Szerző: Dojcsák Dániel

2008. október 10. 12:39

Digg: vakvágány a szenzációhajhászás

Kevin Rose, a Digg alapítója azt állítja, hogy a közösségi hírajánló és -értékelő rendszerük nem működik elég jól ahhoz, hogy elérje a szűkebb érdeklődéssel rendelkező embereket is, pedig a szolgáltatás fejlődéséhez és a felhasználók lekötéséhez erre lenne szükség.

[HWSW] Kevin Rose, a Digg alapítója azt állítja, hogy a közösségi hírajánló és -értékelő rendszerük nem működik elég jól ahhoz, hogy elérje a szűkebb érdeklődéssel rendelkező embereket is, pedig a szolgáltatás fejlődéséhez és a felhasználók lekötéséhez erre lenne szükség.

Rose egy szakmai konferencián tartott előadásában bevallotta, hogy nem végeztek igazán jó munkát a kis érdeklődést vonzó, de nagy mennyiségben előforduló tartalmak (long tail elmélet) kapcsán, éppen ezért a következő két évben a fejlesztők a hasonló érdeklődésű felhasználók összekötésére fognak fókuszálni. Olyan eszközöket kell adni az internetezők kezébe, amivel képesek megosztani azokat a híreket, melyek nem szükségszerűen a tömeg érdeklődésének középpontjában vannak, hanem alkalmasint egyéni érdeklődést, speciális kíváncsiságot, lokális igényeket elégítenek ki. Amennyiben ez nem sikerül, akkor veszélybe kerülhet a Digg jövője, elhervadhat a csodagyerek, Kevin Rose hirtelen nagyra nőtt birodalma.

A londoni "Future of Web Apps" konferencián elhangzottak alapján a Digg oldalait felkereső havi 30 millió ember közül mindössze 3 millió regisztrált tag, amiből kitűnik, hogy valami még hiányzik ahhoz, hogy tényleg tudatosan elkezdjék használni a rendszert az emberek. Mivel nem valószínű, hogy a pár perces regisztrációs procedúra riasztaná el az embereket, amit megtesznek a YouTube-on, MySpace-en vagy bármely más oldalon is, ezért Rose úgy véli, hogy a látogatók nem érzik egyedinek a szolgáltatást, nem érdekük bejelentkezni és komplexen használni azt.


Kevin Rose: Dot-commander

A júliusban bemutatott új ajánlórendszer viszont már figyelemmel kíséri minden látogató keresési előzményeit, majd összehasonlítja más emberekével. Később feldolgozza a felhasználók közti kapcsolatot a különböző tematikákban és meghatározza a kapocs erősségét is. Ez a relevancia-alapú háló segít abban, hogy a speciális érdeklődés is kielégíthető legyen, illetve a többiek találatainak és előzményeinek figyelembevételével a nem népszerű, de az adott személy számára érdekes tartalmak is felszínre kerüljenek. Mióta az "Upcoming", azaz "hamarosan jön" funkciót beépítették, azóta a felhasználók négyszer több új embert jelölnek barátnak a rendszerben, illetve 40 százalékkal többet kutakodnak a linkek között, mint eddig. Ez pedig több forgalmat jelent a Diggnek, reményt a jövőre nézve -- vonta le a konklúziót Rose a konferencián tartott előadásában.

Az alapító ezen túlmenően részletesebb osztályozási lehetőséget és komplexebb szempontrendszert is akar. A cél, hogy a felhasználók sokkal jobban testreszabott oldalakat hozhassanak létre maguknak, ahol megjelennek a számukra érdekes, valóban igényelt hírek. Az értékelések rendszerét is fejleszteni kell, valamiféle jutalmat, motivációt kell adni az embereknek, mert az "eggyel növeltem a számot" érzés kikopik: unalmassá válik csak jóindulatból foglalkozni a hírek értékelésével. Ráadásul a túlzott szabadság a tartalom felett automatikusan szenzációhajhásszá teszi a szolgáltatást, ami így könnyen félrevezető, hamis híreket emelhet ki az ésszerű kritika teljes nélkülözése miatt.

A jelenleg a Microsofttal kötött három éves bannermegjelenítési szerződésből élő webkettes szolgáltatás jövője tehát az alapító Kevin Rose szerint azon múlik, hogy a felhasználói interakciót ki tudja-e terjeszteni a kommersz hírek mellett a tematikus területekre is, képes-e valódi relevanciát adni közösségi alapokon. Az új funkciók, lehetőségek mellett pedig a nemzetközi terjeszkedés is napirenden van. A kaliforniai Rose szeretné, hogy a spanyol, német és japán klónokat újabbak is kövessék a következő fél évben.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról