Szerző: castor

2004. augusztus 6. 10:33

Codename: Panzers játékteszt

A S.W.I.N.E. című játékkal népszerűvé vált magyar Stormregion fejlesztőcsapat legújabb alkotásában, a második világháborús Codename: Panzers-ben egyaránt harcolhatunk a németek, az angolok, az amerikaiak, illetve az oroszok oldalán is, összesen harminc történelmileg hű küldetésben.

Ha manapság szóba hoznánk a második világháborút egy átlagos játékossal beszélgetve, akkor az első dolog, ami eszébe jutna, az valószínűleg Normandia lenne. Az angol és amerikai erők franciaországi partraszállását, és a nyugati front eseményeit az utóbbi időszakban rengeteg játékprogram dolgozta már fel (gondoljunk csak a Medal of Honor: Allied Assaultra, a Call of Duty-ra, vagy a készülő Brothers in Arms-ra), sajnos azonban csak egyoldalúan bemutatva a harcokat. Többnyire csak a stratégiai játékok kínálják fel a lehetőséget, hogy a szembenálló felek bármelyikével megnyerhessük a háborút.

Hasonló irányvonalat követ a S.W.I.N.E. című játékával népszerűvé vált magyar Stormregion fejlesztőcsapat legújabb programja, a Codename: Panzers is, ugyanis egyaránt harcolhatunk a németek, az angolok, az amerikaiak, illetve az oroszok oldalán is.

Összesen harminc, valós történelmi eseményeket feldolgozó küldetésben vehetünk részt, miközben európai nagyvárosokon, hatalmas erdős, vagy sík tájakon, mediterrán falukon és havas hegységeken keresztül vezet az utunk, mely közben rengeteg elsődleges, másodlagos és titkos cél vár megoldásra.

A németek oldalán például Lengyelország lerohanásával kezdünk, majd néhány más országon keresztül fokozatosan juthatunk el Oroszországba, egészen a sztálingrádi csatáig. Az orosz hadjárat azonban már a Volga-menti város védelmével kezdődik, hogy aztán Németországig szoríthassuk vissza a támadó csapatokat. A játék tervezőinek köszönhetően két magyarországi küldetést is teljesíthetünk: az egyik Budapest ostroma, a másik pedig a Sárbogárd közelében támadó német páncélosok megállítása.


Irány Kurszk!

A tervezők profizmusát dicséri, hogy a végrehajtandó feladatok meglepően változatosak, így a küldetések nem csupán egy-egy terület elfoglalására irányulnak, hanem például szerepel köztük egy kisebb csoporttal végrehajtott hajtóvadászat a környéken bújkáló partizánok ellen, vagy a retteget Dora ágyúk lőszereit szállító vasúti szerelvény védelme.

A fejlesztők saját bevallásuk szerint fiatal koruk óta rajongói a második világháborús fegyvereknek, járműveknek, melyben nagy szerepe volt az olyan filmeknek, mint a Kelly hősei, a Piszkos tizenkettő, a Navarrone ágyúi, a Tengeralattjáró, a Sztálingrád, az Elit alakulat, az Ellenség a kapuknál, vagy a Ryan közlegény megmentése.

Elmondták azt is, hogy a filmek mellett rengetek könyvük van tankokról, repülőgépekről, és különböző csapatnemekről. De az interneten kevés kivétellel minden adat megtalálható, valamint számos oldalon veteránok elbeszéléseit is áttanulmányozták, amelyek aztán kitűnő ötleteket adtak a küldetések megalkotásához.

Az egyes pályák között nemzetenként egy-egy karizmatikus tiszt naplóbejegyzései nyomán követhetjük az eseményeket. Ilyenkor nem csak a történelmi hátteret ismerhetjük meg, hanem különböző kis történetek is színesítik az írásokat -- például Hans von Grobel, a német páncélosok parancsnoka elmeséli, hogy egy apró lengyel faluban meglehetősen távolságtartóan fogadták őket a helybéliek, azonban ez egy csapásra megváltozott, amikor Günther, a szanitécük segített az egyik tehén ellésénél, amivel elnyerték a gazda bizalmát, s rögtön előkerült pár üveg jófajta bor is.

A küldetések előtt és után a játék grafikus motorjával készített átvezető videókat tekinthetünk meg, melyeknek nincs túl nagy szerepük a történet szempontjából, azonban az aprólékosan kidolgozott mozgásanimációk, és a kiváló rendezés miatt feltétlenül érdemes végignézni őket. Néhány helyzet ismerős is lehet, amely annak köszönhető, hogy a Stormregion munkatársai a fenti háborús filmekből is merítettek ihletet.


Ryan közlegény megmentése -- magyar prezentálásban

Az átvezető animációk során a szereplők magyar nyelven szólalnak meg, azonban a játék talán egyik legnagyobb hibája is ennek kapcsán figyelhető meg. Azt talán még el lehetne nézni a fejlesztőknek, hogy az emberek szája nem mozog beszéd közben, az azonban már elég hangulatromboló tényező, hogy a szinkronizálást végző "színészek" a helyzetbe való beleélés teljes hiányával, hangsúlyozás nélkül, jól érezhetően papírról olvassák fel a szöveget.

Ráadásul a megfelelő hangú embereket sem sikerült kiválasztani, így fordulhat elő, hogy a tapasztalt parancsnokok szemtelenül fiatal hangon szólalnak meg a videókban. Emellett pedig már csak hab a tortán, hogy mivel feltehetően kevés emberrel vették fel a párbeszédeket, így több játékbeli szereplő azonos hangon szólal meg. A nemzetközi változatokat szerencsére a fenti hibák nem érintik, a németországi játékosok véleménye szerint a német szinkron példaértékű a játékprogramok között.

[oldal:Az egységek]

A Codename: Panzers játékmenete nem a Dune és a Command & Conquer által bevezetett termeléses módot követi, hanem a sikeresen teljesített küldetések után járó presztízspontokért vásárolhatunk magunknak egységeket, hogy aztán azokkal teljesítsük az adott pályát.


A presztízspontokért vásárolhatunk új egységeket

Ugyan nem érkezik folyamatosan az utánpótlás, azonban szorult helyzetekben kérhetünk támogatást: a szőnyegbombázás egy szűk sávban hatásos, a zuhanóbombázást egy bizonyos célpont (általában páncélos) ellen érdemes bevetni, az ágyútűz a nagyobb területeken eredményes, az ejtőernyős osztag az ellenséges vonalak mögé ledobva tud hatékonyan tevékenykedni, míg a felderítő repülővel a távolabbi területeket fésülhetjük át.

Az egységeink a harcok során folyamatosan továbbfejlődnek négy szinten keresztül, és ha nem semmisültek meg, akkor a következő pályákon is a rendelkezésünkre állnak (kivétel az első nehézségi fokozat, ott ugyanis minden előző egységet megkapunk a következő pályán is).


A híd túl messze van?

Az egységeket alapvetően 4 típusra lehet bontani: gyalogos katonák, páncélozott harcijárművek, tehergépjárművek, lövegek. De ezeken belül számtalan különböző típus létezik, az első csoportnál például bevethetünk egyszerű lövészeket, mesterlövészeket, géppuskásokat, szanitéceket, páncéltörősöket, aknavetőseket, utászokat, és lángszórósokat is.

Az embereink hatékonyságát olyan felszerelési tárgyak növelik, mint például a kézigránát, a molotov-koktél, a dinamit, a gumicsónak, vagy az aknakereső. A különféle testhelyzetek (állás, lehajlás, fekvés) pedig lehetővé teszik, hogy a tárgyak mögé, vagy a sűrű növényzetben elbújva észrevétlenül közelebb juthassunk az ellenséghez. Más stratégiai játékokkal ellentétben gyalogos katonáinkat nem külön-külön mozgathatjuk a harcmezőn, hanem kizárólag szakaszokban, ami lényegesen megkönnyíti az aktuális helyzet átlátását, illetve a parancsok kiadását.

A páncélozott harcijárművek között leginkább tankok szerepelnek, de itt találhatjuk meg a könnyű felderítőket is. Mindegyik egység eltérő páncélzattal rendelkezik, amely a jármű oldalaira is kiterjed. Ennek köszönhetően fontos, hogy ügyesen taktikázzunk, mivel egy oldalról, vagy hátulról érkező támadás lényegesen hatékonyabb lehet, mint egy frontális. Ha saját egységeinknek elfogyna a lőszerük, elszakadna a lánctalpuk, vagy megsérülnének, akkor a lőszeres- és műhelykocsik automatikusan gondoskodnak róluk.


Orosz tankok és egy műhelykocsi Budapest utcáin

Ha a küldetés közben kijelölünk egy harcijárművet, akkor nem csak a maximális lőtávolságát láthatjuk, hanem egy sárga körrel jelölve a minimálisat is, amin belül nem képes tüzelni. Ez az állítható szögű lövegcsővel rendelkező egységeknél értelemszerűen kisebb, a fix szögűeknél pedig nagyobb. Továbbá egy nagyon hasznos képességet jelent, hogy a tankjaink egyszerre akár két célpontra is képesek tüzelni: az egyikre az ágyúval, a másikra pedig a géppuskával.

A játék egyik leghasznosabb, és legérdekesebb újítása, hogy katonáinknak nem csak a távolság függvényében különböző látásuk van, hanem minden gyalogos képes meghallani a közeledő ellenséget, amit típustól függően egy szürke ikon jelöl.

A harmadik és negyedik csoportot képező egységek között fontos összefüggés van, ugyanis a tehergépjárművek amellett, hogy a gyalogságot szállítják, a lövegek vontatását is végzik. Habár a kezelőszemélyzet is képes eltolni ezeket, a nagyobb távolságokra mégis célszerű gépi erővel mozgatni.

Ugyan még nem esett szó róla, de mindenféleképpen érdemes megjegyezni, hogy a járműveket nem önálló egységként kezeli a program, hanem csupán egy eszközként, azaz a benne ülő katonák nélkül nem képesek mozogni. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően akár az ellenség által hátrahagyott járműveket is birtokba vehetjük, ha rendelkezünk a megfelelő személyzettel.

[oldal:Hangulat a köbön]

A grafikai megjelenítésért a S.W.I.N.E.-ban már bizonyított Gepard 3D engine továbbfejlesztett változata a felelős. Rendkívül részletesen kidolgozott objektumok és lélegzetelállító effektek gondoskodnak a vizuális élményről. A gondosan lemodellezett egységek az eredetijükkel minden arányban egyeznek, a lánctalpak, és a kerekek forognak, a pályákon található épületeket porig rombolhatjuk egy-egy bombázással, a fák hajladoznak a szélben, az időjárás folyamatosan változik, a tanyák udvarán szénával teli szekerek állnak, a termőföldeken sárgálló kukoricasorok között madárijesztő -- számtalan olyan apróság, melyek még valósághűbbé teszik a játékot és magát a környezetet.


Az amerikai csapat akadálytalanul nyomulnak előre...

Emellett olyan dolgokra is nagy figyelmet fordítottak a fejlesztők, hogy a lánctalpasok képesek egyhelyben megfordulni, viszont a négykerekűeknek Y fordulatot kell tenniük. Nagyon klasszul néz ki az is, amikor megálláskor a hirtelen fékezés hatására a hatalmas vasszörnyek előrebillennek, vagy amikor a dombokon keresztülvágó dzsipek a fizika törvényei szerint, valósághűen hintáznak.

A mesterséges intelligencia rendkívül fejlett, a gép például prioritás szerint védi a területeit, épületeit, tartalék egységeket küld oda, ahol a legnagyobb a szükség (például súlyos veszteségeket szenvedett alegység), lőszerszállót, javítókocsit küld még a végszükséglet (kifogyott a lőszer) előtt, döntést hoz visszavonulásról, előrenyomulásról vagy területtartásról, attól függően, hogy mekkora erőkkel támadjuk.

Sajnos azonban van egy hibája, mely az útkereső rutinnal függ össze. A fejlesztők ugyanis beleépítettek egy nagyon látványos elemet a programba: ha a lánctalpasok egy kisebb tereptárgy (fa, kerítés, villanyoszlop) elé érnek, akkor kidöntik azt. Azonban ilyen esetekben nem mérlegelnek. Így eshet meg az, hogy a saját bázisunk területéről indulva valósággal romba döntjük azt, mire a járműveink a mezőre érnek, illetve az is, hogy egy kisebb facsoportot nem kikerülnek, hanem kidöntenek derék tankjaink. Erre a programrészre még rászánhattak volna néhány munkaórát a fejlesztők, bár szerencsére a nyílt területeken egyátalán nem zavaró a dolog.


...vagy mégsem?

A grafikai részletesség által megteremtett hangulatot tovább fokozzák a kiváló hangok (melyek megfelelő hardver esetén 3D-ben is képesek szólni) és zenék. A tankok lánctalpai csikorognak, a robbanások dübörögnek, a küldetések közben a katonák a saját anyanyelvükön nyugtázzák a parancsainkat.

Ha végigjátszottuk a hagyományos küldetéseket, akkor mindenféleképpen érdemes kipróbálni a multiplayer módokat is. Összesen 8 játékos, egyedileg tervezett pályákon, 4 féle játékmódban mérheti össze a tudását, melyek közül a legérdekesebb a kooperatív mód. Ilyenkor nem egymás ellen, hanem ketten, egymást segítve kell végigküzdeni a hagyományos hadjáratokat. Szerencsére az internetes játék közbeni adatforgalomra nem jellemző a lassulás (1.06-os verzióval, 384 kbit/s sebességű ADSL-en), még akkor sem, ha nyolcan, egy távoli ország játékosai ellen próbálunk győzedelmeskedni.

A minimális gépigényként egy 1 GHz-es processzorral, 512 Mbyte memóriával, és 64 Myte-os videokártyával felszerelt géppel kell rendelkeznünk, valamint a telepítéshez 2,5 Gbyte szabad területre lesz szükség a merevlemezünkön.

A tesztelés során kétféle gépen próbáltuk ki a programot. Az elsőként használt konfigurációban AMD Athlon XP 1900+ processzor, 256 Mbyte DDR memória, valamint egy Radeon 9600-as videokártya volt. A második gép már valamivel erősebb volt, a 2,8 GHz-es Celeron processzor mellett 512 Mbyte DDR memória, valamint egy 9800-as Radeon videokártya dolgozott.

Már az első konfiguráción is szinte maximális beállítások mellett futott a program, viszont az élsimítás értékét kétszeresre, a felbontást pedig 800x600-asra kellett állítani a folyamatos képfrissítés érdekében. Azonban a robbanásoknál, illetve a sok egységet mozgató nagyobb ütközeteknél bizony már szűkös volt a gépből kicsikarható teljesítmény (leginkább a kevés memória miatt), ilyenkor komolyabban beszaggatott a játék.


Beállítások a második konfiguráció esetében

A második konfigurációnál már nem voltak ilyen problémák, maximális részletességgel, 4x élsimítás mellett, 1024x768 felbontásban is élvezhető volt a játék. Azonban a nagyobb csatajeleneteknél még ezen gép esetében is megfigyelhettünk néminemű lassulást, így az örökérvényű megállapítás a Codename: Panzers esetében is igaz, azaz minél több memória van a gépünkben (768 Mbyte ajánlott), annál kevesebb esetben számíthatunk a képfrissítési sebesség lecsökkenésére.

[oldal:A megállíthatatlan páncélosok]

A játék már néhány hete megjelent Németországban, ahol a szaksajtó kivétel nélkül 90% körüli értékelésekkel jutalmazta, és valósággal az egekig magasztalta. Egyes vélemények szerint a hangulat egyenesen a legnagyobb háborús filmekkel vetekszik.

A CDV kiadó adatai szerint július közepéig mintegy 130 ezer darabot adtak el belőle Németországban, amely kiváló eredménynek számít, tekintve, hogy például a sikerprogramnak kikiáltott Far Cry-ból 30 ezerrel kevesebb fogyott. A játék a németországi megjelenése óta szinte folyamatosan vezeti az ottani eladási listákat.

Az aktuális kínálaton végignézve kijelenthető, hogy nehéz helyzetben van, aki jelenleg második világháborús stratégiai játékot szeretne vásárolni, ugyanis csak magyar fejlesztésből háromfélét találhatunk az üzletek polcain, melyek mind kiváló minőséget képviselnek. . Az alábbi táblázatban -- a vásárlást megkönnyítendő -- ezek legfontosabb tulajdonságait foglaltuk össze.

Afrika Korps vs. Desert Rats Codename: Panzers D-Day
Hadszíntér Észak-Afrika Európa, Oroszország Franciaország
Irányítható nemzetek német, angol német, angol, amerikai, orosz angol, amerikai, német
Irányítható egységek száma ~ 50 ~ 100 ~ 60
Küldetések száma 20 30 12
Állítható nehézségi fokozatok 3 3 3
Történelmileg hű küldetések igen igen igen
Grafikai megjelenítés 3D 3D 3D
Szinkronizált hangok nem igen igen
Magyar nyelvű feliratozás igen igen igen
Fejlesztő Digital Reality Stormregion Digital Reality
Kiadó Monte Cristo CDV Monte Cristo
Rendszerkövetelmény 1 GHz-es proc., 256 MB RAM, 64 MB videókártya, 1,5 GB HDD 1 GHz-es proc., 512 MB RAM, 64 MB videókártya, 2,5 GB HDD 1 GHz-es proc., 256 MB RAM, 64 MB videókártya, 1,8 GB HDD
Ajánlott magyarországi fogyasztói ár (bruttó) 6 990 Ft 9 990 Ft 6 990 Ft
Magyarországi megjelenés megjelent megjelent augusztus 4.

A hazai boltokba az 1.04-es verziószámot viselő változat kerül, de július végén a fejlesztők kiadták az 1.06-os javítócsomagot a játékhoz. Az apróbb hibák orvoslásán kívül kijavították az egyik német küldetésben (T-34-es tank megszerzése) ritkán fellépő, de a sikeres befejezést lehetetlenné tevő "bugot", illetve a többjátékos módban is alkalmaztak néhány hasznos változtatást.

Bár vannak kisebb hibái (szinkronhangok, mindenen átgázoló páncélosok), összességében elmondható, hogy a Codename: Panzers az eddigi legjobban sikerült magyar játék, és a komoly riválisokat felvonultató nemzetközi mezőnyben is nagy eséllyel pályázhat az év stratégiai játéka címre.

A tesztverziót a Stormregion biztosította a számunkra,
melyért ezúton is szeretnénk nekik köszönetet mondani!

Szólj hozzá a fórumban!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról