Szerző: Bodnár Ádám

2008. február 18. 10:48

Egyre több informatikai szállító válik "zölddé" -- de miért?

Az IT-szállítók hirtelen zölddé válásának legfontosabb oka az ügyfelek elvesztésétől és a kormányzati szabályozástól való félelem, a környezetvédelmi szempontok szinte egyáltalán nem játszanak szerepet. Noha a cégvezetők egyetértenek azzal, hogy csökkenteni kellene a környezetterhelést, közel háromnegyedük úgy gondolja, vállalatának tevékenysége nem különösebben szennyező -- derül ki a PricewaterhouseCoopers által elkészített tanulmányból , amely közel 150 felsővezetővel készített interjún alapul.

[HWSW] Az IT-szállítók hirtelen "zölddé" válásának legfontosabb oka az ügyfelek elvesztésétől és a kormányzati szabályozástól való félelem, a környezetvédelmi szempontok szinte egyáltalán nem játszanak szerepet. Noha a cégvezetők egyetértenek azzal, hogy csökkenteni kellene a környezetterhelést, közel háromnegyedük úgy gondolja, vállalatának tevékenysége nem különösebben szennyező -- derül ki a PricewaterhouseCoopers által elkészített tanulmányból, amely közel 150 felsővezetővel készített interjún alapul.

A nép a zöld termékekre bukik

A megkérdezett cégvezetők 61 százaléka tartja fontosnak, hogy csökkentse a környezetszennyezést, bár 71 százalék szerint nem különösebben terhelik a környezetet. Az informatikai cégek a környezetszennyezés mértékét tekintve jócskán elmaradnak például az energiaszektortól vagy a nehézipartól, egy nagy európai informatikai szállító vezetője szerint a legtöbb intézkedést "biztos ami biztos" alapon hozzák. Az ügyfelek vagy a befektetők részéről is elvárás lehet a környezettudatos működés.

Zöld prémium
Egy, a Lenovo és az AMD megbízásából elvégzett felmérés szerint az európai informatikai vezetők 82 százaléka boldogan ad ki több pénzt a "zöld" termékekért, mert meg van róla győződve, hogy hosszú távon behozzák az árukat, bár a választásnál nem ez az elsődleges szempont.
A PwC által megkérdezett vállalatvezetők közel fele állította, hogy a zöldkártya kijátszásának legfőbb oka az, hogy a piacon jobban eladhatók az ilyen termékek. A válaszadók 36 százalék szerint az ügyfelek igénylik a környezetbarát, energiatakarékos informatikai megoldásokat, 27 százalék azonban leginkább azért fordul környezetbarát irányba, mert attól tart, a kevéssé zöld vállalatokat hátrányos megkülönböztetés éri például a kormányzat vagy az ügyfelek részéről. Zöldnek lenni, vagy legalábbis annak látszani egyre fontosabbá válik.

Egyre nagyobb lesz az aránya a környezetbarát termékeknek, legyen szó a vállalati, a fogyasztói, vagy a kormányzati szektorról. A fogyasztók és a kormányzati vásárlók már ma is kiemelt figyelmet fordítanak az energiatakarékosságra a PwC által megkérdezett vezetők szerint, de a válaszadók több mint 70 százaléka állította, hogy két év múlva a kormányzati, fogyasztói és vállalati szegmensben egyaránt nagyon erős vagy erős lesz a kereslet a környezetbarát termékek és megoldások iránt.

A dráguló energiaköltségek jelentik a fő motivációt

A környezetbarát, energiarakarékos termékek iránti kereslet növekedésének legfőbb mozgatórugója az energiaárakban keresendő, a válaszadók 60 százaléka esetében ez a fő motiváció. Ahogy az adatközpontok bővülnek, és a működtetésükhöz, valamint a hűtésükhöz szükséges áram mennyisége és költsége is egyre nő. A szerverek és tárolók konszolidációjával, virtualizálásával és energiatakarékosra cserélésével az üzemeltetési költségek leszoríthatók, ami közvetlenül a nyereséget növeli. A PwC szerint ma még csak a cégek 7 százaléka kínál kimondottan zöldnek márkázott termékeket, de két éven belül az arányuk 40 százalékra emelkedik majd.

Az energiaköltség leszorítása mögött a szabályozásoknak való megfelelés (51%), illetve az ügyféligény (45%) következik a sorban. Az energiatakarékosság ennek megfelelően a cégek kutatás-fejlesztési tevékenységében is egyre erőteljesebben van jelen, a megkérdezettek 40 százaléka már ma is foglalkozik kimondottan takarékos megoldások kidolgozásával, további 31 százalék pedig két éven belül kezd hozzá. A zöld mozgalom fókuszában tehát elsősorban ez áll, nem pedig a veszélyes anyagok arányának csökkentése, vagy az újrafelhasználhatóság.

Mindent áthat a zöld mozgalom

Ugyanakkor az is igaz, hogy a vállalatok a kutatás-fejlesztés során kénytelenek kompromisszumokat kötni a környezetbarátság terén, ugyanis egyes zöld megoldásokat lényegében lehetetlen alkalmazni anélkül, hogy a termékek funkcionalitása ne szenvedne csorbát, vagy az ára ne szökne az egekbe. Másfelől viszont vannak olyan iparági trendek, amelyeknek csak mindegy mellékes hozadéka az energiatakarékosság, gondoljunk például az egyre népszerűbb LCD-tévékre és -monitorokra, amelyek nagyobb képméretűek és nagyobb felbontásúak a katódsugárcsöveseknél, miközben kevesebbet is fogyasztanak és kevesebb veszélyes anyag van bennük.

A környezetvédelmi kérdések komolyan rányomják a bélyegüket a gyártók teljese ellátási láncára is, valamint a beszállítói kapcsolatokra. A megkérdezett vezetők több mint 40 százaléka állította, hogy a zöld útra térés befolyásolta az ellátási láncát, 39 százaléknál pedig a gyártási tevékenységet is. A megkérdezettek 48 százaléka véli úgy, hogy a vállalata a közeljövőben jelentősen megváltoztatja működését, belső folyamatait annak érdekében, hogy tevékenysége minél kevésbé legyen szennyező, környezetterhelő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról