Szerző: Koi Tamás

2009. április 22. 16:22

Márciusban helyet cserélt a Vodafone és a Pannon a hazai mobilinternet-piacon

Az első negyedévben jelentősen nőtt a hazai mobilszolgáltatók internetelőfizetői tábora, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) tegnap kiadott összesítéséből. A szervezet az operátorokkal karöltve március elején tette közzé első mobilinternet-gyorsjelentését, melyből az előfizetések eloszlásán túl egyebek mellett azt is ki lehet olvasni, hogy a szolgáltatók ügyfelei havi lebontásban összességében mennyit interneteznek.

[HWSW] Az első negyedévben jelentősen nőtt a hazai mobilszolgáltatók internetelőfizetői tábora, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) tegnap kiadott összesítéséből. A szervezet az operátorokkal karöltve március elején tette közzé első mobilinternet-gyorsjelentését, melyből az előfizetések eloszlásán túl egyebek mellett azt is ki lehet olvasni, hogy a szolgáltatók ügyfelei havi lebontásban összességében mennyit interneteznek.

A hatóság összesített adatai alapján március végére 542 ezerre emelkedett a mobilinternet-előfizetések száma az országban, azaz az első negyedévben csaknem 50 ezerrel bővült a teljes ügyfélbázis. A növekedés ütemét jól jelzi, hogy tavaly 12 hónap alatt összesen ennyivel nőtt a hazai xDSL-előfizetők száma. Az év harmadik hónapjában naponta átlagosan ötszáz új előfizetőt regisztráltak a szolgáltatók, mindeközben nőtt az egy főre jutó adatforgalom is és a szolgáltatáslefedettség is javult -- áll az NHH gyorsjelentésében. Az első negyedévben 458 ezer SIM-kártyán zajlott adatforgalom, így a hónap végén 23 ezer kártyával több volt aktív, mint egy hónappal korábban, illetve 43 ezerrel több, mint december végén.

A forgalmazásban résztvevő előfizetések alapján felállított szolgáltatói sorrend márciusra megváltozott: a Vodafone két riválisa kárára egyedüliként növelte részesedését, így a cég piaci befolyása 22,92 százalékról 25,37 százalékra emelkedett, miközben a Pannoné a korábbi 24,5 százalékról 23,9 százalékra csökkent, azaz helycsere történt a második pozícióban. A T-Mobile ugyan visszaesett 52,58 százalékról 50,73 százalékra, a cég stabil piacelsőségét továbbra sem veszélyezteti a konkurencia.

Márciusban nem csak az előfizetői tábor bővült, hanem az előfizetők által forgalmazott adatmennyiség is jelentősen nőtt: a felhasználók a decemberi 651 ezer és a februári 769 ezer után immár több mint 840 ezer gigabyte adatot forgalmaztak, miközben az egy előfizetőre jutó átlagos forgalom a decemberi 1,54 és a februári 1,77 után márciusban 1,83 gigabyte volt. A forgalmazásban résztvevő előfizetések alapján számított egy előfizetőre jutó adatforgalom márciusban a piacbővítés ellenére egyedül a Vodafone-nál csökkent (2,71-ről 2,62 gigabyte-ra), ugyanakkor a Pannonnál 1,59-ról 1,67 gigabyte-ra, a T-Mobile-nál pedig 1,44-ről 1,52 gigabyte-ra nőtt az adatmennyiség.

Az operátorok mostanra egyaránt több mint háromszáz magyarországi települést érnek el szélessávú mobilinternet-szolgáltatásukkal. A Pannon jelenleg 371 településen, a Vodafone 317 településen, a T-Mobile pedig 312 településen kínál 3G-s mobilinternetet. A kültéri országos földrajzi lefedettség tekintetében 37,7 százalékkal vezet a Vodafone, a második a Pannon 30,04 százalékkal, a harmadik helyen pedig a T-Mobile áll 29,07 százalékkal. A beltéri országos lakossági ellátottságnál az első és az utolsó helyezett megcserélődik, így vezet a T-Mobile 56,67 százalékkal, a második a Pannon 54,4 százalékkal, a Vodafone pedig a harmadik helyre szorul 53,6 százalékkal.

Jelentős különbség mutatkozik ugyanakkor a szolgáltatók hálózatán garantáltan vállalt letöltési/feltöltési (GLS/GFS) sebességek terén, ami a hálózat stabilitásának, műszaki fejlettségének egyfajta tükre lehet: a T-Mobile 150/150, a Vodafone 150/40, a Pannon pedig 120/40 kilobit/másodperces sávszélességet garantál 3G-s hálózatán -- a vonatkozó kormányrendelet alapján legalább az esetek 80 százalékában. A T-Mobile a HSxPA technológiával lefedett területeken ennél jelentősen nagyobb, 2000/800 kilobit/másodperces GLS/GFS értéket jelöl meg általános szerződési feltételeiben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról