Szerző: Koi Tamás

2009. február 4. 13:21

Öt éve nem látott növekedés a hazai mobilelőfizetések számában

Tavaly öt éve nem tapasztalt növekedést produkált az előfizetésszám bővülését tekintve a hazai mobilpiac -- derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság gyorsjelentéséből. A jelentős piacbővülés ellenére az elmúlt évben a szolgáltatók piacrészesedése gyakorlatilag stagnált.

[HWSW] Tavaly öt éve nem tapasztalt növekedést produkált az előfizetésszám bővülését tekintve a hazai mobilpiac -- derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság gyorsjelentéséből. A jelentős piacbővülés ellenére az elmúlt évben a szolgáltatók piacrészesedése gyakorlatilag stagnált.

A tavalyi év utolsó hónapjában 12 millió 224 ezerre nőtt a három magyarországi mobilszolgáltató ügyfeleinek száma, így év végén száz főre 121,8 előfizetés jutott, a 2,3 százalékos ügyfélszám-növekedés azonban valamelyest elmaradt a 2007-es 2,99 százalékos bővüléstől -- mutat rá a hatóság. A gyengébbnek számító évvégi növekedés ellenére 2008-ban az összes ügyfélszám 1 millió 194 ezerrel nőtt. A három magyarországi mobilszolgáltató utoljára 2002-ben tudott ennél nagyobb ügyfélbázist felépíteni magának éves szinten: akkor 1 millió 939 ezerrel bővült az előfizetői szerződések száma, az aktív SIM-ek száma azonban kevéssel több mint feleannyi (6 millió 862 ezer) volt, mint tavaly év végén.

Mobilszolgáltatók piacrészesedése
Forrás: Nemzeti Hírközlési Hatóság

Az aktív SIM-ek, azaz a hónap utolsó napján hívás fogadására képes SIM-kártyák összesített számadatai alapján novemberi adatokhoz képest decemberben a Vodafone 20,88 százalékról 21,04 százalékra növelte részesedését, míg a Pannon részesedése 35,18 százalékról 35,09 százalékra, a T-Mobile részesedése pedig 43,94 százalékról 43,86 százalékra csökkent. Pont fordított az arány az árnyaltabb piaci helyzetképről árulkodó, forgalmazásban résztvevő (az utolsó három hónapban hívást indító, vagy fogadó) előfizetéseket tekintve. Itt a Vodafone részesedése a novemberi 22,58 százalékról 21,86 százalékra csökkent, ugyanakkor a T-Mobile részesedése 43,75 százalékról 44,21 százalékra, a Pannoné pedig 33,67 százalékról 33,93 százalékra emelkedett. A három szolgáltatónak ténylegesen forgalmat generáló ügyfelek száma decemberben 226 ezerrel, 2008-ban pedig összesen 868 ezerrel (8,57 százalékkal) 10 millió 997 ezerre növekedett, ami szintén a legnagyobb növekedés 2003 óta.

Az elmúlt tizenkét hónapban a piac bővülése ellenére alig változott a szolgáltatók piaci részesedése. A teljes ügyfélszám alapján a Vodafone 12 hónap alatt 0,15 százalékponttal növelte részesedését, míg a Pannoné 0,02 százalékponttal, a T-Mobile részesedése pedig 0,14 százalékponttal csökkent. Valamivel nagyobb mozgás volt megfigyelhető a forgalmat generáló ügyfeleket tekintve. Itt a Vodafone részesedése 0,42 százalékponttal, a Pannoné pedig 0,58 százalékponttal nőtt, míg a T-Mobile 1 százalékpontos gyengülést szenvedett el.

A hatóság összesítése szerint tavaly folytatódott a havi előfizetések arányának növekedése, illetve a feltöltőkártyák részesedésének a csökkenése. 2008 végén a teljes ügyfélszám 61,2 százaléka használt feltöltőkártyát, míg egy évvel korábban még 62,4 százaléka volt ez az arány. Az úgy nevezett pre-paid kártyák részesedése 2003 első negyedévében volt a legmagasabb, akkor ennek az aránya a teljes ügyfélszámon belül 78,82 százalékos volt.

A három mobilszolgáltató ügyfelei 2008 decemberében 4 376, 2008-ban pedig összesen 51 709 számot hordoztak. A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a 2004. május 1. óta igénybe vehető számhordozás 2008 végéig összesen 246 173 mobilszámot érintett.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról