Szerző: Bizó Dániel

2007. október 31. 14:45

A HD DVD makacssága miatt ismét ünnepelni kénytelen a Blu-ray tábor

[Home Media Magazine/HWSW] Ismét ünneplésre kényszerült a Blu-ray tábor, miután a formátum továbbra sem tud döntő fölényt kiépíteni a HD DVD-vel szemben, ráadásul nemrég váratlanul két nagy hollywoodi kiadó is a rivális oldalra állt. A tegnap zárult kétnapos Blu-ray Festivalon felsorakozott a támogatók színe java, és minden igyekezetükkel azon voltak, hogy meggyőzzék a hagyományos és új média véleményformálóit a Blu-ray elkerülhetetlen győzelméről. A Home Media Magazin riportere alapján immár közvetlenül támadták is a HD DVD oldalt.

[Home Media Magazine/HWSW] Ismét ünneplésre kényszerült a Blu-ray tábor, miután a formátum továbbra sem tud döntő fölényt kiépíteni a HD DVD-vel szemben, ráadásul nemrég váratlanul két nagy hollywoodi kiadó is a rivális oldalra állt. A tegnap zárult kétnapos Blu-ray Festivalon felsorakozott a támogatók színe java, és minden igyekezetükkel azon voltak, hogy meggyőzzék a hagyományos és új média véleményformálóit a Blu-ray elkerülhetetlen győzelméről. A Home Media Magazin riportere alapján immár közvetlenül támadták is a HD DVD oldalt.

Mi győztünk, fogadják már el!

A Walt Disney által szervezett hollywoodi esemény harsányan ünnepelte és hirdette a DVD-t követő sztenderd optikai formátum pozíciójáért küzdő Blu-ray győzelmét -- idén immár sokadik alkalommal. Kétségtelenül önellentmondásos módon, hiszen ha valóban így lenne, úgy semmi szükség nem volna ehhez hasonló, a médián keresztül a fogyasztókat győzködő rendezvényekre -- és média alatt az online lapok mellett immár a bloggereket és a fórumokat is beleértjük, ahol a véleményformálók nagy számban megtalálhatóak.

Bár a Sony-vezette Blu-ray az idei évben világszerte fölényt mutat a Toshiba HD DVD-vel szemben, az értékesítést 2:1 arányban vezeti, a Toshiba rendkívül agresszív árazása az idő haladtával egyre kellemetlenebb a dominanciáért folytatott küzdelemben, ráadásul augusztusban a Paramount Pictures és a DreamWorks Animation váratlanul feladta addigi független pozícióját, és a HD DVD mögé állt. Mindezt tetézi, hogy a Wal-Mart, az Egyesült Államok vezető kiskereskedelmi lánca, bejelentette rendkívül olcsó HD DVD lejátszók forgalmazását. Bár a HD-értékesítés természetesen egyelőre eltörpül a DVD mellett, a kezdeti időszakban dőlhet el, később ki arat nagyot.

Ki a bábjátékos?

Az idei év tehát nem a Blu-rayt támogatók elképzelései szerint alakul, és ahelyett, hogy eldőlne a formátumháború, a küzdelem egyre élesedik. Két rivális HD-formátum megléte gyakorlatilag senkinek nem kedvez, sem az iparban, sem a fogyasztók körében, ezért a Paramountot a DreamWorksöt élesen támadta a 20th Century Fox és a Walt Disney egyaránt, azzal vádolva a konkurens kiadókat, hogy gyakorlatilag hagyták magukat megvesztegetni. A New York Times augusztusi értesülései alapján a két stúdió összesen 150 millió dollárban részesült, hogy ideiglenesen HD DVD-exkluzivitást adjanak legtöbb kiadványuknak -- hogy ki fizetett, azt nem tudni, a Toshiba és a Microsoft is tagadta a pénzbeli juttatást.

Mike Dunn, a 20th Century Fox Home Entertainment elnöke burkoltan a Microsoftot vádolta meg azzal, hogy a háttérben gáncsolja a folyamatokat, és mindkét formátum bukását akarja látni az online disztribúcióval szemben. "Vezényelt összezavaró kampányok és fogyasztóellenesség, melyeket egy olyan nagyágyú táplál, aki mindannyiunkat egy olyan gyakorlatba szeretne kényszeríteni, ahol díjakat kell fizetni, hogy információt cserélhessünk vagy szórakozhassunk" -- idézi Dunnt a Home Media Magazine.

Nincs már semleges kiadó

A döntés kikényszerítésére gyakorlatilag ma az összes domináns kiadó elkötelezte magát valamelyik irányban. Papíron a Warner Home Video továbbra is pártatlan, ugyanakkor Dan Silverberg alelnök nyilatkozata alapján ez nem sokáig tart már. "Mikor mindkét formátum elrajtolt és a hardverárak magasan voltak, úgy döntöttünk, mindkettőt támogatjuk, és hagyjuk a fogyasztókat dönteni. De most hogy a hardverárak megfizethetőek a Blu-ray és a HD DVD esetében egyaránt, úgy tűnik, a fogyasztók többé nem akarnak választani -- tehát az elképzelés, hogy két formátumon maradjunk továbbra is olyasmi, melyet újraértékelünk most, hogy a negyedik negyedévben vagyunk". Silverberg megjegyezte, hogy a 300 például a legsikeresebb Blu-ray film ezidáig. "Elkötelezettek vagyunk a formátum iránt" -- tette hozzá.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról