Szerző: Bizó Dániel

2009. március 19. 13:04

Ki akarnak szállni a svédek a Sony Ericssonból, de tudnak-e?

[manager-magazin.de/HWSW] Kiszállnának a Sony Ericsson tandemből a svédek, szellőztette meg a német manager-magazin . A részletek a nyomtatott magazin pénteki számában jelennek meg, egyelőre keveset tudni az ügylet hátteréről. Erősen kétséges, a válságtól szenvedő Sony egyáltalán ki tudná-e vásárolni a telekommunikációs berendezéseket gyártó svéd céget.

[manager-magazin.de/HWSW] Kiszállnának a Sony Ericsson tandemből a svédek, szellőztette meg a német manager-magazin. A részletek a nyomtatott magazin pénteki számában jelennek meg, egyelőre keveset tudni az ügylet hátteréről. Erősen kétséges, a válságtól szenvedő Sony egyáltalán ki tudná-e vásárolni a telekommunikációs berendezéseket gyártó svéd céget.

Profit kell, nem problémák

A Sony Ericssont 2001-ben alapították a felek azzal a céllal, hogy egy globális elérésű, versenyképes mobilgyártót hozzanak létre, mely egyesíti a két cég kompetenciáit és piaci erejét. Az első évek problémákkal terhesen teltek, a cég visszaszorult a piacon és veszteségessé vált, további tőkeinjekciók váltak szükségessé. Az Ericsson már ekkor figyelmeztette a japánokat, hogy kiszáll az üzletből, amennyiben tartósan csalódást okoz. A javulás első jelei 2003-ban jelentkeztek, a vállalkozás nyereségessé vált, majd 2005-ben áttörést ért el a Walkman és Cyber-shot modellekkel, szállításai két év alatt duplájára ugrottak, és 2007-ben áttörték a 100 milliós lélektani küszöböt -- a profit 1,1 milliárd eurót tett ki.

Jött azonban 2008, és a Sony Ericsson hirtelen lendületet vesztett, a növekedés eltűnt, a profit az árerózió hatására rohamosan olvadni kezdett, a cég pedig láthatóan nem tudott elég gyorsan megújulni. A tavalyi harmadik negyedévben a cég öt év után ismét veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, még ha enyhét is. Majd következett az október a pénzügyi krízis kitörésével, mely rövid idő alatt átgyűrűzött a reálgazdaságba is: a piac zsugorodott, ami a prémiumáras készülékekre és fejlett piacokra fókuszáló Sony Ericssont súlyosan érintette. A veszteség 261 millió euróra mélyült.

A svédek egyből megjelentek a színen, amint a Sony Ericsson pénzügyi teljesítménye leromlott. Ezúttal azonban valószínűleg már nem tudja őket visszatartani a Sony, mely számára a fogyasztói elektronikai piaci részesedés megtartásához elengedhetetlenül fontos a mobilpiac. A gazdasági válság ugyanis erős kihatással van a mobilpiacra, a piackutatók és az ipar 5-10 százalék közötti visszaeséssel kalkulálnak darabszámban az eladott készülékek számában, ami az átlagos eladási árak trendszerű csökkenésével egyesülve várhatóan a gyártók árbevételeinek drámai mértékű csökkenését, és a profitok nagy részének eltűnését eredményezi.

[+] Csökkenő pályán a mobilpiac, 2010 előtt nem várható fellendülés

Az Ericsson valószínűleg nem szándékozik a Sonyval vállvetve végigküzdeni a következő időszakot, és viselni a veszteségek terheit, melyek akár újabb tőkeinjekciót tehetnek szükségessé. A svédek számára egyáltalán képvisel stratégiai jelentőséget a mobilgyártás, sem piaci, sem pénzügyi szempontból, a vállalat a telekommunikációs és ipari cégek vezetékes és rádiós hálózatainak kiépítésére, karbantartására és fejlesztésére összpontosít. A válsággal ráadásul profitrátája is elvékonyodott, és így különösen nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy a Sony Ericsson terheit viselje. Tavaly nyáron még az együttműködés fontosságát hangsúlyozták a cég vezérei.

Van-e rá keret?

A svédek elképzelésének azonban van egy gyenge pontja, mégpedig az, hogy vevőt kell találniuk részesedésükre. A jelenlegi környezetben, valamint az iparág legutóbbi, kudarccal teli tapasztalatai alapján nem valószínű, hogy külső kérőt tudna felhajtani az Ericsson, így a Sonyval kell megegyeznie. A manager magazin ismeretei szerint a Sonyt magától értetődő módon érdekli a lehetőség, de jelen pénzügyi helyzetükben nem engedhetik meg maguknak, hogy kivásárolják az Ericssont.

A válság nem csak leszűkítette a Sony piacait, de drasztikusan megerősítette a jent is, ami eltüntette a cég nyereségét, és a következő negyedévekben súlyos, dollármilliárdos veszteségeket okoz majd neki. A márciussal véget érő pénzügyi évet a vállalat várhatóan 1,7 milliárd dolláros veszteséggel zárja a Sony, amire 14 év óta nem volt példa. Bár a cég közel 14 milliárd dollárnyi készpénzzel és rövidtávú befektetéssel rendelkezik, tevékenységének forgótőke-igénye hatalmas, vagyis a készpénzállomány ezt finanszírozza -- december végével közel 9 milliárd dollárnyi kifizetés előtt álló számlája volt a Sonynak, és 4 milliárdnyi rövid lejáratú hiteltartozása. Egy sikeres tranzakcióhoz tehát valószínűleg külső tőkét kell bevonnia a japán cégnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról