Szerző: Bodnár Ádám

2007. november 5. 12:32

A Garmin és a TomTom versenyez a Tele Atlasért

A Garmin ráígért a TomTomra: két rivális gyártó verseng a Tele Atlasért, amelyre a TomTom 2 milliárd eurós felvásárlási ajánlatott adott még júliusban, a Garmin viszont 15 százalékkal többért vinné a digitális térképfejlesztő céget. A Tele Atlas öt napot adott a TomTomnak arra, hogy új ajánlattal álljon elő, ellenkező esetben a Garminnak adja oda magát 2,1 milliárd euróért.

[HWSW] A Garmin ráígért a TomTomra: két rivális gyártó verseng a Tele Atlasért, amelyre a TomTom 2 milliárd eurós felvásárlási ajánlatott adott még júliusban, a Garmin viszont 15 százalékkal többért vinné a digitális térképfejlesztő céget. A Tele Atlas öt napot adott a TomTomnak arra, hogy új ajánlattal álljon elő, ellenkező esetben a Garminnak adja oda magát 2,1 milliárd euróért.

Instant get

A holland TomTom szóvivője közölte, hallottak a Garmin ajánlatáról, azonban nem kommentálta a hírt. A TomTomnak november 8-ig kell lépnie. A holland tőzsdefelügyelethez benyújtott dokumentumok szerint ráadásuk a Garmin a múlt héten 5 százalékos részesedést vásárolt a Tele Atlasban. Piaci elemzők szerint a TomTom akár részvényenként 30 eurót is ajánlhatna a Tele Atlasért, azonban valószínű a Garmin lesz a befutó, mivel "elkötelezettebbnek tűnik".

Elemzők szerint a Tele Atlasért folytatott harc azóta a küszöbön áll, hogy a Nokia 8,1 milliárd dollárért megvette a legnagyobb digitális térképfejlesztőt, az amerikai Navteq-et. A Navteq mellett a Tele Atlas az egyetlen olyan térképfejlesztő, amelyik globális jelenléttel bír, ezért a navigációs készülékek gyártói számára a jelentősége hirtelen felértékelődött. A Garmin elnök-vezérigazgatója, Min Kao szerint a Tele Atlas felszippantásával a vállalat nem csak a hagyományos navigációs készülékek piacán kerülne versenyelőnybe, hanem a vállalati piacon is megjelenhetne például logisztikai alkalmazásokkal.

A navigációs eszközök piacán az elsősorban Európában népszerű TomTom és az amerikai piacot uraló Garmin fej-fej mellett versenyeznek a piacon. A Garmin a legutóbbi negyedévében 728,7 millió dolláros forgalom mellett 193,5 milliós nyereséget termelt, éves szinten a bevétel tehát 79 százalékkal nőtt, a nyereség pedig 78 százalékkal ugrott meg. A legnagyobb növekedést az autós készülékek szegmensében könyvelhette el a Garmin, azok forgalma több mint kétszeresére nőtt és 529 millió dollárt tett ki. Min Kao az eredmények kapcsán elmondta, a cége a közeljövőben vonzó új készülékekkel jelentkezik és marketing-büdzséjét is bővíti, hogy növelje eladásait.

Közben a Tele Atlas is erősített, a cég többségi részesedést szerzett a dél-afrikai Georiginben, amely a fekete kontinens feltérképezésével foglalkozik, valamint vegyesvállalatot alapított a MappointAsia Thailanddel a térség térképeinek feldolgozására. A vállalat emellett egy új járművet is üzembe állított Szingapúron, amely információkat gyűjt az utakról, például hogy milyen típusúak, hány sávosak, vagy hogy mekkora rajtuk a megengedett sebesség. Ezeket az információkat a térképek aktualizálására használják fel.

Jönnek a mobilok

2001 óta jelentős változás ment végbe az autós navigációban, a gyártók által beépített GPS-es berendezések dominanciáját megtörték a hordozható, autóban is használható személyi navigációs berendezések. Az iSuppli tanulmánya szerint 2012-ben már 65,1 millió ilyen készüléket szállítanak majd a boltokba, több mint háromszorosát a 2006-os 19,8 milliónak. Szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek, hogy a navigációs eszközök között számolni kell az olyan eszközökkel is, mint például az okostelefonok, ezek a készülékek pedig számos vevőt csábíthatnak magukhoz a hagyományos értelemben vett navigációs készülékektől -- persze digitális térkép ezekhez is kell.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról