Szerző: Koi Tamás

2009. április 14. 14:55

Eljárás indulhat Nagy-Britannia ellen az internetes adatbányászat miatt

A brit adatvédelmi törvény átalakítását vonhatja magával az Európai Bizottság szigorú dorgálása, mely egy tavaly kirobbant, az internetezők böngészési szokásaival kapcsolatos megfigyelési botrány nyomán született. A Bizottság szerint a helyi törvények túl megengedők az internetezők szokásait felmérő szolgáltatókkal, szolgáltatásokkal szemben, így az előfizetők jogai sérülhetnek.

[HWSW] A brit adatvédelmi törvény átalakítását vonhatja magával az Európai Bizottság szigorú dorgálása, mely egy tavaly kirobbant, az internetezők böngészési szokásaival kapcsolatos megfigyelési botrány nyomán született. A Bizottság szerint a helyi törvények túl megengedők az internetezők szokásait felmérő szolgáltatókkal, szolgáltatásokkal szemben, így az előfizetők jogai sérülhetnek.

Nagy-Britannia legnagyobb távközlési szolgáltatója, a British Telecom tavaly áprilisban, a tiltakozó jogvédők nyomásának engedve ismerte be, hogy 2006-ban és 2007-ben több tízezer előfizetőjének internetezési szokásait és webböngészési aktivitását monitorozta és elemezte adatbányász eszközökkel, az érintettek tudta és engedélye nélkül. A BT az előfizetők gépe és az internet közé rakott Webwise nevű dinamikus phishingszűrő segítségével észrevétlenül gyűjtötte a böngészési adatokat, a szolgáltatást a vállalatnak egy brit reklámcég, a Phorm nyújtotta.

A Phorm szerepét később nem csak jogvédők, hanem a helyi távközlési hatóság, az Ofcom is vizsgálta, a botrány végül az európai törvényhozás által megalkotott jogszabályok végrehajtását felügyelő Európai Bizottság figyelmét is a helyi törvényi szabályozás joghézagjaira irányította. "Egy ideje figyelemmel kísérjük a Phorm-ügyet, és arra jutottunk, hogy a jogharmonizáció során Nagy-Britannia rosszul ültette át saját joggyakorlatába az Európai Unió vonatkozó rendelkezéseit" -- nyilatkozta Viviane Reding távközlési biztos.

Reding szerint aggályos, hogy a brit törvények lehetőséget adnak a távközlési szolgáltatóknak arra, hogy az ügyfelek bizonyos, bizalmasnak minősülő adatait -- jelen esetben a böngészési szokásokról vezetett statisztikákat -- harmadik félnek adják át, a felhasználók megkérdezése nélkül. A szolgáltatók ilyenkor tulajdonképpen egy a jogszabály szövegében lévő kiskaput használnak ki, mely kimondja, hogy a cégeknek elég feltételezniük, hogy a felhasználó hozzájárult az adatgyűjtéshez. A Bizottság emellett azt is kifogásolta, hogy Nagy-Britanniában jelenleg nem működik olyan független, nemzeti felügyelőhatóság, vagy más szerv, mely a hasonló ügyeket megfelelően ki tudná vizsgálni.

A távközlési biztos üzenete egyelőre nem tekinthető ultimátumnak, ugyanakkor ha a brit törvényhozás nem változtat a helyi szabályozáson, egy utolsó figyelmeztetést követően szabálysértési eljárás indulhat Nagy-Britannia ellen az Európai Bíróságon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról