Szerző: Dojcsák Dániel

2009. április 6. 12:34

Virtuális pénzt vezetne be a Facebook

A Facebook egy új motivációs eszközt vezet be a felhasználói számára, hogy bátorítsa őket a státusüzenetek írására, állapotuk, fényképeik, linkek megosztására. Az új funkció neve egyszerűen credit, s a lényege, hogy a feedekben lévő elemek iránti tetszést ezentúl értékkel is fel lehet majd ruházni.

[HWSW] A Facebook egy új motivációs eszközt vezet be a felhasználói számára, hogy bátorítsa őket a státusüzenetek írására, állapotuk, fényképeik, linkek megosztására. Az új funkció neve egyszerűen \"credit\", s a lényege, hogy a feedekben lévő elemek iránti tetszést ezentúl értékkel is fel lehet majd ruházni.

Pénz is, nem is pénz

Az új koncepció jelenleg még tesztelés alatt van, egyelőre annyit tud, hogy miután egy felhasználó kommentálja az egyik kikerült elemet, lehetősége van egy szabadon meghatározható számú kreditet adni az azt közzétevő felhasználónak. A kredit egyfajta belső fizetőeszköz, mely egymás jutalmazására és Facebookon belüli \"ajándékok\" vásárlására költhető. A kreditek háromféleképp kerülhetnek a felhasználóhoz. Aki elkezdi használni a funkciót, az kap egy induló keretet, s abból gazdálkodhat. Ha kifogyna belőle, akkor 1 amerikai dollárért vehet 100 kreditet a Facebook ajándékboltbjáan. Emellett a fent vázolt módon lehet még új krediteket szerezni, vagyis ha valaki az ismerőseinek tetsző dolgokat publikál, tőlük kaphat.

Az egyelőre nem teljesen tiszta, hogy azon kívül, hogy barátainkat \"jutalmazzuk\", mire lehet költeni majd a krediteket, de a Second Life-fal ellentétben itt nem az a cél, hogy az emberek virtuális kütyüket vehessenek maguknak a közösségi oldalon, s virtuális kereskedők hada lepje el a hálózatokat. Ezt alátámasztandó nem lesznek toplisták, nem látszik majd, hogy kinek mennyi kreditje van, és egyelőre úgy tudni, hogy nem látszik az sem, hogy egy megosztott elem után ki mennyi kreditet adott a társainak. Mindenki a saját egyenlegét látja csak.

Jared Morgenstern, a Facebook Credittel foglalkozó termékmenedzsere a Venturebeatnek elmondta, hogy a funkció a virtuális ajándékok területéről gyökerezik, s inkább ahhoz állna közelebb, mint egy igazi fizetőeszközhöz, s a kompetitív funkciókat egyáltalán nem erőltetik.

Valójában a kreditek használata azt mutatná meg, hogy a felhasználók szerint mely megosztott elemeknek van értéke, s könnyebben rangsorolható lenne, hogy mi kerüljön ki a kiemelt eseményeket felvonultató dobozba. Másrészt a Facebook számára érdekes ismereteket közvetíthet ez a módszer azzal kapcsolatban, hogy mit gondolnak egymásról az emberek, mennyire figyelnek egymásra, a többiek kommunikációjára. A hirtelen megugró felhasználói aktivitáson belül ezzel a megoldással könnyen rendet lehetne rakni.

Jelenleg a kreditek használatát és hatását 15 amerikai egyetemi hálózaton belül tesztelik, illetve a Facebook saját vállalati hálózatán belül is. Morgenstern elmondása szerint mivel jól sikerültek az első tesztek, ezért mostantól lehetséges olyan felhasználóknak is krediteket adni, akiknek nem volt eddig egyenlegük, így beindulhat a terjedés. Továbbá a tervek szerint egy szűrő segítségével az emberek láthatják, hogy melyek azok az elemek, melyeknek saját barátaik valamennyi kreditet szavaztak meg.

Motivál a megosztásra

Habár az ötlet jónak tűnik, az ebből nyert tapasztalatok hasznosak és a főoldalon megjelenő elemek relevanciáját javíthatják, az viszont kérdéses, hogy arra mi fogja ösztönözni az embereket, hogy kreditet vásároljanak, vagy arra, hogy egyáltalán elkezdjék használni aktívan a megoldást. Mivel egy koncepcióról van szó egyelőre, ezért a későbbiekben előfordulhat, hogy mégis eltolódik kissé a kredit a \"pénz\" irányába, s univerzálisabbá válhat a használata. Mivel a mikrofizetésre még nincs nyerő modell a Facebookon belül, ezért elképzelhető az is, ebben is ez lesz a jövő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról