Szerző: Miklós Tamás

2004. május 20. 10:41

ATI Radeon X800: kihívóra várva

A Radeon 9700 megjelenése óta a játékosok kedvenceként számon tartott ATI két hete mutatta be új videokártyáit. A Radeon X800 Pro és X800 XT megjelenésével az előző generációs csúcskártyák egy csapásra kikerültek a figyelem központjából. Cikkünkben a 3D játékok legjobbjaival mértük le az új és a régi Radeon grafikus gyorsítók sebességét.

Emlékezetes, hogy az ATI Technologies május elején jelentette be legújabb generációs grafikus chipjét, a korábban R420 néven ismert Radeon X800-at. Sokan arra számítottak, hogy az X800 az NVIDIA új termékéhez hasonlóan már támogatni fogja a pixel és vertex shader szabványok legújabb, 3.0 verzióit, azonban a kanadai vállalat a forradalmi újítások helyett inkább a megfontolt fejlesztés mellett döntött, ezért az X800 szegről-végről egy felturbózott 9700 Prónak tekinthető. A vállalat tájékoztatása szerint egyelőre még nincs szükség a 3.0 szabványú shaderek implementálására, hiszen a játékok még jó ideig nem fogják kihasználni ezek előnyeit.

A Radeon X800 chipekben 16 renderelő futószalag és 6 vertex shader egység található, az X800 Pro változatokban azonban csupán 12 renderelő futószalagot aktivál az ATI. A renderelő futószalagok és a vertex shader egységek nagy száma miatt a chip mintegy 160 millió tranzisztorból épül fel. A Radeon X800 az első csúcskategóriás ATI grafikus chip, amely 0,13 mikronos csíkszélességgel és alacsony k-együtthatójú dielektrikummal történő szigeteléssel készül. Az ATI gyártópartnere, a Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. először a Radeon 9600XT-nél alkalmazta ezt a gyártástechnológiát, amely magas órajelet és alacsony fogyasztást tesz lehetővé.

A hírek szerint az X800-ból nem kettő, hanem legalább három különféle változat készül majd, amelyek az aktivált futószalagok számában és a chip, valamint a memória órajelében térnek el egymástól. A csúcskategóriás X800 XT 16, a felső-középkategóriás X800 Pro 12, a középkategóriás X800 SE pedig 8 renderelő futószalagot tartalmaz majd. Az egyes változatokon a grafikus processzor és a memória végleges órajele egyelőre még nem ismert és momentán ezzel kapcsolatos feltételezésekbe sem mennénk bele, hiszen az interneten olvasható tesztekből kiderül, hogy a gyártó által szétküldött mindtapéldányok esetében is igen nagy szórás volt tapasztalható. Az X800 XT grafikus chipek órajele 500-525 MHz között változott, a hozzá kapcsolt memória pedig egyes helyeken 550 MHz-en, máshol 560, 570 vagy akár 600 MHz-en ketyegett.

Ahogy az már előző cikkünkből is kiderült, az új ATI grafikus gyorsítók a feldolozó futószalagok és a vertex shaderek számának növelésével és az órajel emelkedésével, komolyabb technológiai újdonságok nélkül is jelentősen felülmúlják az előző generációs chipek teljesítményét. Az előrelépés pontos mértékét előző cikkünk készültekor, tesztkártyák hiányában még nem volt lehetőségünk megállapítani. Most azonban kezünk közé vehettük az első Radeon X800 Pro és X800 XT chipes videokártyákat.

[oldal:A kártyák]

Tesztjeink során elsősorban arra voltunk kíváncsiak, vajon a nyers erő növekedése ezúttal odáig vezet-e, hogy akár 1600 x 1200-as felbontásban, négyszeres élsimítással (4xAA) és nyolcszoros anizotropikus szűréssel (8xAF) is játszhatunk kedvenc játékainkkal. Ezen túl arra is kerestük a választ, hogy a technikai élvonalat képviselő, DirectX 9-es shadereket aktívan használó játékok (pl. Far Cry, Halo) és a közeljövőben megjelenő, csúcs 3D játékok (pl. Doom 3, Half-Life 2) számára is elegendő tartalékkal rendelkeznek-e az X800 chipes videokártyák.

A nálunk járt tűzpiros X800 Pro és X800 XT referencia videokártyák külsőre teljesen egyformák voltak, az egyetlen apró különbség a kártyákon található memória volt. Az X800 Prón 500 MHz elérésére képes, 2 ns-os; míg az X800 XT-n 625 MHz-es, 1,6 ns-os Samsung memóriát találtunk. Mindkét kártya az ATI-tól már megszokott, szolid méretű -- azaz csak egy kártyahelyet elfoglaló -- hűtéssel és csak egy Molex típusú tápcsatlakozóval volt ellátva.

Az X800 kártyák csatlakozói is az ATI hagyományait követik: a klasszikus (DSUB) és a DVI monitorcsatlakozó között a TV kimenethez szükséges kivezetés kapott helyet.

A kártyák hátoldala sem tartogat meglepetést, az ATI Rage Theater chipet, a PAL-NTSC állításhoz szükséges kapcsolót és a memóriachipeket leszámítva semmilyen extra alkatrész nem került a nyák "túloldalára".

Az X800 XT referencia kártyák különböző órajel beállításokkal rendelkeznek, ezért tesztkártyánk pontos órajelét az EVEREST Home Edition 1.10-es verziójával ellenőriztük:

A The Inquirer értesülései szerint a boltokba kerülő Radeon X800 XT videokártyák ennél némileg alacsonyabb, 520 (GPU) ill. 560 (memória) MHz-es órajelen fognak üzemelni.

[oldal:Tesztkonfiguráció]

Az új ATI csúcskártyák ellenfeléül a kanadai cég előző generációs, felső kategóriás videokártyáit (Radeon 9800 Pro, Radeon 9800 XT) választottuk. A négy kártya paramétereit az alábbi táblázatban foglaltuk össze:

Radeon 9800 ProRadeon 9800 XTRadeon X800 ProRadeon X800 XT
Csatoló típusaAGP 8xAGP 8xAGP 8xAGP 8x
Gyártástechnológia0.15 mikron0.15 mikron0.13 mikron0.13 mikron
Hardveres DirectX támogatásDX 9.0bDX 9.0bDX 9.0bDX 9.0b
Shader verzió2.02.02.02.0
GPU órajele (MHz)378412472526
Pixel futószalagok száma881216
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma1111
Pixel kitöltési sebesség (Mpixel/mp)3024329656648416
Texel kitöltési sebesség (Mtexel/mp)3024329656648416
Videomemória128 MB DDR256 MB DDR256 MB DDR3256 MB DDR3
Memóriabusz256 bites256 bites256 bites256 bites
Memória órajele (MHz)338364446574
Memória sávszélesség (GB/mp)21,623,328,536,7

Méréseinket az alábbi konfiguráción végeztük:

Hardverkörnyezet
ProcesszorAMD Athlon 64 3200+ (2,00 GHz, 200 MHz FSB)
AlaplapMSI K8T Neo-FIS2R (VIA K8T800)
Memória2 x 512 MB Corsair Value Select DDR400 SDRAM
MerevlemezSeagate Barracuda 7200.7 160 GB SATA-150
VideokártyaATI Radeon 9800 Pro 128 MB AGP 8x
ATI Radeon 9800 XT 256 MB AGP 8x
ATI Radeon X800 Pro 256 MB AGP 8x
ATI Radeon X800 XT 256 MB AGP 8x
Szoftverkörnyezet
Operációs rendszerMicrosoft Windows XP Professional SP1a
DirectX 9.0b
DriverekATI Catalyst 4.5
VIA Hyperion 4.51v
Tesztprogramok3DMark 2001 SE
3DMark 03 3.4.0
AquaMark 3
Bench'emAll 2.57
Call of Duty
ChameleonMark
Codecreatures Benchmark Pro
Comanche 4
EVEREST Home Edition 1.10
F1 Challenge '99-'02
Far Cry 1.1
Gun Metal Benchmark 2
Halo
PCMark 04 1.2.0
Quake III Arena
Serious Sam - The Second Encounter 1.07
Tomb Raider - The Angel Of Darkness
Unreal Tournament 2004
VillageMark 1.20
Wolfenstein - Enemy Territory
X2 - The Threat

[oldal:3DMark, PCMark, AquaMark]

Szintetikus tesztjeink állandó szereplőit a könnyű összevethetőség érdekében a többi mérésünkkel ellentétben alapbeállításon, azaz 1024 x 768-as felbontásban futtattuk.

A három évvel ezelőtti 3DMark alkalmatlannak bizonyult az X800 tesztelésére: a CPU visszafogta a csúcskártyák száguldását. A processzor teljesítményétől kevésbé függő 3DMark 03 eredményei azonban ékesen bizonyítják az X800 chipek tekintélyes fölényét.

A leginkább a processzor nyers számítási erejére támaszkodó PCMark 04 egyszerű grafikus tesztjeiben tapasztalható különbségek a végelszámolásban nem mutatkoznak meg számottevően.

A shadereket keményen megtornáztató AquaMark 3 tesztjeiben is szépen teljesített mindkét X800-as kártya, bár a különbség nem olyan szembeszökő, mint a 3DMark 03-ban.

A shaderek szintetikus teljesítményének mérésére a 3DMark 03 vertex- és pixel shader tesztjeit használtuk. Az eredmények önmagukért beszélnek.

[oldal:ChameleonMark, Codecreatures, VillageMark]

A szintetikus 3D teljesítmény minél sokrétűbb vizsgálatára három ritkán használt tesztprogramot is segítségül hívtunk.

Az NVIDIA által kifejlesztett, DirectX 8 funkciókat használó ChameleonMark tesztjeiben óriási fölénnyel nyert az X800 XT, kétszer nagyobb tempót diktálva, mint az eddigi éllovas Radeon 9800 XT.

A poligonok százezreivel telezsúfolt CodeCreatures hangulatos, DirectX 8.1 shadereket használó tesztjében ismét remekelnek az X800-as kártyák. Az előző és az új generáció közötti szakadék az élsimítás és az anizotropikus szűrés bekapcsolásával válik igazán látványossá.

A PowerVR VillageMark tesztjének nagy előnye, hogy közvetlenül összehasonlítható vele a tesztelt videokártya Direct3D és OpenGL alatt mutatott teljesítménye. A papírforma ezúttal is érvényesült, az X800 XT élsimítás nélkül is állva hagyta a teljes mezőnyt, különösen OpenGL alatt.

[oldal:Quake III, Unreal Tournament 2004, Wolfenstein]

A játékok tesztelésekor -- különösen a régebbi játékoknál -- problémát okozott az, hogy 1280 x 1024-es felbontásban több esetben is processzor-limitált eredményeket kaptunk, emiatt a legtöbb tesztet 1600 x 1200-as felbontásban is lefuttattuk. A minél teljesebb összképhez az élsimítás és anizotropikus szűrés nélkül (0xAA 0xAF), valamint négyszeres élsimítással és nyolcszoros anizotropikus szűréssel (4xAA 8xAF) kapott eredményeket is közöljük.

Az örök klasszikus Quake III sokak szerint már nem igazán alkalmas a modern DirectX 9-es 3D gyorsítók tesztelésére. 1280 x 1024-es felbontásban, élsimítás nélkül erősen processzor-limitált eredményt kaptunk, azonban a felbontás emelésével és az élsimítás bekapcsolásával már megjelenik az új generáció erőfölénye.

A közkedvelt Unreal Tournament 2003-as verzióját nyugdíjba küldtük, helyére pedig nem is léphetett más, mint az idei kiadás. A "dm_rankin" timedemóban, 1280 x 1024-es felbontásban az X800 még nem tudja igazán kifutni magát, azonban 1600 x 1200-as módban kirajzolódik a reálisnak tekinthető, lépcsőzetes grafikon.

A Wolfenstein - Enemy Territory esetében nem volt szükség extrém képernyőmódok használatára. A leporolt, modernizált Quake III motort használó játék "radar" timedemójában már 1280 x 1024 felbontásban is szépen teljesítenek az X800-as grafikus gyorsítók. Az élsimítás bekapcsolásával pedig a meccs végleg eldől: a Radeon 9800 generáció képviselői összeroppannak a Wolfenstein OpenGL motorja alatt.

[oldal:Call of Duty, Far Cry, Halo]

Tesztünkből a nagy népszerűségnek örvendő Call of Duty, Far Cry és Halo hármasa sem maradhatott ki. A grafikai részletességet mindhárom játékban maximálisra állítottuk, hogy a GPU-k ereje és a videomemória sávszélessége egyaránt minél nagyobb hangsúlyt nyerjen.

A Call of Duty élsimítás nélkül processzor-limitáltnak mutatkozott, a felbontást növelve és az élsimítást bekapcsolva azonban az X800-as kártyák toronymagasan elhúztak az előző generációtól.

A látványos grafikai megoldásokkal teletűzdelt Far Cry-ban végre igazán kibontakozhatott az X800. Élsimítás ide vagy oda, minden felbontásban állva maradtak a 9800-as Radeonok: az X800 shaderek Far Cry alatt igazán lenyűgöző teljesítményre képesek.

A DirectX 9-es grafikai effektusokkal erősített Halo esetében először találkozhatunk a 128 MB videomemória szűkösségével: a Radeon 9800 Pro emiatt vérzik el az élsimítás bekapcsolásakor. A Radeon 9800 XT az alacsonyabb felbontásban még viszonylag tudja tartani a lépést, azonban 1600 x 1200-as módban elhúznak az X800-ak.

[oldal:F1 Challenge, Gun Metal, X2]

Az F1 Challenge '99-'02 benchmark tesztjében az X800-as kártyák nem drámai, de határozott mértékben múlják felül az előző generáció teljesítményét.

A Gun Metal akciójáték benchmark változatában visszatér az X800 széria elsöprő ereje: az X800 XT kétszer nagyobb sebességre képes, mint a Radeon 9800 XT.

Az X800 az X2 - The Threat űrbeli sebességtesztjében ismét kitűnően szerepel.

[oldal:Comanche 4, Serious Sam, Tomb Raider]

A Comanche 4 helikopter-szimulátor timedemója kikapcsolt élsimítás mellett erősen processzor-limitáltnak tűnt, ezért csak az élsimítással mért eredmények értékelhetőek. A már megszokott tekintélyes sebességkülönbség 1600 x 1200-as módban válik igazán látványossá.

A Serious Sam második kiadásában sem adja alább az X800 család, a sebességfölény a grafikai feladat növekedésével válik egyre érzékelhetőbbé.

Lara Croft legújabb kalandjaiban a gyorsabbik X800 a teljes mezőnyt bedarálja: minden felbontásban és élsimítási beállítással rá tud duplázni a 9800-as Radeonokra.

[oldal:Értékelés]

Az új generációs ATI videokártyák tesztjeink során az előzetes várakozásainknak megfelelően teljesítettek. Az extrém magasnak tekinthető, 1600 x 1200-as felbontásban is folyamatos játékmenetet érhettünk el velük, alacsonyabb felbontású üzemmódban pedig a nagyon jó képminőséget biztosító négyszeres élsimítás mellett is kitűnő sebességre képesek az X800 grafikus gyorsítók.

A kimagaslóan jó 3D teljesítmény mellett szimpatikusnak találtuk az X800-as kártyák remekbe szabott, relative kisméretű, hatékony hűtési megoldását, ami ráadásul nem is tűnt hangosnak: a tesztünk során használt Radeon 9800 Pro videokártya hűtőjéhez hasonló hangerővel üzemelt. További piros pontot érdemel a kártya az alacsony fogyasztása miatt is. A teszthez használt 350 wattos Antec tápegységnél komolyabbra csak azoknak lesz szükségük, akik az X800 kártyákat tuningolni is szeretnék.

Mindent összevetve, a jelen és a közeljövő játékai iránt érdeklődők számára az X800 család remek választás lehet. Az általunk tesztelt X800 Pro és X800 XT kártyák a hamarosan megjelenő Doom 3 és Half-Life 2 játékokban is megfelelő teljesítményt fognak nyújtani. A vékonyabb pénztárcájú játékosok számára pedig jó hír lehet, hogy az új generáció piacra lépésével alább száll a Radeon 9800 Pro és 9800 XT grafikus gyorsítók ára, valamint már nem kell sokat várnunk az olcsóbb X800 változatokra sem.

Nyilvánvaló, hogy az X800 legfontosabb piaci ellenfele az április közepén (papíron) debütált NVIDIA GeForce 6800 lesz, azonban hogy végül melyikük kerül ki győztesen a párharcból, azt egyelőre nem tudni. A GeForce 6800 mellett szól a legújabb pixel és vertex shader szabványok támogatása, amelyek révén a korábbinál látványosabb effektek hozhatók létre, azonban eme újdonságnak megvan a hátulütője is, mégpedig a drámaian megnövekedett tranzisztorszám és az ebből eredő magas fogyasztás és hőtermelés. Az NVIDIA legújabb generációs chipje 222 millió tranzisztort tartalmaz és a gyártó ajánlata szerint a ráépülő kártyák használatához legalább 350, de inkább 480 wattos tápegység szükséges.

Emellett a magas tranzisztorszám komoly hatással van a gyárthatóságra is, a hírek szerint az NVIDIA szerződéses partnere, az IBM csak igen korlátozott mennyiségben képes a GeForce 6800 chipek előállítására. A helyzet annyira drámainak tűnik, hogy a legtöbb kártyagyártó még ígéretet sem tudott tenni arra nézve, hogy mikor tud számunkra tesztpéldányt biztosítani. Egyelőre tehát úgy tűnik, hogy az NVIDIA ismét olyan terméket jelentett be, amelyet nem képes megfelelő mennyiségben szállítani. A helyzet kísértetiesen hasonlít a GeForce FX 5800 premierjéhez: emlékezetes, hogy a vállalat 2002 novemberében ugyan bejelentette a chipet, de az végül gyakorlatilag sosem került piacra, a boltokban már csak a javított változattal, a GeForce FX 5900-zal találkozhattunk.

Eközben az ATI partnerei hamarosan megkezdik a kártyák szállítását és az internetes boltokban is feltűntek az első rendelhető Radeon X800 XT-k és Prók. Kétségtelen, hogy egyelőre a kanadai cégnek áll a zászló, kíváncsian várjuk a fejleményeket, no meg a GeForce 6800 tesztkártyákat.

Szólj hozzá a fórumban!

A tesztünkben használt Radeon X800 XT és Radeon X800 Pro kártyákat a PC World adta kölcsön, a Sapphire Radeon 9800XT videokártyát a Ramiris Rubin Rt. biztosította, amelyet ezúton szeretnénk megköszönni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról