Szerző: Koi Tamás

2008. július 9. 15:38

A Second Life mintájára hozott létre virtuális világot a Google

[WSJ/Los Angeles Times/HWSW] Tegnap új virtuális világgal bővült az interneten keresztül elérhető fiktív, közösségi hálóként üzemelő univerzumok sora -- ezek azok a világok, ahol a felhasználók az általuk megszemélyesített karakterrel könnyedén áttörhetik a valóság korlátait. A piac legújabb szereplője a számos webkettes szolgáltatásáról ismert Google.

[WSJ/Los Angeles Times/HWSW] Tegnap új virtuális világgal bővült az interneten keresztül elérhető fiktív, közösségi hálóként üzemelő univerzumok sora -- ezek azok a világok, ahol a felhasználók az általuk megszemélyesített karakterrel könnyedén áttörhetik a valóság korlátait. A piac legújabb szereplője a számos webkettes szolgáltatásáról ismert Google.

A keresőcég hosszas tesztüzem után tegnap indította útjára ingyenesen használható, Lively névre keresztelt virtuális világát, ahol a felhasználók az eddig megalkotott világokhoz (mind közül a leghíresebb a Linden Lab által üzemeltetett Second Life) hasonlóan létrehozhatják saját maguk "virtuális lenyomatát", virtuális életterüket, melyet aztán saját ízlésüknek megfelelően rendezhetnek be. Ide aztán meghívhatják ismerőseiket, barátaikat, a Lively így a többi hasonló, interneten létező világ mintájára egyfajta közösségépítő szerepet tölthet be.

Virtuális világ, valós pénz

A Google Lively-hez hasonló internetes világok nagyjából egy évtizede kezdték bontogatni szárnyukat, népszerűségük mostanra mind a felhasználók mind befektetők körében jelentős mértékű. A szolgáltatás tehát mind nagyobb tömegeknek jelent kikapcsolódást, ezzel együtt egyre komolyabb üzlet is rejlik benne: egyes becslések szerint tavaly októberig bezárólag egy év leforgása alatt egymilliárd dollár folyt be ezekhez a vállalkozásokhoz.

Google Lively

Elemzők úgy látják, hogy egy olyan komoly portfólióval, jelentős piaci befolyással, tőkével, valamint kreatív potenciállal rendelkező cég megjelenése a piacon, mint a Google, még több felhasználó, még több befektető számára mutatja majd meg a virtuális világokban rejlő lehetőségeket. A Lively-hez ráadásul sokkal könnyebb csatlakozni, mint a legtöbb internetes virtuális világhoz, és a felület használata is pofonegyszerű.

A Lively-hez csatlakozni kívánó felhasználónak először is telepítenie kell egy kisebb kliensprogramot a számítógépére, mely a böngészővel együttműködve lehetővé teszi a barangolást a virtuális világ "szobáiban". A kliensprogram egyelőre csak Internet Explorer és Firefox böngészőkkel kompatibilis, utóbbinak is csak a windowsos változatával hajlandó együttműködni. Mivel a Lively világa a konkurensekhez hasonlóan háromdimenziós térbe helyeződik, további, a hardverrel kapcsolatos elvárás egy legalább 32 megabájt memóriával rendelkező videokártya.

Egyszerű, mert Google

A Google számos saját szolgáltatását integrálta a Lively-be, így például a szobákban elhelyezett "tévéken" a felhasználó kedvenc Youtube-videói futhatnak, a virtuális lakás falait pedig akár a Google Picasa albumokban tárolt fényképekkel is ki lehet dekorálni. A Lively teljes egészében a Google saját szerverparkján fut, a felhasználóknak azonban nem kötelező minden alkalommal egy megadott webfelületen keresztül bejelentkezniük a rendszerbe, a saját virtuális világukhoz mutató HTML-kódrészletet akár a blogjukban vagy a közösségi oldalakon található profiljukban is elhelyezhetik.

Bár a konkurensek a bevételek növelése érdekében többnyire a cégeknek és a reklámoknak is teret engednek saját virtuális világaikban, netán pénzért kínálják magát a szolgáltatást, a Google egyelőre nem akar hirdetőket beengedni a Lively-be, ezzel együtt a cégeknek arra sincs lehetőségük, hogy a Second Life mintájára privát vállalati konferenciák helyszínéül használják a Google Lively-t. A virtuális világokból élő üzleti vállalkozások ettől függetlenül azonnal és egyöntetűen kedvezően értékelték a Google belépését a piacra. A londoni Rivers Run Red például már be is jelentette, hogy belefogott a Lively rendszerébe helyezett egyedi háromdimenziós terek tervezésébe.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról