Szerző: Bodnár Ádám

2007. november 30. 08:15

Még mindig szenved a Dell

Tegnap este, a tőzsde zárását követően hozta nyilvánosságra harmadik pénzügyi negyedévének eredményeit a Dell. Bár a vállalat forgalma és nyeresége egyaránt nőtt, a részletes elemzés arra utal, a texasiak még nincsenek túl a nehezén.

[HWSW] Tegnap este, a tőzsde zárását követően hozta nyilvánosságra harmadik pénzügyi negyedévének eredményeit a Dell. Bár a vállalat forgalma és nyeresége egyaránt nőtt, a részletes elemzés arra utal, a texasiak még nincsenek túl a nehezén.

Külföldön egész jól ment a cégnek

A november 2-án véget ért harmadik negyedévben a Dell forgalma 15,6 milliárd dollárt tett ki, ez 9 százalékkal magasabb a tavalyi év azonos időszakában elkönyvelt 14,4 milliárd dollárnál. A nettó nyereség 601 millió dollárról 766 millióra növekedett, ami 27 százalékos bővülésnek felel meg, az egy részvényegységre jutó profit 27 centről 34 centre ugrott. A bruttó eredményhányad azonban 19,9 százalékról 18,5 százalékra zuhant.

A Dell eredményeit is meghatározta a noteszgépek iránti eltolódás a PC-piacon, a cég által a harmadik negyedév során leszállított noteszek száma 25 százalékkal emelkedett, az árbevétel pedig 19 százalékkal növekedett, miközben az asztali PC-k forgalma 1 százalékkal visszaesett. A szerverek és a tárolóeszközök értékesítéséből származó bevétel egyaránt 8 százalékkal nőtt, az eladott szerverek volumene 7 százalékkal bővült egy év alatt. A szoftverek és perifériák forgalma 11 százalékkal bővült, a szolgáltatási üzletág pedig 7 százalékkal nagyobb bevételt könyvelhetett el, mint egy évvel korábban.

Az amerikai PC-piacon még őrzi elsőségét a Dell, azonban a negyedéves jelentésből kiderült, hogy a fogyasztói szegmensben 6 százalékkal csökkent a vállalat forgalma éves szinten, miközben a vállalati eladások is csak 7 százalékkal növekedtek. Jó hír a Dell számára ugyanakkor, hogy már az eladásainak 46 százaléka származik külföldről, a fejlődő piacokon pedig meglepően jól teljesít a cég, Indiában 47 százalékkal, Kínában 22 százalékkal nőtt a forgalom, az EMEA régióban pedig 14 százalékkal emelkedtek a Dell eladásai. Az Egyesült Államokon kívül összességében 16 százalékkal növekedett a Dell forgalma.

A neheze még hátra van?

Michael Dell hosszú idő után először állt ki az elemzők kérdései elé: amint arról beszámoltunk, a Dellnél vizsgálatot indítottak könyvelési visszásságok miatt, ezért a vállalatnak több mint egy éve nem volt elemzői konferenciahívása és a nyilvánosságra hozott eredmények is csak előzetesek voltak. Ez a vizsgálat azonban októberben lezárult, az eredmény: a vállalat a 2003 és 2007 első negyedéve között elért nyereséget 92 millió dollárral csökkentette. Az összeg gyakorlatilag eltörpül a tárgyidőszakban elért 12 milliárdos profit mellett, még az 1 százalékát sem érte el.

A cég élére az év elején visszatért alapító összességében elégedetten nyilatkozott a harmadik negyedéves számokkal kapcsolatban, bár azt elismerte, van még mit tenni a javulás érdekében. Dell megígérte, a jövőben erősíteni fogják pozíciójukat a fogyasztói piacon, aminek érdekében jobb formatervű masinákkal jelentkeznek és nagy hangsúlyt fektetnek majd a személyre szabhatóságra. A fogyasztói termékek jelenleg a Dell forgalmának mindössze 15 százalékát adják, miközben a PC-vásárlások egyre inkább eltolódnak ebbe az irányba, ahogy világszerte egyre nő a számítógép-használók száma.

A Dell korábban 10 százalékos létszámcsökkentést jelentett be, azonban Don Carty pénzügyi igazgató elmondta, ebből eddig kevés valósult meg. Ez azonban azt jelenti, hogy az elbocsátásokkal, átszervezésekkel kapcsolatos költségeket is ki kell még fizetni, amelyek rövid távon árthatnak a nyereségtermelő képességnek. Emellett Carty elmondta, az alkatrészérak csökkenése is lassulni látszik, ami szintén a profitábilitás ellen dolgozik. A befektetők nem látják fényesen a Dell helyzetét, a harmadik negyedéves eredmények bejelentését követően a cég papírjai közel 10 százalékot vesztettek értékükből a tőzsdén kívüli kereskedés során.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról