Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Komoly security line-up az idei SYSADMINDAY-en: FPS játékok hackelésétől a hálózati szemfényvesztésen át a COM-Object Hijackingig!

Microsoft Windows Longhorn előzetes

Budai Péter, 2004. április 26. 09:07
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

3. oldal: Az Avalon programozása 1.

A Longhornra írt szoftverek felületének kialakítására lényegesen egyszerűbb lehetőségek állnak rendelkezésre, mint a korábbi Windows verziók esetében. Az egyik legérdekesebb újdonság, hogy a böngésző-alapú és a statikus, ablakszerű felületek létrehozására egységes megoldás alkalmazható, vagyis a két megközelítés fejlesztése között nincs jelentős különbség. Az Avalon az alkalmazások felületét dokumentumoknak tekinti, amire tetszőleges grafika vagy szöveg vihető fel.

A Windowsban megszokott, fixméretű ablakos megjelenítési modellhez leginkább a Fixed-format dokumentumok hasonlatosak, amik egy vászon-objektummal (Canvas) biztosítják az ablak tartalmának megrajzolását. A másik formátum, a Flow-format folyószöveg, illetve szabadon formázható tartalmak esetében használható. Előnye, hogy a HTML-hez hasonlóan az ablak méretétől, és a felhasználó beállításaitól függően teljesen dinamikusan épül fel az oldal. Az Adaptive flow-format dokumentumok olyan további funkciókat adnak a fejlesztők és felülettervezők kezébe, amivel legtöbb esetben biztosítható a dokumentum arányainak pontos megjelenítése, függetlenül a felhasználók és az operációs rendszer beállításaitól. Az adaptív módszer elsődleges célja, hogy a felhasználók számára kényelmesen olvasható oldalakat hozzon létre, másodsorban pedig szigorúan megőrizze azt a formát, amit a designerek létrehoztak.

Az Avalon alkalmazások felülete XAML fájlok segítségével kerül meghatározásra. Ezek az XML állományok egy olyan sémá alapján jönnek létre, ami kifejezetten szoftverfelületek komponenseinek meghatározására készült. Az XML-alapú tárolás és feldolgozás ésszerű lépésnek tekinthető, mivel az alkalmazások felületén megtalálható gombok és egyéb vizuális komponensek logikai fát alkotnak, ahol a komponensek egymáshoz képesti viszonya a szülő-gyerek-testvér kapcsolattal tökéletesen modellezhető. Az XML formátum, illetve az annak feldolgozásához használható XML DOM (Document Object Model) lehetőséget ad arra, hogy bármely komponensből (a fa egy eleméből) bármely másik komponenst el lehessen érni, méghozzá anélkül, hogy bármit tudnunk kéne annak típusáról. Két komponens viszonya a következőképpen alakulhat (a kiindulási elemtől viszonyítunk):

  • Felmenő (ős): valamennyi elem, ami az adott komponenst tartalmazza
  • Leszármazott: a komponens által tartalmazott elemek, illetve a tartalmazott elemek által tartalmazott további elemek
  • Szülő: a komponenstől számított legközelebbi felmenő; ez az elem tartalmazza közvetlenül a kérdéses komponenst
  • Gyerek: a kérdéses komponens által tartalmazott közvetlen leszármazottak
  • Testvér: ha a két kérdéses komponens szülője ugyanaz az elem, akkor ők testvérek (egy szülőtől származnak)

Példa: egy ablak menüjének lehetnek menüpontjai, és egyes menüpontjainak lehetnek további menüpontjai. Ebben az esetben a menünek minden menüpont leszármazottja, és a menüből közvetlenül kiválasztható menüpontok pedig a gyerekei. A menü szülője az az ablak, amelyről a menü elérhető. Az egy szinten lévő menüpontok egymás testvérei, és egy menüpont további menüpontjai az eredeti menüpont gyerekeinek számítanak.


A Longhornban található Outlook Express

Az XML fában meglehetősen egyszerű a navigálás, akár az elemek metódusai és paramétereinek használatával, akár magasszintű, a fában található elemek keresésére és kiválasztására alkalmas nyelvek segítségével, mint amilyen például az XPath és az XQuery.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy eltűnnek a fejlesztőeszközök ablaktervező lehetőségei. Mindössze arról van szó, hogy a programok felületének nem kell részét képeznie a leforgatott forráskódnak, és az így létrejött bináris állománynak, hanem a program módosítása nélkül, egyedül az XAML fájl átírásával finomítható a felhasználói felület. Ezzel a szoftverek lokalizációja és a globalizációja könnyebbé válik, valamint jobban elkülönül a felülettervezés és a programozás feladatköre, mivel így a designerek fejlesztői ismeretek nélkül is meg tudják tervezni az alkalmazások felületét, méghozzá úgy, hogy ahhoz a fejlesztőknek már hozzá se kell nyúlniuk. Az elkészült XAML dokumentumokat digitális aláírással is el lehet látni, amivel biztosítható eredetisége és érintetlensége.

A Longhorn beépítve tartalmaz egy Windows Client Printer Driver nevezetű virtuális nyomtatót, amellyel bármely programból XAML fájlba menthető a nyomtatandó dokumentum. Ez a funkció csak fix méretű (Fixed-format) XAML dokumentumok létrehozására használható.

Az operációs rendszer összes szöveggel kapcsolatos funkciója Unicode alapú, és támogatja a világ összes írott nyelvét, karakterkészletét. A Longhorn - elődeihez hasonlóan - nem támogatja sem az Adobe Type 1, sem az OpenType-CFF betűtípusokat, azonban lehetőséget nyújt a Microsoft OpenType betűkészletek használatára. Az Avalonon keresztül kirajzolt vagy szerkesztett szövegek szóköze, betűköze és sortávolsága automatikusan, a lehető legideálisabb módon kerül meghatározásra; ezzel komoly terhet vettek le azon fejlesztők válláról, akiknek egzotikus nyelvekre is fel kell készíteniük alkalmazásaikat. Az Avalon támogatja a szóelválasztást a felhasználói felületen, ezért az automatikus sortörések után is sokkal olvashatóbb oldalakat kapunk.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
FPS játékok hackelésétől a hálózati szemfényvesztésen át a COM-Object Hijackingig: Veres-Szentkirályi András (Silent Signal), Balázs Zoli (MRG Effitas), Marosi-Bauer Attila (Hacktivity) és sokan mások. A standupot Felméri tolja.