Szerző: Bodnár Ádám

2009. március 2. 11:28

Az utóbbi idők legsoványabb CeBIT-je kezdődik holnap

Holnap nyitja meg kapuit az idei CeBIT, az informatikai ipar első számú európai szakkiállítása és vására, a szervezőknek azonban aligha van oka az ünneplésre: a kiállítók létszáma tavalyhoz képest 26 százalékkal csökkent, így 4300-ra rúg mindössze, ami évtizedes mélypontot jelent. A szervezők idén 200 ezer négyzetméternyi kiállítási területet tudtak értékesíteni, míg tavaly 240 ezret.

[HWSW] Holnap nyitja meg kapuit az idei CeBIT, az informatikai ipar első számú európai szakkiállítása és vására, a szervezőknek azonban aligha van oka az ünneplésre: a kiállítók létszáma tavalyhoz képest 26 százalékkal csökkent, így 4300-ra rúg mindössze, ami évtizedes mélypontot jelent. A szervezők idén 200 ezer négyzetméternyi kiállítási területet tudtak értékesíteni, míg tavaly 240 ezret.

A visszaesés egyik oka egyértelműen a recesszió, amelyre a legtöbb vállalat a marketing- és utazási kiadások megvágásával válaszolt. A hannoveri rendezvény népszerűségét a válság mellett alighanem az is tépázza, hogy az utóbbi időben a CeBIT-hez hasonló "megakiállítások" mellett megjelentek a kisebb tematikus szakkiállítások, amelyek egyre több figyelmet vonzanak. Az új "trónkövetelők" közé tartozik például a februári World Mobile Congress, a mobiltelefonos ipar éves seregszemléje, illetve a berlini IFA, amely szeptember elején várja a szórakoztatóelektronika iránt érdeklődőket. A három klasszikus, C-betűs informatikai szakvásár (Comdex, Computex, CeBIT) közül egyedül a tajvani Computex tartja magát, a CeBIT népszerűsége folyamatosan csökken, a Comdexet pedig 2004 óta már meg sem rendezik.

Ezek a gigászi rendezvények egyre kevéssé alkalmasak arra, amire eredetileg létrejöttek, vagyis hogy a gyártók, a kereskedők és a lehetséges vevők információt cseréljenek. A kiállító cégek évről évre többet költöttek megjelenésükre, a saját személyzetük és a vendégeik utazására ás szállására, óriási standok épültek, hatalmas partikon folyt a pezsgő, időközben azonban elsikkadt a lényeg, vagyis maguk a termékek és szolgáltatások, amelyeket meg lehetett tekinteni.

A CeBIT az évezred elején volt a csúcson, 2001-ben a kiállítók létszáma meghaladta a 8 ezret, 2006-ra ez 6 ezer környékére csökkent, 2008-ban már csak 5800 cég képviselte magát. Sven Prüse, a kiállítást szervező Deutsche Messe alelnöke szerint leginkább az ázsiai gyártók maradnak távol az idei CeBIT-től, főleg kínai, tajvani, dél-koreai közül kerülnek ki azok, amelyek tavaly még kiállítottak, de idén nem jönnek el. A nagy hiányzók között lesz a Samsung, amely mobiltelefonjai, PC-i, perifériái, szórakoztató termékei és chipjei révén is érdekelt az informatikában, de a cég inkább saját kiállítást szervez Bécsben március végén.

A CeBIT rendezői igyekeznek megkönnyíteni a kiállítók dolgát, például előre legyártott standokkal, amelyek igénybe vételével a cégek akár 50 százalékot is megtakaríthatnak a kiállítással kapcsolatos költségeken, ugyanis így nem kell saját standot építeniük, annak elemeit a helyszínre szállítaniuk, majd a kiállítás végeztével elszállítaniuk, erről a szervezők gondoskodnak. A látogatókat a Lufthansával közös akcióval vonzza a CeBIT, a külföldi vendégek 20 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe.

Az idei hannoveri szakvásár fő témája a Web 2.0 mellett a környezetbarát informatika lesz. A kiállításon tiszteletét teszi Angela Merkel német kancellár mellett Arnold Schwarzenegger, Kalifornia állam kormányzója is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról