Szerző: Dojcsák Dániel

2009. március 25. 11:17

Nincs több ingyenzene a Last.fm-nél

A népszerű közösségi zenei szolgáltatás, a Last.fm megszünteti az ingyenes zenehallgatási lehetőséget a nem támogatott országokban, így aki nem az USA-ban, Egyesült Királyságban vagy Németországban lakik és szeretné a 7 millió zeneszámos gyűjteményt használni, kénytelen előfizetési díjat fizetni.

[HWSW] A népszerű közösségi zenei szolgáltatás, a Last.fm megszünteti az ingyenes zenehallgatási lehetőséget a nem támogatott országokban, így aki nem az USA-ban, Egyesült Királyságban vagy Németországban lakik és szeretné a 7 millió zeneszámos gyűjteményt használni, kénytelen előfizetési díjat fizetni.

A Last.fm már eddig is kínált fizetős szolgáltatást, aminek keretében 1,5 angol font, 2,5 euró, 3 dollár vagy 350 japán jen befizetésért cserébe nem jelentek meg hirdetések a felhasználó oldalán, létrehozhatott saját lejátszási listákat, illetve néhány kevésbé fontos aprósággal hálálta meg a hozzájárulást. A Last.fm növekvő népszerűsége viszont nem csak azokban az országokban jelentkezett, ahol a cég aktív hirdetésszervezési tevékenységet végez, vagy ahol általános, hogy a hallgatás után a felhasználók valamelyik online boltból megvásárolják a kedvenc zenéiket.

Így alakulhatott ki az a helyzet, hogy a fent említett három országot leszámítva szinte sehol nem volt rentábilis üzemeltetni a Last.fm-et, hiszen annak ellenére, hogy nem on demand zenei szolgáltatásként működik, hanem webrádióként, a legtöbb még az alacsonyabb jogdíjakat sem tudta kitermelni.

[+] Nem lesz ingyen a jövő zenéje

A nemrégiben tulajdonossá vált CBS Interactive pedig nem feltétlenül nézte jó szemmel, hogy az Egyesült Királyságban és az USA-ban prosperáló üzlet hasznát a többi ország felhasználói elviszik. Ha nem is ilyen közvetlenül, de a Google is megszorításokat vezetett be a nemzetközi zenekedvelőkkel szemben, hiszen amennyiben egy területen alacsony a hirdetési bevétel, akkor a jogdíjköteles nagykiadói tartalmakat nem jeleníti meg a YouTube sem.

Az egyik Last.fm-dolgozó, Matthew Ogle szerint azért épp ez a három ország maradhat az eddigi rendszerben, mert ezek jelentették eddig is a kulcspiacokat, ide fókuszálták a legtöbb erőforrást és egy jól működő hirdetésszervező csapat áll mindhárom hely mögött. Magyarországra a Lastm.fm korábban sem szándékozott terjeszkedni, igaz az eddig regisztrált körülbelül 5000 magyar felhasználó nem is adott okot a lelkesedésre. Ellentétben a több mint 55 ezer lengyel felhasználóval, akik lokalizáció ide vagy oda, szintén fizetni fognak.

Ahogyan a többi országban is, a felhasználók a jövőben vagy befizetik a havidíjat vagy búcsút inthetnek a végtelen zeneáradatnak. A weboldal közösségi szolgáltatásai, zenei információk, a scrobbling viszont továbbra is elérhető marad ingyenesen. Tehát ha valaki nem akar fizetni, csupán a rádióállomásokról kell lemondania.

Ez rossz hír azoknak, akiknek természetessé vált, hogy a merevlemezen nem tárolnak zenéket, mégis bármikor bármit hallgathatnak, de az ezer forintnál is alacsonyabb havi előfizetési díj megfizetése elvárható kompromisszum. Eddig az amerikai felhasználók által nézegetett reklámok bevételeiből fedezték a többiekét is, de hosszútávon ez nem működik. Ráadásul a 1,5 angol font, ami jelenlegi árfolyamon 490 magyar forintnak megfelelő összeg, igazán nagylelkű ajánlat 7 millió számhoz való hozzáférésért és a korlátlan számú lejátszásért cserébe.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról