Szerző: Koi Tamás

2009. január 28. 11:55

Az online reklámpiac lassulása miatt szenved a Yahoo!

Jelentős veszteségről és csökkenő eladásokról volt kénytelen beszámolni a Yahoo!-nál tartott első konferenciabeszélgetésén Carol Bartz, a vállalat újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatója. A cég ráadásul az idei első negyedévben a hirdetők óvatosabb online reklámköltései miatt aligha kerül egyenesbe.

[HWSW] Jelentős veszteségről és csökkenő eladásokról volt kénytelen beszámolni a Yahoo!-nál tartott első konferenciabeszélgetésén Carol Bartz, a vállalat újonnan kinevezett elnök-vezérigazgatója. A cég ráadásul az idei első negyedévben a hirdetők óvatosabb online reklámköltései miatt aligha kerül egyenesbe.

A recesszió a tavalyi utolsó negyedévben tovább rontotta a Yahoo! pénzügyi helyzetét és piaci pozícióját: a cég az október elejétől december végéig tartó időszakot 303,4 millió dolláros adózás utáni veszteséggel zárta, szemben az egy évvel korábbi 205,7 millió dolláros nettó nyereséggel -- a vállalat 2002 óta először működött veszteségesen. A Yahoo! árbevétele az adott időszakban 1,81 milliárd dollárt tett ki, ez 1,4 százalékos csökkenést jelent a 2007-es utolsó kvadránshoz képest. A jelentős veszteséget a nagyjából 600 millió dolláros egyszeri kiadás okozta, melyet a cég a tavalyi utolsó negyedévben az átszervezésekre és létszámleépítésekre különített el. A Yahoo!-nál az év végén 13 600 alkalmazott dolgozott, az esztendő utolsó hónapjaiban 1600 munkavállalójától vált meg a cég.

Bartz a keddi beszámolón igyekezett leszögezni, hogy nem elsősorban azzal a céllal állt a Yahoo! élére, hogy értékesítse a vállalat egyes részlegeit, vagy teljes egészét, jóllehet korábban még arról beszélt nyilvánosság előtt, hogy a Yahoo! keresőüzletágának értékesítése, vegyesvállalatba szervezése, vagy bármilyen azzal kapcsolatos megállapodás az egyik legnagyobb stratégiai kérdés jelenleg. A cégre lassan egy éve tett a Microsoft kéretlen vételi ajánlatot, a Yahoo! korábbi elnök-vezérigazgatója, Jerry Yang azonban karakán módon meghiúsította az üzletet. A gyenge harmadik negyedéves számok közzétételét követően Yang azonban teljesen védtelenné vált, és utód kinevezése nélkül volt kénytelen lemondani az általa gründolt vállalat éléről.

Az idei év első negyedében ráadásul tovább romló kilátásokkal számolnak a cégnél: a konferencián elhangzott előrejelzés szerint a Yahoo! árbevétele 2009 első három hónapjában 1,53 és 1,73 millió dollár közt várható -- tavaly ugyanebben az időszakban 1,82 milliárd dollár folyt be a céghez. A vállalat pénzügyi vezetője, Blake Jorgensen a konferencia során kifejtette, hogy ebben a helyzetben a cég nem követi a korábbi évek gyakorlatát, éves stratégiáját a piac bizonytalansága miatt nem határozza meg előre.

A Yahoo! helyzetét az év végén jelentősen nehezítette, hogy a cég a keresési hirdetések felfuttatásával nem tudta megfelelően ellensúlyozni a nagyobb forgalmú oldalakon megjelenő bannerekből származó reklámbevételek csökkenését: a nem keresőszolgáltatásokhoz kapcsolódó reklámformákból származó bevétel negyedéves szinten 2 százalékkal csökkent, szemben az egy negyedévvel korábbi 3 százalékos növekedéssel és az első féléves kétszámjegyű bővüléssel. A keresőszolgáltatásokhoz köthető reklámbevételek ugyanakkor 11 százalékkal nőttek, ez azonban visszaesés a harmadik negyedéves 17 százalékos növekedéshez képest.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról