módon kizárólag saját eszközökkel foglalkozó Cisco felügyeleti megoldásával. A teljeskörű nagyvállalati hálózati portfólióval rendelkező H3C ráadásul már bizonyított egyszer, mégpedig Kínában, ahol a Cisco erőteljes versenytársaként 35 százalékos részesedéssel rendelkezik. A H3C S12500 és kistestvére, a S5800, mely 192 darab 10 Gigabit Ethernet vagy 640 Gigabit Ethernet porttal rendelkezhet, júliusban érkezik a világpiacra.

Kétséges persze, hogy a 3Com és a H3C Switchek hogyan kerül majd a nagyvállalati beszerzések listájára a hazai pálya jelentette előny, és stratégiai szövetséges hiányában. A HP ProCurve kétségtelenül hatalmas helyzeti előnnyel rendelkezik, hiszen a HP a világ legtöbb szervert eladó vállalata, kiépített támogatási csapatokkal rendelkezik, pozíciói különösen Európában erősek. A Brocade az IBM-mel ápol szoros kapcsolatokat , és Foundry switcheket ad el, míg a Dell rendelkezik saját PowerConnect termékeivel, melyeket a Delta Electronics gyárt. Amennyiben a Cisco úgy érzi, hogy nyomás nehezedik rá, könnyedén megengedhet magának egy kiterjedt árháborút is, a vállalat 33 milliárd dollárnak megfelelő livkid tőkeállománnyal rendelkezik, és negyedévente további 2-3 milliárddal képes növelni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról