Szerző: Koi Tamás

2008. december 10. 14:11

Meglepően sokat járnak a magyarok online boltokba

A magyar internetezők csaknem háromnegyede vásárolt legalább egyszer online áruházban az elmúlt évben -- derül ki a Millward Brown által a D-Link megbízásából készített részletes felmérésből. A férfiak szívesebben költik a pénzüket online webáruházakban, a nőket kevésbé érdekli a garancia, és a legtöbben készpénzzel szeretnek fizetni (igaz, a magyarországi webáruházakban a bankkártyás fizetés még korántsen tekinthető általánosnak).

[HWSW] A magyar internetezők csaknem háromnegyede vásárolt legalább egyszer online áruházban az elmúlt évben -- derül ki a Millward Brown által a D-Link megbízásából készített részletes felmérésből. A férfiak szívesebben költik a pénzüket online webáruházakban, a nőket kevésbé érdekli a garancia, és a legtöbben készpénzzel szeretnek fizetni (igaz, a magyarországi webáruházakban a bankkártyás fizetés még korántsen tekinthető általánosnak).

A hálózati eszközökben utazó cég megbízásából készített felmérés 500 fős mintán vizsgálta a magyar internetezők online vásárlási szokásait lakóhely és iskolázottság szerint a 14 és 69 év közötti korosztályban. Az eredmények azt mutatják, hogy az internetezők 71 százaléka az elmúlt egy évben legalább egyszer vásárolt valamit online -- az arány leginkább a Közép-Magyarországon élőkre, a magas iskolázottságúakra és a férfi lakosságra igaz.

Olcsó, és tülekedni sem kell érte

Az online üzleteket látogató vásárlókat leginkább az olcsóbb áru, a bőséges kínálat és a kényelem vonzza -- mutat rá a felmérés. Általában véve igaz, hogy a netes vásárlók jóval tudatosabban válogatnak mind portékát, mind üzletet: a megkérdezettek kétharmada használt már, vagy rendszeresen használ valamilyen árösszehasonlító oldalt, és tíz vásárlóból kilenc ad más vevők véleményére, mint az egyik legmegbízhatóbb információforrásra a termékkel kapcsolatban.

Bár a webáruházak mellett a legtöbben az alacsonyabb árral, a kényelmes vásárlási lehetőséggel és a szélesebb választékkal érvelnek, sokakat (a felmérés szerint leginkább nőket) elriaszt, hogy ennél a beszerzési formánál nem tudnak kézközelből megismerkedni az áruval, többen tartanak az online fizetéstől, illetve attól, hogy a vásárlás során becsapják őket, míg mások a szakértő eladói segítséget hiányolják.

A szállítás még mindig rizikós

Online vásárlás kapcsán csupán a megkérdezettek 19 százalékának volt negatív élménye, javarészt a termékekhez köthetően -- a felmérésben résztvevőkkel többször előfordul ugyanakkor az is, hogy a megrendelt árucikk szállítás közben megsérült vagy meg sem érkezett. A vásárlók jogait védő, a szektort szabályozó EU-s törvényekkel harmonizáló, távollevő felek közt létrejött szerződéseket szabályozó rendeletnek köszönhetően egyre kevesebb a garanciális probléma: az online boltokba járó vevők mindössze hat százalékát érte garanciális ügyintézésből adódó negatív tapasztalat.

Ahogy egy korábbi felmérésből kiderült, a webshopokban nem csak vásárolni éri meg, a virtuális boltnyitás az üzemeltetők számára is egyre komolyabb haszonnal kecsegtető lehetőség: A legtöbb hazai webáruház a nyitás utáni első évben több mint 50 százalékos forgalomnövekedést ér el, indulásuktól számított 4 év múlva pedig látogatottságuk közel megnégyszereződik.

A vevők rendszerint 5 és 20 ezer forint közötti összeget hagynak ott a virtuális kasszáknál, a vásárlási érték növelésére pedig előszeretettel alkalmazott eszköz az ingyenes házhoz szállítás -- hívta fel a figyelmet saját kutatásaira hivatkozva a nyáron a webáruházak készítésével és fejlesztésével foglalkozó WebShop-Experts Kft.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról