Szerző: Dojcsák Dániel

2008. augusztus 6. 12:22

Szerzői jog veszélyezteti a digitális tévé fejlődését

Tiszavirág életűnek bizonyulhat a digitális televíziózásból adódó előnyök nagy része, amennyiben a nagy tévétársaságok a szerzői jogokra hivatkozva kötelezhetik a szolgáltatókat, hogy akadályozzák meg a műsorok rögzítését. A set-top box hiába lenne képes rögzíteni, ha a szerzői jog mindenek felett áll.

Tiszavirág életűnek bizonyulhat a digitális televíziózásból adódó előnyök nagy része, amennyiben a nagy tévétársaságok a szerzői jogokra hivatkozva kötelezik a szolgáltatókat, hogy akadályozzák meg a műsorok rögzítését. A set-top box hiába lenne képes rögzíteni, ha a szerzői jog mindenek felett áll.

Fél a médiaipar a digitális technológiától

A digitális televíziózás legnagyobb vívmányai közé tartozik, hogy a DVR (Digital Video Recorder) készülékek egyidőben képesek rögzíteni és időeltolódással lejátszani ugyanazt az adást, illetve a tunerek számától függően akár több adást is rögzíthetenek egyszerre. Hazánkban most tartunk ott, hogy valós digitális átállásról beszélhetünk, míg az Egyesült Államokban már évek óta hódítanak a digitális HD-adások, és az ehhez kitalált felvevők, mint a TiVo is igen népszerűek. A felhasználók örömét viszont több komoly probléma is megzavarhatja, hiszen az egyik oldalról a hirdetők ijedtek meg attól, hogy a DVR készülékek képesek átugrani a reklámblokkokat, másrész a tartalom előállítóinak nincs ínyére, hogy FullHD filmjeiket tévéadásként lehetséges felvenni, ami szerintük a kalózkodást táplálhatja. A két probléma viszont jobban összefügg, mint gondolnánk.

Az Egyesült Államokban az eddiginél is nagyobb figyelmet kaphat a digitális tévéadások rögzítésének és a reklámok átugrásának kérdése, ugyanis egy bírósági döntés áldását adta a hálózati DVR eszközökre. A New Yorki Fellebbviteli Bíróság egy hétfői döntése értelmében azok a digitális videorögzítők, melyek nem a felhasználás helyén, a set-top boxban működnek, hanem a szolgáltató saját szervertermeiben, nem sértik meg a szerzői jogi törvényeket azzal, hogy jogvédelem alatt álló műsorszámokat tárolnak és tesznek elérhetővé.

A szerzői jogot védők nem adják fel

Ez a döntés a New York Times szerint is egy komoly fordulópont a két éve húzódó jogi csatározásban, ami a Cablevision szolgáltató és a szerzői jogokat képviselő szervezetek között zajlik. A Cablevision jogot szeretett volna formálni arra, hogy a hálózatában már meglévő set-top boxokon keresztül hálózati DVR szolgáltatást ajánlhasson ügyfeleinek. Az ötlet viszont nagyon nem tetszett a tartalmakat előállító cégeknek, a tegnapi döntés viszont egy jelentős lökést adott a médiavállalatoknak, TV társaságoknak.

Az úgynevezett Turner-per még 2006-ban kezdődött azzal, hogy a 20th Century Fox, a CBS, az ABC és az NBC azt állította, hogy a központi szerveren tárolt műsorok megsértik a szerzői jogi szabályozásokat, hiszen jogosulatlan másolatkészítésre és terjesztésre adnak lehetőséget. Az elsőfokú bíróság ennek a vádnak helyt is adott 2007 márciusában, de az USA ötödik legnagyobb kábeltelevíziós társasága fellebbezett és sikerült is kierőszakolni a bíróból a döntést, miszerint a technológia nem sérti közvetlenül a tartalom jogtulajdonosainak az érdekeit. Természetesen a médiacégek most azon törik a fejüket, hogy a Legfelsőbb Bíróságnál fellebbeznek, ami újabb évekkel hosszabbíthatja meg a történetet.


Végtelen tartalom, véges lehetőségek

A gyakorlatban a most született döntés nyomán pillanatok alatt több tízmillió háztartásba juthat el a digitális rögzítés lehetősége, gyakorlatilag minden lakásba, nappaliba, hálószobába, mindössze egy egyszerű szoftverfrissítéssel. A magyarországi helyzethez képest ez annyiban más, hogy míg nálunk még épp csak elkezdődött a digitális átállás, addig az USA-ban már gyakorlatilag befejeződött ez a folyamat. Amennyiben a döntést helyben hagyják, akkor minden olyan televízió, ami rendelkezik a megfelelő digitális tunerrel, megszűnik lineáris médiumnak lenni és alapjaiban forgathatja fel a tévés médiapiacot.

Viszlát főműsoridő!

A szkeptikusok jó ideje attól félnek, hogy a "prime time", azaz főműsoridő megszűnése és az utólag is indítható adások komoly galibát okoznak majd a reklámértékesítésben és a műsorstruktúra megtartásában. A versenyhelyzetet tekintve pedig a műholdas szolgáltatók kerülnek komoly hátrányba, hiszen a kábeles megoldás olcsón nyújtja majd mindenkinek a legnívósabb szolgáltatásokat, aláásva ezzel a TiVo által népszerűvé tett otthoni DVR prémium mivoltát. Sőt, mi több, az otthoni DVR-megoldásokkal szemben a szerelés, installáció nehézsége is eltűnik, illetve a merevlemezek hibájából adódó garanciális ügyfélproblémák is megszűnhetnek.

Az érem másik oldala, hogy így rövidesen 60 százalék fölé (ennyi az összes digitális kábel-előfizetők aránya az USA-ban) emelkedhet a DVR-es háztartások aránya. Ugyan ez a megoldás gyakorlatilag aláaknázza a lineáris reklámblokk metodikát, de egyben ki is nyit egy új ajtót a hirdetők előtt. A szolgáltató képes dinamikusan hirdetéseket hozzárendelni a műsorokhoz, lehetővé válik a testreszabott hirdetések továbbítása, amik nem feltétlenül a műsorszünetekben kerülnek vetítésre (hisz a műsorok közti rés gyakorlatilag megszűnik), hanem akár a műsor elején kötelezően megnézendő blokk vagy a műsor közben beágyazott overlay vagy osztott kép megoldás hódíthat teret.


Set-top box merevlemezzel: Rögzítsd otthon!

A távoli DVR támogatói példaként azt hozzák fel, hogy amennyiben felvesz a néző egy Lost-epizódot a premier időpontjában, majd három hónappal később felébred benne a vágy, hogy újranézze, akkor az otthoni DVR azzal a reklámmal együtt tárolja el, ami az eredeti adás időpontjában futott. Az a kampány addigra már régen véget ért, valószínűleg már nem is aktuális. Ezzel szemben a hálózati DVR megoldással a csatolt hirdetések frissíthetőek, aktualizálhatóak a hirdetők kénye-kedve szerint. A tartalmaik jogait féltő médiavállalatoknak pedig azt üzenik a hálózati DVR hívei, hogy a hálózati DVR teljesen ugyanolyan, mintha otthon tárolnák a felhasználók az adásokat, csak kicsit hosszú a kábel.

[oldal:Magyarországon bíztató a helyzet]

EU: Nyugodtabb vizek

Egészen más a helyzet az Európai Unióban, illetve Magyarországon. Az öreg kontinens országaiban ugyan igen színesek a szerzői jogi törvények variációi, de a digitális televíziózásra vonatkozó irányelvek többnyire hasonlóak. Megyeri Tibor, a T-Online marketingigazgató-helyettese szerkesztőségünk kérdésére elmondta, hogy az analóg műsorszóráshoz képest a digitális esetén nincs eltérő jogi megkötés, ugyanazok az elvek irányadóak.

Az egyetlen fontos szabály itthon is az, hogy a tartalmak központi szerveren tárolása érzékeny pont, csakúgy, mint az Egyesült Államokban. A T-Home TV esetén a szolgáltató éppen ezért nem döntött a hálózati DVR mellett, habár a feltételeket tudták volna biztosítani. Megyeri elmondása alapján ráadásul most is rendelkeznek hálózati DVR-háttérrel, amit eseti jelleggel, egyedi szerződések alapján használnak is. Ilyen most az olimpiai közvetítés is.

A T-Home TV-vel szemben az Invitel által idén májusban indított IPTV szolgáltatás a hálózati rögzítés mellett döntött. A "Tegnap TV-je" funkció segítségével minden felhasználó bepótolhatja az előző 24-72 órában elmulasztott adásokat, hiszen a csatornák számos (egyre több) műsora átmenetileg elérhető marad. A felhasználóknak viszont lehetősége van egyedileg is kiválasztani műsorokat, melyeket az 1-3 napos időszakon túl is elérhetnek a későbbiekben. Ennek viszont két komolyabb korlátja is van. Egyrészt a szolgáltató nem tudja garantálni a végtelen mennyiségű adat, azaz adás megőrzésének lehetőségét, ezért minden felhasználó csak korlátozott idejű adást tarthat meg, illetve a tartalom-tulajdonosok közül nem mindenki járul hozzá ehhez a megőrzéshez, ezért egyes adások nem rögzíthetőek hosszútávra.


Nem mindegy, melyik végén állsz

Annak ellenére, hogy a tartalomszállítók a globális porondon keménykednek, a valóságban, a tárgyalóasztalnál Megyeri szerint már sokkal nyitottabbak. Mostanra már elfogadják a non-lineáris megoldásokat, nem törekszenek arra, hogy gátat szabjanak ennek az átalakulásnak, sőt, sok esetben még kezdeményezőbbek is. Az HBO ugyan az egyik kerékkötője annak, hogy a nagyfelbontású filmeket az otthonokban elhelyezett set-top box-ból sehogyan se lehessen minőségromlás nélkül, digitálisan átmásolni, mégis a katalógusszerű non-lineáris megoldásukkal élen járnak.

Digitális kópia csak butított minőségben

Egészen addig, amíg a fogyasztó otthonába kerülő készülék csak rosszabb minőségben teszi lehetővé a másolást, addig a tartalom-tulajdonosok nyugodtak. A szolgáltatók által jelenleg terjesztett set-top box megoldások pedig eleget tesznek ennek a kívánalomnak. A digitális HDMI-jel biztosítva van, legfeljebb az analóg kimeneten keresztül lehetséges átjátszani trükközés nélkül. A trükközésre pedig a fogyasztók csekély része képes, bár hhoz, hogy a premier után azonnal megjelenjen egy műsor az interneten, elegendő ha pár ember képes kilopni az adatfolyamot. A tapasztalatok alapján márpedig a top sorozatok, az amerikai premier után órákkal már fellelhetők HD-minőségben a fájlcserélőkön.


Filmfolyam helyett digitális katalógus

A normál fogyasztó számára viszont előnyös fejlesztések jelennek meg itthon is. Némelyik szolgáltató olyan set-top box-ot ígér, melyben DVD-író is lapul. Természetesen ezzel is csak maximum DVD-minőségben lehet kimenteni a tartalmakat, tisztán FullHD-ban nem. Emellett aki jól megvizsgálja a készülékek hátlapjait, láthatja, hogy többnyire Ethernet- és USB-csatlakozó is dukál. Ez utóbbival például plusz külső merevlemez csatlakoztatható, amivel a felvételi idő megsokszorozható. Természetesen az adatok tárolása úgy megy végbe, hogy a meghajtót egy másik gépbe átdugva ne lehessen az adatokat beolvasni.

Pörgős átállás a HD-adásra

A digitális televíziózás hazai fejlődése kapcsán Megyeri Tibortól megkérdeztük azt is, hogyan látják a csatornák HD-ra váltásának ritmusát. Megyeri szerint a legnagyobb akadály a stúdiótechnika és a felvevők lecserélése, viszont miután ez lezajlott, az átállás már nagyon gyorsan megtörténik. Amelyik médiavállalat elkezd költeni erre, az minél hamarabb látni is szeretné az eredményét. Jelenleg itthon az HBO, Eurosport és National Geographic csatornákon kívül a magyar közszolgálati TV próbálkozik HD-adásokkal. Az m2 egyelőre az olimpiai közvetítésre korlátozza a HD műsorszórást, viszont az új székházba való beköltözés után teljesen készen állnak majd a HD műsorkészítésre. Egy éven belül esélyes, hogy a közszolgálati híradót már nagyfelbontásban nézhetjük. Ezzel szemben a két nagy kereskedelmi csatorna egyelőre még nem érdeklődik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról