Szerző: Bodnár Ádám

2001. február 18. 19:53

Grand Prix Legends bajnokság

Olvasóink közül valószínűleg senki sem tudja, hogy Magyarországnak jelenleg van egy Európa-bajnoki ezüstérmes autóversenyzője. A Grand Prix Legends játékról, az online versenyzésről és a Magyar Bajnokságról kérdeztük Wéber Gábort, az egyik szervezőt.

Olvasóink közül valószínűleg senki sem tudja, hogy Magyarországnak jelenleg van egy Európa-bajnoki ezüstérmes autóversenyzője. A Grand Prix Legends játék nem sok figyelmet kap a sokkal populárisabb autós játékok - például a Need For Speed sorozat - árnyékában.

Nemrégiben Magyar Bajnokság is indult, aminek zökkenőmentes lebonyolításához most gyors hálózati kapcsolattal rendelkező szervert keresnek a szervezők. A Grand Prix Legends játékról, az online versenyzésről és a Magyar Bajnokságról kérdeztük Wéber Gábort, az egyik szervezőt.

HWSW: Mutasd be kérlek a Grand Prix Legends játékot pár szóval! Miért ilyen különleges ez a program?

Gábor: A GPL - a legtöbb ma elterjedt játékkal ellentétben - nem a jelenleg futó bajnokságok valamelyikéből merít, hanem az 1967-es Forma-1-es évadot szimulálja. Az évszám azért lényeges, mert ez volt az utolsó év a szárnyak megjelenése előtt, ami lényegesen megváltoztatta az versenyautók viselkedését, vezethetőségét.

A hatvanas éveket egyébként is a sportág aranykoraként emlegetik, ekkor kezdett igazán hódítani a Forma-1, egyre több lett csapat, a verseny és persze a pénz is. A legnagyobb legendák is ebben az érában versenyeztek vagy kezdtek versenyezni (Clark, Hill, Stewart, Rindt, Brabham, Ickx).

A történelmi háttér önmagában is érdekessé teszi a GPL-t, hiszen akár a 22,5 km hosszú "régi" Nürburgringen is vezethetsz, a lényeg azonban a fizikai modellezésben rejlik. A Papyrus programozói egy olyan engine-t hoztak létre, amely a mai napig páratlan az autós szimulátor műfajban, még akkor is ha más játékok alkotói ezt nem szívesen ismerik el.

HWSW: Miben különbözik a Grand Prix Legends a többi autós játéktól - például a GP3-tól?

Gábor: Kicsit lesarkítva a dolgot az "észbontóan jó" GP3 a GPL-hez képest olyan, mintha egy távirányítós autóval akarnál egy igazi versenyautót összehasonlítani. És a GP2 az egyik legjobb volt a maga idejében! (a GP3 engine ugyanaz, sajnos:( )

A GPL nagysága abban rejlik, hogy nemcsak ezerféle beállításon változtathatsz, hanem ezek a beállítás változások pontosan azt eredményezik majd, amit a valóságban. Robbanthatsz motort, leégethetsz kuplungot, sőt szinte izzásig hevíthetők a gumik is, szinte vezethetetlenné téve az autót. A legfontosabb ismérvek egyike a gumik működési hőmérsékletének dinamikus változása a vezetési stílus, az önsúly, a beállítások függvényében, ráadásul ezek az értékek mind a négy keréken külön-külön változhatnak.

Ezeket az autókat vezetni éppen az élethűség miatt nagyságrendekkel nehezebb mint akármelyik más játékban, ezért is nem terjedt el szélesebb körben. Ez az egyetlen játék ami kormány nélkül szinte irányíthatatlan.

HWSW: Ha valóban ilyen összetett és részletes fizikai szimulációval rendelkezik a program, gondolom elég erős gépet is igényel. Vagy tévedek?

Gábor: Gépigényes játék volt amikor megjelent, de ma már egy 300-as nem számít brutális erőgépnek úgyhogy onnan kezdve bármivel megy, az elméleti minimum a 166 MHz. Igazán 400 fölött válik teljesen simává sok grafikával is, P3 600 fölött pedig már szinte egyáltalán nem finomodik tovább az autó mozgása. Szinte bármilyen videókártya megteszi az újabbak közül, én V3-3000-rel nyomom, hibátlanul.

RAM-ok száma igazából csak a felvehető replayek hosszát befolyásolja. Analóg modemmel játszható online, de nagyon ISP függő a kapcsolat minősége, azonban sok apró trükkel viszonylag jól stabilizálható. ISDN-nel pedig szinte hibátlanul működik.

[oldal:Az online közösség]

HWSW: Online játék? Ez érdekesen hangzik...

Gábor: A VROC elnevezésű online közösségnek jóval több mint 1000 tagja van, és a nap 24 órájában zajlanak versenyek a világ minden tájáról. Minimum 10-15 verseny mindig fut egyszerre, de hétvégéken ez akár az 50-et is elérheti. A versenyek általában nyitottak, kivéve a különböző bajnokságok futamait, amelyek jelszóval védettek.

Több játékos játszhat online a VROC-on max 19 ellenféllel, vagy modemen keresztül egy az egy ellen, de ismerve az előzőt, ez utóbbit senki sem kultiválja. LAN-os hálózatban szintén 20-an játszhatnak egyszerre, de ehhez ugye hely is kell, meg 20 gép.

HWSW: Milyen hosszúak a futamok?

Gábor: Egyszerre 20 játékos versenyezhet egymással egy futamban, és ezek hossza a 15 perctől egészen a 2 óráig tarthat, a HOST beállításaitól függően.

HWSW: A rendszeresen versenyzők között hány magyar található?

Gábor: 8-10 magyar rendszeresen versenyez a VROC-on. Mivel ilyen kevesen vagyunk, de mindenki nagyon jól megy így némi meglepetésre a Nemzetek Kupájában - itt átlagot számolnak - Magyarország az első(!), habár ha a finnek is csak ennyien és nem 85-en lennének (sok lassabb finn is szerepel az összetettben), akkor biztosan megelőznének minket:) A nem hivatalos egyéni világranglistát a finn Greger Huttu vezeti (ő a GPL Sennája), a második Wéber Gábor (:)), a harmadik a német Andreas Wilke.

HWSW: Tőlünk nyugatabbra milyen hagyományai vannak a versenyeknek? Több tízezer dolláros díjazású Quake bajnokságokról sokat hallhatunk, de mi a helyzet az autóversenyzéssel?

Gábor: Az online versenyzés legjobb ligáiban komoly nyereményekért hajtanak, 400-500$ értékű kormányok és egyéb hardver díjak sem ritkák, de van ahol egy komplett Hyperstim-ért versenyeznek, amelynek értéke 2000$.


Az említett Hyperstim vezetőfülke ára 2000 dollár

Eddig két világbajnokságot rendeztek (mindkétszer finn világbajnok: Greger Huttu), a harmadik éppen most, március 3.-án indul, a világ 12 legjobb pilótájával és további 6 wildcardos hellyel, amelyre külön kvalifikációs versenyt írtak ki.

[oldal:Bajnokságok és bajnokok]

HWSW: Nemrégiben Hollandiában Európa-bajnoki második helyezést értél el. Mesélnél erről részletesen?

Gábor: Január 27-28-án a hollandiai Zeistben rendezték a GPL LAN Európa-bajnokságot, ahol 10 Hyperstimben egyszerre versenyeztünk. A két nap alatt minden csoport 7-7 futamot teljesített és ezek alapján a 32-es mezőny legjobb 10 sofőrje mérte össze tudását a döntőben, amit a legnehezebb GPL pályán, a Nürburgringen kellett teljesíteni. A döntőben ritkán látható hatalmas csata után a holland Niels Heusinkveld győzött, a brit David Powell és jómagam előtt.

A rendezvény sikrén felbudúlva már most szervezik a Londoni LAN világbajnokságot, amely valamikor a nyár közepén esedékes és oda a tengerentúlról is eljönnek a GPL legjobbjai.

HWSW: Milyen a hangulata egy ilyen LAN versenynek?

Gábor: A LAN bajnokság hangulata nemcsak azért különleges mert olyanokkal találkozhatsz akiket a netrol már "jól" ismersz, hanem azért is mert éloben nézhetsz olyan futamokat, amiket máskor csak belülrol látsz. A hálózatnak köszönhetoen tökéletes kapcsolattal versenyezhetsz és ezért rendkívül szoros futamok, fej-fej melletti küzdelmek alakulnak ki, a jól ismert internetes problémák nélkül.

A nézőszám olyan 50 körül volt - de ez telt házat jelentett, mivel egy szimulátor bemutatóteremben voltunk - és fantasztikus hangulatot produkáltak, egy-egy bravúros előzésnél nemegyszer tapsvihar tombolt. Komolyan mondom néha izgalmasabb volt nézni mint egy valódi F-1-es futamot és ezzel nem vagyok egyedül.

HWSW: Itthon nem próbálkoztatok egy bajnokság szervezésével?

Gábor: A Magyar bajnokság ötlete már régóta felmerült, egyszerűen nem voltunk elegen az elkezdéséhez és ISDN nélkül nem is lett volna értelme külföldi szervereken bajlódni. Éppen ezért akarunk egy jó hazai szervert találni, mert akkor minden magyar hibátlan kapcsolattal versenyezhetne még analóg modemmel is. Egyébként sok országban fut nemzeti bajnokság, a legnagyobb presztízse a finn, angol, holland és német bajnokságnak van és ott természetesen több osztályban versenyeznek, hiszen temérdek pilótájuk van.

A Magyar Bajnokság január elején kezdődött, ahol 9 magyar pilóta és meghívott külföldi pilóták 14 futamos szezonban döntik el a bajnoki cím sorsát. A futamok kéthetente vannak, jelenleg a 3. futamra készülünk, ami február 5-én, hétfő este lesz, egy 50 körös Monacói Nagydíj [a beszélgetés pár nappal a verseny előtt zajlott - a szerk.].

A zökkenőmentes lebonyolítást jelenleg a nem megfelelő szerver hátráltatja. A versenyek egy svédországban élő magyar srác szerverén futnak, de sajnos a gyengébb hálózati kapcsolattal rendelkező magyar versenyzők sokszor leszakadnak, ami egyben a verseny végét is jelenti. Nyilván kellemetlen lehet két hetes gyakorolás után egy instabil hálózati kapcsolat miatt a második körben feladni a versenyt.

Aki tud és szeretne segíteni a versenyek lebonyolításában, kérjük lépjen kapcsolatba Wéber Gáborral, vagy szerkesztőségünkkel. Köszönjük.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról