Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2003. december 17. 09:15

Felmérés a hazai internetes boltokról: jótanácsok karácsony előtt

A hazai internetes boltok kínálati oldaláról készített felmérést a RE:CALL Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete. Az összegzés a hazai boltok fejlődéséről számol be, ugyanakkor megállapítja: még van mit tenni a kényelmes fizetés és a fogyasztók tájékoztatása terén.

A felmérés első ízben próbálta feltérképezni a teljes hazai e-bolt kínálatot: mind az internetes boltok számát, mind a termékkínálatot tekintve igen széles mintát vettek alapul a felmérés készítői. Közel 300 internetes bolt, és azok másfél milliós termékkínálata szolgált a felmérés alapjául.

A vizsgált háromszáz internetes bolt legtöbbje -- 14 százalék -- számítástechnikai termékeket (hardvert, szoftvert) kínál. Könyvet, valamint zenét és filmeket vásárolhatunk a boltok 13-13 százalékában, míg a legkevesebb e-bolt képzőművészeti alkotást valamint gépjármű alkatrészt kínál - ezek száma 10 alatt van, az összes e-bolt arányában pedig mindössze egy százalékot tesznek ki.

A másfél milliós termékkínálatban leggyakoribb a könyv (768 080) és a zene, film (485 279). Mint látható, ez az interneten megvásárolható cikkek többségét jelenti: noha számos más terméket ma már on-line is megvásárolhatunk, a cikkek többsége mégiscsak a könyv-zene-film háromszögből kerül ki.

A felmérés kitér az elektronikus üzleti modellekre is. Mindenekelőtt a készítők leszögezik, hogy azokat az e-üzleteket vették figyelembe a mintavételkor, melyeknél az úgynevezett kosaras vásárlásra is lehetőséget biztosít a honlap -- tehát a csak e-mailben, vagy megrendelőlap elküldésével bonyolódó vásárlások -- még ha internetes közegben is zajlanak -- végül nem kerültek bele a felmérésbe.

A hazai e-boltokat kétféleképpen is csoportosították:. Az egyik modell szerint megkülönböztethetők off-line háttérrel rendelkező (például Fotexnet, Alexandra Online) és tisztán elektronikus boltok (ilyen a Házipatika.com és a Könyvkereső is), míg a másik szerint létezik önálló internetes bolt (például a Libri), illetve elektronikus bevásárlóközpont (mint a Depo).

A boltok üzemeltetői közt a legelterjedtebb társasági forma a kft. (60 százalék), melyet a betéti- (24 százalék) és a részvénytársaság (10 százalék) követ, de létezik egyéni vállalkozásként működtetett e-bolt is (7 százalék). Az e-boltok fenntartóinak háromnegyede fővárosi, kistelepülésen mindössze négy százalékuk van bejegyezve, a többiek vidéki nagyvárosból kapaszkodik a hálóra.

A GKI gazdaságkutató intézet felmérése szerint a hazai e-boltok 2002-ben összesen 4,5 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítottak le. 2003 első felében a vásárlésok száma 300 ezer volt, az árbevétel pedig 2 milliárd, így egy-egy vásárlás alkalmával átlagosan hatezer forintot költöttek el az internetezők. 2003 végére a kutatók mintegy hatmilliárdos forgalmat prognosztizáltak. Szintén 2002-ben az internetezők 6 százaléka vásárolt on-line.

[oldal:Tájékoztatás, vásárlási tapasztalatok]

A boltok és kínálatuk szemrevételezésén túl a tanulmány kitér a vásárlás menetére és a boltok által adott tájékoztatásra is. Ebből az tűnik ki, hogy noha a legtöbb helyen már ügyfélbarát oldalak működnek, az üzemeltetőknek még van mit tenniük a tájékoztatás és a fogyasztóbarát honlapok kialakítása érdekében.

Az elektronikus boltok a vásárláson túl még egy lehetőséget kínálnak az internetezőknek: az ár-összehasonlítást, és a termékek ismertetését. Sokan nem is vásárlási szándékkal keresik fel az e-boltokat, hanem hogy tájékozódjanak egy-egy termék tulajdonságairól, áráról. Nem ritka az sem, hogy a kiválasztott cikket a megrendelés előtt a vásárló megkeresi a szaküzletben, kézbe fogja, vizsgálgatja, majd -- nemritkán a kedvezmények miatt -- mégis az internetről rendeli meg.

A kutatás során kiemelt helyet kapott a vásárlók tájékoztatásának vizsgálata. A tanulmány szerint a vizsgált 300 hazai e-üzletek mindössze 54 százaléka adta meg teljeskörűen valamennyi adatát, azaz nevét, címét, telefonszámát és e-mail címét -- a többség elegendőnek tartotta csupán ezek valamelyikét feltüntetni. Az üzemeltetők hozzáállása tehát gyakran nem segíti azt, hogy a személyes kapcsolat nélkül bonyolódó vásárlások során megteremtődjön a bizalom a vásárlókban.

A fizetési feltételek az on-line boltok mindössze kétharmadánál szerepelnek, jótállási, szavatossági tájékoztató a boltok kevesebb, mint a felénél olvasható, míg a vásárlástól való elállás feltételeit a boltok harmada sem tüntette fel a weboldalon. Adatvédelmi tájékoztatás szintén az üzletek felénél volt található, ellenben a vásárláshoz szükséges adatlap kitöltésekor a boltok túlnyomó többsége valóban csak azokat az adatokat kérdezte meg, melyek elengedhetetlenül szükségesek voltak a számlázáshoz és a szállításhoz.

A próbavásárlásba bevont e-üzletek:
Alexandra ONLINE
Cigarshop
eBolt Műszaki Áruház
Extrém Computer Online
Fotexnet
FotóMarket
Fuggoagy.hu
Gazdabolt online-áruház
Groby Élelmiszerdiszkont
Haldorádó
HáziPatika.com
Játék-Makett.hu
NetPiac Online Áruház
Office Depot
Otto
Westel–Webshop
Próbavásárlást is végeztek a felmérés készítői: 16 on-line áruházban választottak ki egy-egy terméket, majd az áru visszacserélésével kapcsolatban tettek fel kérdéseket az ügyfélszolgálatnak. A 16 boltból 14 válaszolt még aznap, kettő viszont 5 napon túl sem küldött választ. Két üzlet volt, ahol a visszaigazolást követően kiderült: nincs raktáron a keresett árucikk (Extrém Computer Online és a Gazdabolt online-áruház), így végül 14 termék érkezett meg a felmérés készítőihez. A 14 kiküldött termék szállítási és postaköltsége nyolc esetben egyezett meg azzal, amit a vásárláskor a honlapon megadtak, három esetben kevesebb, háromnál viszont több lett a kiszállítás számlája.

Átlagosan 790 forint volt a kiszállítási díj a fővároson belül, s a legtöbb esetben 4 napon belül megérkeztek a megrendelt termékek -- de nem volt ritka az ennél hosszabb, akár két hetes kiszállítás sem. A vásárlás során szerzett tapasztalatok -- a kisebb nagyobb hiányosságok és nehézségek ellenére -- összességében kedvezőek voltak.

Nem utolsó szempont az on-line vásárlás melletti döntés meghozatalakor, hogy ellentétben az off-line boltokkal, az e-üzletek többsége kínál valamilyen kedvezményt. Míg a boltok 15 százaléka állandó kedvezményt biztosított, közel harmaduk valamilyen időszakos akcióval várta a látogatókat -- az üzletek valamivel kevesebb, mint egytizede pedig összeghatártól tette függővé, hogy milyen kedvezményt nyújt.

[oldal:Tanácsok vásárláskor]

A tanulmány két fontos mellékletet is tartalmaz: egyrészt a vizsgált 298 e-üzlet internetes címeit tematikus bontásban, ami már jó kiindulási alap a keresgéléshez, másrészt összeállították az internetes vásárlások kapcsán felgyülemlett tapasztalatok, jótanácsok listáját. A két dokumentum letölthető akár a felmérést készítő Re:call Kft, akár a megrendelő Informatikai és Hírközlési Minisztérium honlapjáról. Alább kivonatosan ismertetjük az e-vásárlást segítő hasznos tanácsokat.

Az on-line üzletek megtalálásához a tanulmány -- saját mellékletén kívül -- három weboldalt ajánl figyelmünkbe: az [origo], a Legjobblap.hu és az Index katalógusát, ez utóbbi azonban elérhetetlennek bizonyult.

A szerkesztők kitérnek a fogyasztóvédelem kérdésére is: mint kiderül, A jótállási, garanciális és egyéb fogyasztóvédelmi jogoknak internetes vásárláskor is érvényesülniük kell. Akik a jogszabályi háttér tanulmányozásába fognának, egy törvényt és egy rendeletet kell ismerniük: az elektronikus kereskedelmi törvényt, és a a távollevők között kötött szerződésekről szóló kormányrendeletet.

A boltok által közölt árak kötelező érvényűek abban az esetben, ha a katalógusban található termékek neve, ára és mennyisége egyértelműen meg van jelölve, és a bolt nem kötötte ki hogy a leírtak csak tájékoztató jellegűek. Fontos tudni, hogy a megrendelést a vásárló nem vonhatja vissza, ám indoklás nélkül visszaszolgáltathatja a megvásárolt terméket a vásárlást követő 8 napon belül. Ez alól kivételt jelent, ha a megrendelés tényét az e-bolt nem igazolja vissza 48 órán belül -- ezesetben elállhatunk a vásárlástól.

Néhány praktikus tanács tőmondatban:

  • Az internetes vásárlás nem feltétlenül olcsóbb, csak más előnyei vannak a hagyományos vásárláshoz képest.
  • Ha információt gyűjtünk a legjobb megoldás az internet.
  • Nem csak a nagy on-line áruházak biztosítanak minőségi kiszolgálást
  • Inkább kérdezzük meg az ügyfélszolgálatot többször, minthogy hetek teljenek el egy félreértés miatt reklamációval.
  • Célszerű munkahelyi címet adni, hogy napközben kiszállíthassák a terméket.
  • Rendeljük meg idejében az ajándéknak szánt terméket - az átlagos kiszállítási idő hét nap.
  • Használjuk ki a kedvezményeket - nem ritka, hogy bizonyos összeghatár felett vásárolva nagyobb kedvezményt élvezhetünk.

    Szólj hozzá a fórumban!

  • Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

    a címlapról