Szerző: Bizó Dániel

2007. október 18. 16:00

Teljes áttörést értek el Magyarországon a notebookok

[IDC/HWSW] Bár a hazai notebookeladások egy éve folyamatosan meghaladják az asztali gépekét, 2007 lesz az első teljes naptári év, amikor több hordozható PC-t adnak el, mint asztali -- jelenti az IDC. Ezzel együtt, a globális trendeknek megfelelően, a notebookok jelentik a magyar PC-piac növekedésének motorját is, miközben az asztali konfigurációk iránt csökkenőben a kereslet.

[IDC/HWSW] Bár a hazai notebookeladások egy éve folyamatosan meghaladják az asztali gépekét, 2007 lesz az első teljes naptári év, amikor több hordozható PC-t adnak el, mint asztali -- jelenti az IDC. Ezzel együtt, a globális trendeknek megfelelően, a notebookok jelentik a magyar PC-piac növekedésének motorját is, miközben az asztali konfigurációk iránt csökkenőben a kereslet.

A cégeknél a mobil és távmunka, az otthoni piacon az áruházláncok akciói serkentik a forgalmat

Az IDC számai alapján az idei első félévben nagyjából 200 ezer értékesített számítógépből közel 120 ezer volt hordozható. A piackutató szerint 2006 harmadik negyedévétől kezdve folyamatosan több notebookot értékesítenek hazánkban, volumenük rendkívül magas ütemben bővül, miközben az új asztali gépek száma csökken. Az idei első félévben például 20 százalékkal kevesebb asztali, és 50 százalékkal több hordozható PC talált gazdára, mint egy évvel korábban, becsli a cég.

A hordozható gépek iránt leginkább a KKV-k felől mutatkozik igény Fauszt Gábor, az IDC elemzője szerint. A KKV-k a mobil munkavégzés révén igyekeznek hatékonyságukat növelni. Ez nem jelenti persze azt, hogy a nagyvállalatok terén ne mutatkozna előretörés. Fauszt szerint itt a távmunka jelenti az egyik hajtóerőt, mellyel a működési költségeket igyekeznek csökkenteni. Hozzátette, hogy a mobil szélessávú csomagok árának csökkenésével egy további keresleti hullámra lehet számítani, ahogyan a Wi-Fi terjedése is serkentőleg hat az eladásokra.

Az üzleti felhasználás mellett növekszik az otthoni felhasználók aránya is, amit az IDC érdekesnek talál a megszorítások mellett. Ennek okaként az elemző a piacon tapasztalható, a gyártók és áruházláncok közötti erős versenyt jelöli meg, mely letöri az árakat. A hazai notebookok átlagos eladási ára egy év alatt 10 százalékkal csökkent, ami stimulálja a leginkább olcsó modelleket kereső otthoni felhasználókat, akiket erősen befolyásolnak az akciók. A notebookok iránti keresletet erősíti, hogy teljesítményük versenyképes, miközben státuszszimbólummá váltak.

2011-ben már félmillió notebook fogy itthon?

A notebookpiac bővülése bár lassulni fog a következő évek során, messze nem áll be. Az IDC szerint 2011-ben már várhatóan 500 ezer laptopot értékesítenek hazánkban, évi átlagos 12 százalékos növekedési ütemet feltételezve. A bővülést a folyamatosan javuló teljesítmény, a csökkenő árak, és a mobilitás iránti igény előtérbe kerülése fűti majd.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról