Szerző: roberto

2001. augusztus 15. 18:30

Adobe: Network Publishing

A Network Publishing világában a tartalmat csak egyszer kell elkészíteni és az mindenféle eszközön, legyen szó akár PC-ről, telefonról, egyéb mobil eszközökről vagy nyomtatóról, a készítő szándékainak megfelelően fog megjelenni. Mi állhat az Adobe új víziója mögött?

Az Adobe az elmúlt év végétől sajtóanyagaiban folyamatosan egy mágikus erejű kifejezést emleget, a Network Publishinget. A vállalat definiálja is a fogalmat, a Network Publishing annyit tesz: "bármikor, bármilyen eszközről elérhető, személyre szabott, vizuálisan gazdag tartalom", valamint "a kiadványszerkesztés következő korszaka". A Network Publishing a nyolcvanas években lábra kapó Desktop Publishing és a kilencvenes évek új hulláma, a Web Publishing utáni legújabb irányvonal.

A Network Publishing definíciója
Vizuálisan gazdag, személyre szabott tartalom bárhol, bármikor,
bármilyen eszközön (Forrás: Adobe)

Bruce Chizen, az Adobe elnöke szerint a Network Publishing alapvetően meg fogja változtatni a tartalom készítésének, kezelésének és kézbesítésének módját. A Network Publishing világában a tartalmat csak egyszer kell elkészíteni, és az mindenféle eszközön, legyen szó akár PC-ről, telefonról, egyéb mobil eszközökről vagy nyomtatóról, a készítő szándékainak megfelelően fog megjelenni.

A szoftvercég több Network Publishinges sajtóanyagában is szerepel a Gartner alelnökének és kutatási igazgatójának, Rita Knoxnak néhány, kétségkívül valós tényeken alapuló mondata, amelyben mindezt a felhasználók szemszögéből mondja el újra: "a felhasználók olyan publikációs alkalmazásokat [...] várnak el, amelyek lehetővé teszik a tartalom készítését és újrahasznosítását bárhol, bármikor, az információs igényeknek megfelelően". Vagyis úgy tűnik, hogy a felhasználóknak tényleg szükségük van arra, amit az Adobe kitalált.

Párhuzamos munkafolyamatok
A jelen kihívása: a tartalmat minden eszköztípusra külön-külön kell
elkészíteni. Ezen segít majd a Network Publishing. (Forrás: Adobe)

Az Adobe feladata e nagyszerű vízióban annyi, hogy tovább kell alakítania, integrálnia és bővítenie a termékskálájában szereplő szoftvereket, a Photoshopot, az Acrobatot, az Illustratort, az InDesignt, a FrameMakert, a Premiere-t... stb. A cég újabban kiadott szoftverei egyébként már támogatják is a Network Publishing ideáját, vagy legalábbis az Adobe újabb programkiadásokról szóló sajtóközleményeiben rendre ez szokott szerepelni.

A Network Publishing irányelv alapjait olyan ipari szabványok jelentik, mint az XML (Extensible Markup Language), az SVG (Scalable Vector Graphics), a SMIL (Synchronized Multimedia Integrated Language), a WML (Wireless Markup Language) és persze a PDF (Portable Document Format). Körülbelül ennyi az, ami megtudható az Adobe-tól a kiadványszerkesztés következő korszakáról. Persze a szokásos körítéssel: egeket ostromló grafikonok, bámulatos piaci tendenciák és nagyhírű támogatók (pl. HP, RealNetworks, Nokia).

[oldal:Ki viszi át a PDF-et?]

Ha alaposabban megvizsgáljuk az előbbi listát, rájöhetünk, hogy az Adobe semmi újat nem kínál. Létező szabványok egy csoportjából, illetve azok támogatásából áll a Network Publishing; de a világ az Adobe nélkül is az eszközfüggetlenség felé tart.

Csak egy régi példát szeretnék említeni: a HTML 4.0 1998-ban, több mint 3 éve jelent meg, a CSS2 szintén. A HTML azóta XML-alapúvá vált, modularizált lett, mindenféle bővítésekkel, például matematikai jelekkel (MathML), vektorgrafikával (SVG) láthatjuk el. A CSS3 még nem jelent meg, készülget, nem is baj, hiszen a CSS2 még mindig túl modern a szoftvergyártóknak, még mindig nincs teljesnek nevezhető implementáció.

Nos, e két réges-régi technológiával olyan hálózati tartalmat lehet létrehozni, amely az azt feldolgozó, alapvetően képernyős környezeten (webböngésző) kívül képes a hanggal operáló környezetek (felolvasószoftverek) és a nyomtatók számára is reprezentációs információt biztosítani. Ezek a lehetőségek nem esnek túl messze a Network Publishing elveitől. Nem arra szeretnék utalni, hogy a stíluslapos HTML-nél jobbra nincs szükség, csupán azt húznám alá, hogy már legalább három éve vannak effajta nyilvános törekvések.

A két technológia képernyős feldolgozása a PC-ken mára elég jónak mondható, a CSS2-es nyomtatással azonban már bajok vannak, a hálózati dokumentumokat CSS2 stíluslappal felolvasó szoftverről pedig nem is nagyon hallhatunk. Mindez talán annak a következménye, hogy a HTML 4 és a CSS2 megalkotója egy többé-kevésbé független szervezet, a W3C (World Wide Web Consortium), amely nem rendelkezik széles szoftverbázissal, így kénytelen megelégedni a szoftvercégek különféle implementációival.

A kiadvánhyszekesztés harmadik hulláma
Az új hullám? Az Adobe szerint a DTP és a hagyományos
webes publikáció korszaka lassan lezárul. (Forrás: Adobe)

Az Adobe-nak viszont van egy igazi ütőkártyája, a PDF. Az Adobe készíti a PDF formátum újabb és újabb verzióit, illetve a PDF feldolgozására alkalmas szoftverek javát. Az egész Network Publishing körüli felhajtás az Adobe részéről talán nem más, mint a PDF átmentése az eszközfüggetlenséget kívánó világba. Túlságosan nagy kihívásnak érzik a tisztán XML-alapú leírónyelvek, és a hozzájuk csatolható stíluslap- (CSS, XSL) és egyéb technológiák rohamos terjedését, így léptek egyet előre, hangzatos nevet adtak az eszközfüggetlenség elvének, és finoman terelgetik a felhasználókat a PDF-alapú, de az XML kulcsszót azért itt-ott tartalmazó megoldások (Acrobat 5, PDF 1.4) felé.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról