Szerző: Bizó Dániel

2009. február 10. 13:34

Szexibb lett az Amazon elektronikus könyvolvasója, és fel is olvas

Bemutatta elektronikus könyvolvasójának új változatát az Amazon. A Kindle 2 lényegében a korábbi csiszolt változata, azonban egy érdekes újítással, történetesen felolvasási funkcióval is bír, mely egyúttal vihart is kavart a kiadók körében.

[HWSW] Bemutatta elektronikus könyvolvasójának új változatát az Amazon. A Kindle 2 lényegében a korábbi csiszolt változata, azonban egy érdekes újítással, történetesen felolvasási funkcióval is bír, mely egyúttal vihart is kavart a kiadók körében.

A Kindle 2 vékonyabb, gyorsabb, több szürkeárnyalatot jelenít meg, nagyobb a memóriája és hosszabb akkumulátoros üzemidővel bír -- így lehetne összefoglalni az Amazon webáruház legújabb elektronikus olvasóját. A jelenleg kizárólag az Egyesült Államokban hozzáférhető készülék február 24-én jelenik meg, előrendeléseket természetesen felvesz a vállalat, az ár 359 dollár, vagyis még befér a légiutasokra vonatkozó uniós vámértékhatár alá. A termék vonzerejét az Amazon egy Kindle-exkluzív Stephen King regénnyel, az Urral kívánja növelni.

A készülék bemutatójának alkalmával Jeff Bezos, az Amazon alapítója és elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az első, 2007 novemberében rajtolt Kindle iránti kereslet meglepte a céget, és az elmúlt két karácsonykor hiányterméknek bizonyult. Arról ugyanakkor nem számol be a vállalat, hogy ez a hatalmas érdeklődés pontosan hány darabot jelent.

A drága és újszerű szokásokat igénylő termék egy igen szűk réspiacot sejtet, ezt erősíti meg, hogy a könyvkiadók bevételének kevesebb mint 1 százaléka származik elektronikus kiadványokból, azaz e-könyvekből. Egy elemzői becslés szerint eddig mintegy 500 ezer darab találhatott gazdára. A Sony a 2006-ban debütált Reader családból összesen 300 ezer darabot értékesített tavaly év végéig, a Kindle designjára is látványosan kihatással lévő 2004-es Sony LIBRIé modell értékesítési adatai azonban nem ismertek.

A Kindle lényegében egy értékesítési platformként funkcionál az Amazon számára, mellyel a fogyasztók villámgyorsan juthatnak könyvekhez vagy más írott tartalomhoz, bárhol legyenek is. "A víziónk az, hogy az összes könyv, melyet bármilyen nyelven valaha is nyomtattak, elérhető legyen 60 másodpercen belül" -- mondta Bezos a hétfői bejelentésen. A Kindle beépített EVDO/CDMA modemje révén az amerikai Sprint Nextel mobilhálózatán keresztül tölti le a tartalmakat a Kindle Store-ból, melynek katalógusa több mint 230 ezer művet tartalmaz, és az árak jellemzően 10 dollártól kezdődnek.

A Kindle 2 az inkrementális továbbfejlesztések mellett tartalmaz egy új kísérleti funkciót is, mégpedig a könyvek felolvasásának képességét. A kiadók egy része egyből aggályát fejezte ki, mivel véleményük szerint az Amazonnak nincs joga hangosan felolvasni a könyveket, az ugyanis egy másik része a szerzői jognak. Az Amazon szerint azonban szó sincs jogi kérdésről, az Amazon ugyanis nem terjeszt, a Kindle 2 pedig nem tárol semmiféle hanganyagot, a régóta rendelkezésre álló, és egyre fejlődő text-to-speech technológia teszi lehetővé a felolvasást. A cég egyúttal leszögezte, hogy az ilyen felolvasás minősége nem éri el a hangoskönyvekét.

Robbanás vagy pukkanás lesz az e-papír?

Mind a Sony, mind az Amazon elektronikus könyvolvasói a japán E Ink elektronikus papírját használja kijelzőként. Az elektronikus papírként funkcionáló panelek jellemzője a magas kontrasztot eredményező reflektív kialakítás, mely a valódi papírra nyomtatott szöveghez hasonló olvashatóságot céloz meg, vagyis környezeti fénnyel, háttérvilágítás nélkül. Az E Ink megoldásának lényege, hogy fekete festékkel töltött mikrokapszulákban (pixelek) fehér félvezető lapkák lebegnek. A fém és műanyag fólia közé fogott mikrokapszulába juttatott töltésnek megfelelően a chipek felemelkednek, vagy lesüllyednek, így befolyásolva, hogy az adott képpont milyen árnyalatot vegyen fel. A működésből elvéből fakad, hogy a kijelző nem igényel folyamatos áramellátást, így kis méret és hosszú üzemidő realizálható.

Az E Ink várakozásai szerint 2009 második felében piacra kerülhetnek az elektronikus olvasókra szabott újságok is, számos kiadó vizsgálja ugyanis a területben rejlő lehetőségeket. A cég állítása szerint egy meg nem nevezett kiadó már tavaly folytatott tesztelést több ezer olvasóval. Az érdeklődök közé tartozik a Cosmopolitan kiadója, a Hearst Corp és a francia Le Monde is. Az E Inken kívül többek közt a Fujisu, a Xerox és az LG végez fejlesztéseket, melyeknek köszönhetően a legújabb e-papírok már szűk színskálával is megbirkóznak, sőt az anyagkutatásoknak köszönhetően hajlékonyak is lehetnek.

Hogy a fogyasztók vevők lesznek-e egy újabb, ráadásul egyelőre drága ketyerére, vagy az elektronikus olvasás beépül a jelenlegi eszközökbe, mint a mobiltelefon és notebook, még elválik, Bezos azonban a Wall Street Journalnek adott interjújában úgy fogalmazott, "az olvasás van olyan fontos, hogy megérdemeljen egy dedikált eszközt" -- idővel kiderül, a próféta, vagy csak az érdek beszélt belőle.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról